landenrisico beoordeling De ontwikkelingen gedurende de afgelopen tijd in Iran hebben exporteurs, inves teerders, kredietverzekeraars en ook banken weer eens geconfronteerd met de risi co's die zij lopen bij commerciële en financiële transacties met andere landen. De ontwikkelingen in Iran maakten deze confrontatie des te scherper, omdat er aan vankelijk geen sprake was van een verslechterende economische situatie of een slecht financieel beleid. Het zijn vooral culturele factoren geweest die later politieke betekenis kregen, welke deze ontwikkelingen op gang gezet hebben. Een van de gevolgen kan zijn, dat vele exporteurs en investeerders aanzienlijke verliezen zullen lijden. In dit artikel zal voornamelijk ingegaan worden op het landenrisico voor ban ken. Dit wil niet zeggen dat exporteurs of investeerders niet met dit risico te maken hebben, maar in hun geval spe len vaak heel andere factoren een rol. Per ultimo september 1978 bedroeg het totaal aan buitenlandse uitzettingen van de internationale banken van West- Europa, de Verenigde Staten, Canada en Japan minimaal US 800 miljard. De regionale spreiding van deze uitzet tingen was als volgt: Ongeveer 45 van deze uitzettingen heeft een looptijd van minder dan een jaar. Aangezien ontwikkelingen altijd hun schaduw vooruit werpen geeft het beoordelen van risico's voor een termijn van een jaar meestal weinig problemen. Moeilijker wordt het voor perioden van meer dan een jaar en zeker voor termij nen van vijf tot tien jaar. Wat wordt met landenrisico bedoeld Bij uitzettingen van banken, voor het gemak in het hierna volgende kredieten genoemd, wordt een drietal risico's on derscheiden. - Kredietrisico. Hieronder wordt het ri sico verstaan, dat de particuliere debi teur, bedrijf of persoon, niet meer vol- Drs. C. P. M. van Rest coördinator Onderzoek en Planning doet aan zijn verplichtingen aan de bank. - Overheidsrisico. Hieronder wordt de US 478 miljard US 46 miljard US 49 miljard US 110 miljard US 116 miljard kans verstaan, dat een centrale, regio nale of lokale overheid niet meer vol doet aan haar verplichtingen. Dit risico wordt ook wel souvereign risk ge noemd. - Landenrisico. Onder dit risico wordt de mogelijkheid verstaan, dat een land niet meer aan zijn buitenlandse ver plichtingen voldoet. Aangezien in de praktijk nooit krediet verleend wordt aan een land, maar aan bedrijven daarin of de overheid daarvan, kan men het landenrisico ook als volgt omschrijven: De mogelijkheid, dat de economische, financiële en politieke ontwikkelingen zodanig zijn, dat de indi viduele debiteur (overheid, bedrijf of particulier) daardoor niet in staat is om aan zijn buitenlandse verplichtingen te voldoen op de overeengekomen datum, in de overeengekomen valuta. Drie algemene vragen Bij de beoordeling van het landenrisico dienen de volgende vragen beantwoord te worden. a Wat is het risico dat de economische ontwikkelingen in een land zodanig zijn, dat het land in zijn totaliteit niet meer in staat is aan zijn buitenlandse verplich tingen te voldoen? b Wat is het risico, dat de politieke ont wikkelingen in een land zodanig zijn, dat het tand niet meer aan zijn buitenlandse verplichtingen wil voldoen? c Wat is het risico, dat de overheid van een land zodanige maatregelen neemt of dat de ontwikkelingen in een land zo danig zijn, dat over de uitzettingen of in vesteringen een lager rendement of winst verkregen wordt dan aanvankelijk werd verwacht? Voorbeelden van het eerstgenoemde ri sico, het z.g. economische risico zijn Turkije, Zaïre, Peru, Jamaica etc. Dichter bij huis blijvend: in 1974-1975 dreigde Italië in een dergelijke situatie te komen verkeren en in 1976 Engeland. Gezegd moet worden, dat in deze geval len geen verliezen geleden worden. Im mers de bereidheid om te betalen be staat nog wel, alleen de middelen ont breken vooralsnog. De ervaring is, dat de overheid van het land oplossingen tracht te vinden voor deze problemen. Vaak is het mogelijk de schulden te her financieren. Vooral als deze overheid te gelijkertijd maatregelen neemt om de situatie te verbeteren. Indien de econo mische of politieke situatie zo is, dat de regering zelf niet in staat is deze maat regelen door te voeren en dus herfinan ciering door banken moeilijk is, gebeurt het, dat een beroep gedaan wordt door de regering op het Internationale Mone taire Fonds. De financiële steun van dit Fonds is vaak gekoppeld aan strenge voorwaarden met betrekking tot de overheidsfinanciën, het economische en het monetaire beleid. Indien de banken overtuigd zijn dat de regering van het land serieus bereid is om zich aan deze voorwaarden te hou den, zullen zij meestal genegen zijn hun leningen aan dat land te herfinancieren. Hét voorbeeld van het tweede genoem de risico, het zgn. politieke risico, is Rusland. Direct na de revolutie in no vember 1917 heeft de Russische rege ring alle binnenlandse en buitenlandse schulden opgezegd. Op dat moment stond er naar schatting £1,7 miljard (Hfl. 20,5 miljard) aan schulden in het buitenland uit, hiervan In Europa, de Verenigde Staten, Canada en Japan In Oosteuropese landen In olieëxporterende landen In ontwikkelingslanden In financiële offshore centra

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 18