opleidingen
kers, docenten, instructeurs) voor de
toehoorders aanschouwelijk te maken.
Aan volgekalkte schoolborden kleeft
echter vaak het nadeel dat ze teveel ver
gen van het voorstellingsvermogen.
Voor audiovisuele middelen geldt deze
beperking niet of nauwelijks. Filmbeel
den van natuurgetrouwe, op de werk
omstandigheden geënte, spelsituaties
geven een extra dimensie aan de stof
die men aan een bepaalde groep wil
overdragen. De individuele toehoorders
kunnen zich door middel van de beelden
zó inleven in de gebeurtenissen dat ze
zichzelf gaan verplaatsen in de persoon
van de hoofdrolspelers.
schikking over een compleet bankdecor,
met balie en al. De aanwezigheid van
drie rijdende televisiecamera's, een ti-
telcamera, een draagbare camera voor
werken op locatie, 29 studiolampen,
eert telecine-eiland waar dia's of film
beelden op videoband kunnen worden
gezet, een regiekamer met TV-monito-
ren en airconditioning óm de hitte van
de lampen te verdrijven, verraden het
professionele karakter van de werk
zaamheden.
Niet zonder trots vertelt Tielemans dat
hij geen ander bedrijf in binnen- of bui
tenland kent behalve de professionele
TV-studio's dan, waar men op deze ma
nier te werk gaat, 'Alleen de Bank of
Beelden van de opnamen
voor een instructiefilm
over Rabo-reisactiviteiten
voor het personeel van
onze banken. De
audiovisuele dienst
beschikt over een
complete TV-studio in
het gebouw van de
Centrale Bank in
Eindhoven.
Bij het zien van de videoband over de
reisactiviteiten kreeg schrijver dezes in
ieder geval hetzelfde gevoel als de klant
uitstraalde, toen deze zijn reisprogram
ma's niet onmiddellijk in ontvangst kon
nemen: 'Mooie boel hier, ik ga wel naar
een ander'.
Het hoeft geen betoog dat het inle
vingsvermogen van het baliepersoneel
bij onze Rabobanken, die vanouds het
persoonlijk contact met de klant hoog in
het vaandel hebben staan, bewust
wordt aangewakkerd.
Volgens Tielemans dienen audiovisuele
hulpmiddelen ook om de aandacht van
de groep voor datgene wat men wil
overdragen vast te houden en de gemo
tiveerdheid te verdiepen.
'Op de aangesloten banken,' aldus Tie
lemans, 'is de chef de docent, spreker,
de begeleider van zijn eigen mensen.
Daarbij hebben we meestal te maken
met een niet-professionele docent. In
deze situatie is het gebruik van hulp
middelen onmisbaar. Van het pakket
hulpmiddelen dat Opleidingen ten be
hoeve van die docent ontwikkelt is tele
visie een belangrijk onderdeel.' Om de
werksituatie zo goed mogelijk te kunnen
óZ. eveaaren heeft men in Eindhoven de be-
America heeft iets vergelijkbaars op dit
gebied. De mogelijkheden bij onze bank
zorgen er voor dat we echt professione
le televisie kunnen maken. En dat willen
we graag.
Behalve opleidingsprogramma's die een
meer duurzaam karakter hebben, ver
zorgt de Audiovisuele Dienst ook een
televisiemagazine, Bank in Beeld, waar
in op het actuele reilen en zeilen van de
organisatie wordt ingegaan. Een goed
voorbeeld hiervan is de uitzending van
de nieuwjaarstoespraak van ir. Lardi-
nois. Het is de bedoeling elke twee
maanden met een nieuwe aflevering
van Bank in Beeld te komen.
Steeds meer aangesloten banken gaan
er toe over de les- en actualiteitenpro
gramma's van de Audiovisuele Dienst
uit te zenden. Een kleine 200 banken be
schikt nu al over apparatuur om de op
videocassettes gekopieerde banden van
de programma's af te spelen. De banken
zijn uiteraard volkomen vrij om aan het
project deel te nemen en videorecorders
aan te schaffen. De televisiemakers in
Eindhoven gaan ervan uit dat dit pas ge
beurt wanneer ze de filosofie achter
deze opleidingsvorm kunnen onder
schrijven. Die filosofie is opleidings- en
werksituatie zo dicht mogelijk bij elkaar
te brengen. De chef is verantwoordelijk
voor de opleiding van zijn eigen men
sen. Daarom draait het. In het kader van
die filosofie kunnen hulpmiddelen een
belangrijke bijdrage leveren. Op grond
van de tot nu toe behaalde resultaten en
uit contacten met de aangesloten ban
ken hebben ze de verwachting dat al
leen al dit jaar nog weer 150 banken
gaan meedoen.
JD