landenrisico jaarverslagen, balansen of begrotingen beschikbaar zijn. Er zijn slechts een beperkt aantal lan den, zoals Nederland, waar men zich kan verheugen over volledige, betrouw bare en recente nationale cijfers. Voor de meeste landen zijn dergelijke statistieken niet te krijgen, omdat deze landen ze niet kunnen of willen geven. De landenspecialist is dus gedwongen zelf uit de hem ter beschikking staande gegevens overzichten op te stellen van de liquiditeits-, rentabiliteits- en solvabi liteitspositie van een land. Gegevens over de liquiditeitspositie, De landenstudie en de landenrisi- cobeoordeling worden bij de meeste banken gemaakt door studiediensten; bij de centrale bank is dat de Eenheid Onderzoek en Planning. Iedere voltooide studie wordt, voordat hij definitief is, naar de area manager voor commentaar toegezonden. Deze heeft immers door zijn per soonlijke ervaring met de landen niet alleen een eigen interpretatie van de feiten, maar beschikt dik wijls over een hoeveelheid actue le kennis, die niet in de archieven te vinden is. Aan de hand van het commentaar van de area mana ger zal de landenspecialist de stu die nog eens kritisch doornemen en het commentaar verwerken. d.w.z. de internationale liquiditeitsposi tie, zijn dank zij het IMF en de Wereld bank veelal beschikbaar. Bij het beoor delen ervan staat de analyse van de be talingsbalans, buitenlandse schuldposi tie en de internationale reserve positie centraal. Bij de beoordeling van de rentabiliteits- en solvabiliteitspositie stuit de landen specialist op aanzienlijke problemen. Het vaststellen van het eigen vermogen van een land is bijna onmogelijk en ze ker als men het in een bedrag zou willen weergeven. De vermogenspositie van een land wordt dan ook veelal beschrijvend weergegeven. Zo worden de grondstof- fensituatie, de omvang en gebruik van de grond, de voor- en nadelen van de geografische ligging, de infrastructuur, de karakteristieken van de bevolking be schreven en de sterke en zwakke ele menten daarin geanalyseerd. Ook het bepalen van de winst is geen si necure. Men zou het kunnen definiëren als het saldo op de lopende rekening van de betalingsbalans, waarbij de ex port van goederen en diensten gelijk ge steld wordt aan de omzet en de import als de voor het produktieproces beno digde externe middelen. Een en ander is echter moeilijk toepas baar, omdat dan b.v. landen, die volledig zelfvoorzienend zijn en daardoor niet geïnteresseerd zijn in export, een laag cijfer zouden krijgen voor hun winstge vendheid. Zo is bijvoorbeeld in de Volks republiek China tot voor kort een poli tiek gevolgd van minimale buitenlandse afhankelijkheid. Een beoordeling van het totale produktieve vermogen van dit land op basis van exportcijfers zou een onrealistisch beeld geven. Voor een beoordeling van de winstge vendheid van een land wordt de nadruk gelegd op de produktiviteit en deze wordt per sector geanalyseerd. Na deze analyse wordt dan met de opsomming van de sterke en zwakke elementen een opinie gegeven over de algehele pro duktiviteit (winstgevendheid) van het land. Cultuur en politiek Overigens speelt bij de beoordeling van de rentabiliteit en solvabiliteit in sterke mate de invloed van het cultuurpatroon van het land mee. In sommige landen bepaalt b.v. de religie, dat diepploegen niet toegestaan is (moeder aarde mag niet al teveel beschadigd worden), in andere b.v. de Sahel landen zijn de gei ten vaak het enige bezit van de mensen. Omdat geiten de beplanting met wortel en al opeten is landbouw niet mogelijk en krijgt de woestijn de gelegenheid om zich uit te breiden. De vergelijking tussen landenrisico- en bedrijfsrisicobeoordeling kan ook door getrokken worden wat betreft manage ment. Ook bij landen wordt gekeken naar de effectiviteit van het management (rege ring). Zo worden de opvolgingsprocedu res alsook mogelijke veranderingen in het beleid in de overweging betrokken. Er wordt getracht een voorstelling te krijgen van het door mogelijke opvol gers te voeren beleid. Omdat deze op volgers niet noodzakelijk van binnen het bestaande politieke systeem kunnen ko men, wordt ook onderzocht welke mo gelijkheden er zijn voor totale machts wisselingen, waarbij illegale groeperin gen de macht overnemen. Met name wordt getracht het risico te bepalen, dat bij een machtswisseling de bestaande rechtsverhoudingen niet meer worden erkend. Immers in dat geval bestaat de moge lijkheid, dat ook de schuldverhouding ontkend wordt en de schulden niet meer worden betaald. Een andere mogelijkheid die de buiten landse kredietgevers kan bedreigen is dat een land in het kader van boycot ac ties tegenover een ander land of een groep van landen besluit tot het niet be talen van zijn buitenlandse schulden. Hier wordt non-betaling gebruikt als een van de middelen voor het bedrijven van internationale politiek. De praktische problemen, die de lan denspecialist ontmoet zijn behalve vaak gebrekkige cijfers, verschillende cultu ren, ook de verschillen in staatsvorm, eigendomsvormen en het ontbreken van een onafhankelijke pers. In het laat ste geval is de specialist geheel afhan kelijk van wat buitenlandse kranten over het land schrijven en zijn eigen beoorde ling van de beschikbare gegevens. In het bovenstaande is geprobeerd dui delijk te maken, wat verstaan wordt on der landenrisico en het belang van een landenbeoordeling voor internationale commerciële en financiële transacties. Gezien de grote belangen die gemoeid zijn bij internationale transacties, dient de beoordeling met grote zorgvuldig heid te gebeuren. En omdat deze zorgvuldigheid alleen maar te bereiken is, als allerlei aspec ten, financieel, cultureel, politiek etc. bij de beoordeling betrokken worden, is zo'n beoordeling ook een bijzonder boeiend werk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 20