holland expo naar midden-oosten Oosten was de havenplaats Doha in Qatar toch voor velen van hen nieuw. Qatar, een schiereiland aan de grens van Saoedi-Arabië, is één van de rijkste landen ter wereld geworden sedert in 1949 de eerste olietanker het land verliet. Daarvoor was het een dunbevolkt en vrij arm gebied met een bevolking van nauwelijks 20 000 zielen, geconcentreerd in de stad Doha. De bevolking wordt nu op rond 200 000 geschat waarvan ruim 80 procent in de plaats Doha leeft. Doha is door een goede autoweg verbonden met het wegennet van Saoedi-Arabië en verder aangesloten op het wegennet naar het moskee en een klokkentoren. Ook in Doha ontbrak in de smalle straatjes de soukh niet. Het bezoekersaantal aan de Holland Expo bleek bij vertrek bijna 12 000 te bedragen. Na Qatar werd opgestoomd naar Bahrein. Bahrein Bahrein is een 'groen'-eiland met veel palmbomen en andere begroeiing. Deze begroeiing is mede te danken aan de behoorlijk hoge grondwaterstand. Naast olie vormen handel en visserij (in het bijzonder de parelvisserij) de belangrijkste bestaansbronnen van de bevolking. Archeologische vondsten hebben aangetoond, dat de eilanden Dr. W. F. Duisenberg, vice-voorzitter van onze hoofddirectie, bracht aan het einde van de reis in Koeweit een bezoek aan de Holland Expo-boot. Middellandse Zee-gebied en via Turkije op het Europese wegennet. In 1977 werd ruim 35 van alle ingevoerde goederen over de weg getransporteerd. Dat heeft er mede toe bijgedragen, dat de overbelasting van Qatar voor een goed deel kon worden opgeheven. In Qatar is een ontwikkelingsplan voor de komende twintig jaar in voorbereiding. Het omvat een huizenbouwplan, verbetering van de infrastructuur, de landbouw, de watervoorziening en de gezondheidszorg. Verder worden andere dan olie industrieën gepland om het land minder eenzijdig afhankelijk te maken en om het land voor te bereiden op de periode dat de olie zal zijn uitgeput. De stad Doha zelf bleek niet onaantrekkelijk. Langs de zeezijde liep een brede boulevard, de Corniche, waarlangs enkele palmboompjes met veel moeite (en water) echte bomen trachtten te worden. Achter de Corniche lag een reeks fraai ogende regeringsgebouwen, een prachtige van Bahrein 5000 jaar geleden belangrijke handelsstations waren op de routes van Mesopotamië naar India. De eens zeer bloeiende parelhandel kreeg gevoelige klappen door de opkomst van de Japanse parelcultures maar kort daarna - in het begin van de dertiger jaren van deze eeuw - werd de olie ontdekt, die thans ongeveer voor de helft van het nationaal inkomen zorgt. Daarnaast wil de regering van Bahrein een zakencentrum maken voor de gehele golf. Enkele moderne supermarkten, een hypermodern winkelcentrum, grote boekwinkels in de hoofdstad Manama gaven er blijk van, dat men al een heel eind op deze weg is gevorderd. De KLM bleek juist in de week, dat de Holland Expo-boot Bahrein aandeed, haar nieuwe kantoor in Manama te hebben geopend. Opnieuw Saoedi-Arabië Opnieuw Saoedi-Arabië, maar nu de oostelijke kant, waar Damman wordt aangedaan. Wat tijdens de rit van de haven naar Damman het meeste opviel was het contrast tussen het desolate landschap en de daaruit oprijzende gloednieuwe bouwwerken. Daar waren onder meer de flats die de OGEM even buiten Damman heeft gebouwd. Opvallend was ook het wat Amerikaans aandoende koopcentrum van Al Khobar, waar men de directe aanwezigheid voelde van Aramco. De belangstelling voor de Holland Expo liep in Damman naar een nieuw hoogtepunt op. Er waren 14 108 bezoekers. Een aantal exposanten dat voor de eerste maal in Djeddah contacten legde kon, door de komst van deze zakenlieden naar Damman voor een tweede bezoek aan het schip, hun relaties verder uitbouwen. Koeweit Tot slot Koeweit. Ook hier volgde de gebruikelijke opening van de expositie, en wel door Koeweits minister voor handel en industrie Abdul Yusuf Al Nasifi. Evenals in de andere bezochte plaatsen was de belangstelling voor het Nederlandse produkt ook hier zeer groot. Al vrij snel na de opening vormde zich een lange rij van wachtende bezoekers op de kade. In Koeweit kwamen 35 000 bezoekers naar de expositie kijken. Het totaal aantal bezoekers aan de expositie kwam daarmee op rond 100 000. Eindindruk De gehele reis van de eerste drijvende commerciële expositie naar het Midden-Oosten overziende, kan niet anders worden geconcludeerd, dan dat de operatie technisch bekeken een groot succes is geworden. Commercieel bezien zal het resultaat in vele gevallen pas kunnen worden gemeten, wanneer de gelegde contacten een goede follow- up wordt gegeven. Van belang daarbij zal zijn dat vooral de kleine en middelgrote ondernemingen ook dan eenzelfde bereidheid aan de dag zullen leggen tot samenwerking zoals zich die ook tijdens de reis heeft gemanifesteerd. Een voorbeeld daarvoor vormde de groep Hardinxveld- Giessendam waarbij een vijftal kleine en middelgrote bedrijven in overleg met de plaatselijke Rabobank besloot aan de Holland Expo deel te nemen. Andere voorbeelden van samenwerkingsverbanden waren de 1 7 Limburgse deelnemers, de speciale groep Groningse bedrijven en het in Enschede gevestigde samenwerkingsverband Conet. Ook was er onder auspiciën van het ministerie van landbouw en visserij een gezamenlijke inzending van een aantal bedrijven tot stand gekomen. Concluderend kan worden gesteld, dat het Nederlandse bedrijfsleven met deze operatie heeft laten zien wat gezamenlijk tot stand kan worden gebracht. Om onder meer het belang daarvan te onderstrepen bracht vice- voorzitter dr. W. Duisenberg van onze hoofddirectie aan het einde van de reis in Koeweit een bezoek aan de Holland Expo-boot. Dit werd op een door hem in het Sheraton Hotel gegeven receptie voor onze relaties op de boot en in Koeweit nogeens onderstreept.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 26