wat ons bezighoudt wob wob SCHULDEN MAKEN Een heel wat minder prettig opschrift dan 'koop op krediet'. Wij hebben het echter met opzet gekozen omdat ook wij enige bezorgdheid willen laten door klinken ten aanzien van het gemak waarmee 'kredietfaciliteiten' blijken te worden geboden en gebruikt. Het particuliere, zeg maar het consu mentenkrediet, heeft ongetwijfeld een nuttige functie. Er is op zichzelf ook niets op tegen, dat het op grote schaal wordt toegepast: één op de drie gezin nen heeft een kredietschuld. Zorgelijk kan het worden als het totale krediet- schuldbedrag onze maatschappij te zwaar zou worden. In dit opzicht is de kritische grens nog niet bereikt, want het huidige totale kredietschuldbedrag van rond 11,3 miljard gulden, gemiddeld f8 000, a f9 000,- per gezinsbudget, lijkt acceptabel. Maar de zorgen kunnen ook ontstaan, indien een te groot aantal kredietnemers in moeilijkheden komt omdat ze het eindje niet kunnen dragen: de onvermijdelijke betaling van renten en aflossing. Is dit laatste thans het ge val? Een stijgend aantal gezinnen, zo wordt ons door sommigen voorgehou den, raakt door te vlotte kredietneming of -aanbieding in ernstige financiële pe rikelen verzeild, met alle leed daaraan verbonden. Oorzaken lijken wel voor de hand te lig gen: de welvaartsstijging stokt al enige tijd, maar de kredietmogelijkheden blij ven talrijk en worden door sommige geldgevers en bemiddelaars luidruchtig, ongenuanceerd en, wat ons betreft, op ergerniswekkende wijze 'uitgevent'. Wij zouden niet verbaasd zijn, indien daar door een aantal kredietnemers de pru dentie uit het oog verliest: de gulden kredietregel 'niet overmatig en binnen de grenzen van je middelen.' De waarde van die regel erkennen wij ook voor ons eigen kredietverleningsbe- drijf van alle dag. Zij raakt de maat schappelijke functie van onze banken, niet in de laatste plaats omdat zij in het belang is van de cliënt zelf. Overigens zijn onze eigen ervaringen met de parti culiere kredietverlening zeker niet on gunstig. Slechts een verdwijnend klein gedeelte, minder dan 1 van de grote massa der door onze banken verstrekte particuliere kredieten blijkt moeilijkhe den op te leveren. Ook dat echter kan leed betekenen, en we zouden indien mogelijk ook die moeilijke gevallen wil len voorkomen. Andere banken schijnen soortgelijke ervaringen te hebben als wij. Er zijn echter ook veel andere, niet- bancaire, kredietverleners in de markt, zoals blijkt uit de veelheid van 'gemak kelijke krediet- of betalingsregelingen' die door financieringsbedrijven, postor derbedrijven, winkels e.d. geboden wor den. Als het een kredietzoekende bij de een niet lukt, probeert hij het maar bij de ander! Op die manier wordt het de particuliere consument wel eens (te) ge makkelijk gemaakt. In dit verband zouden wij het toejui chen, dat ieder die zich met de particu liere kredietverlening bezig houdt, te vens is aangesloten bij het Bureau voor Kredietregistratie (BKR). Anders dan de banken, is tot nu toe een groot aantal fi nancieringsbedrijven en zelfs de postgi ro niet bij de BKR aangesloten! Niet al leen krijgen deze kredietverleners daar door zelf geen informatie, maar zij hol len door hun afzijdigheid de bescher mende functie van de BKR tegenover de wel aangeslotenen en met name ook te genover de cliënt uit I Wij menen dat er aanleiding is om de hier bedoelde materie zorgvuldig te blij ven volgen. Wat ons bedrijf betreft, zien we geen reden tot zorg, maar vanuit onze maatschappelijke verantwoorde lijkheid mag ons in het algemeen de kredietverleningspraktijk - of moeten we zeggen 'praktijken'? - niet onver schillig laten. Laat kopen op of met kre diet niet de onheilspellende klank krij gen van schulden maken, die je niet kunt dragen I GEZINSHUISHOUDING IN NIEUWE DIMENSIE LEREN ZIEN Op de kredietverlener, onverschillig wie zich als zodanig opwerpt, rust de plicht zoveel mogelijk te voorkomen, dat de cliënt op onverantwoorde en onoordeel kundige wijze van consumptieve kre dietmogelijkheden gebruikt maakt. Dit hebben wij in het voorafgaande WOB'je benadrukt. Daarnaast - ook daar wezen wij reeds even op - is het geboden, dat de cliënt zelf de nodige voorzichtigheid in acht neemt. Niet alleen moet deze zo nodig bij een kredietaanvraag openhartig zijn bestaande schuldenlast meedelen, hij moet zich vooral de gevolgen realiseren, die het opnemen van een krediet voor hem meebrengt. Wie dat niet doet, loopt met blinde ogen langs een finan ciële sloot! De overgrote meerderheid van het kre diet-consumerende publiek weet dit. Onze eigen praktijk geeft ook geen aan leiding hier de klaagzang aan te heffen. Toch zijn de laatste tijd in de pers meer en meer berichten te beluisteren, waar uit blijkt, dat gezinnen in navrante moei lijkheden zijn gekomen door zogenaam de 'overkreditering'. Moeilijkheden die wel eens voor een belangrijk deel terug te voeren zouden zijn op de omstandig heid, dat de kredietnemers hun beta lingspotentie schromelijk overschat S hebben, door gebrek aan inzicht en overzicht van hun eigen middelen en plichten. Achteraf gezien is dat misschien ver klaarbaar. Nog niet zolang geleden be wogen de gezinshuishoudingen in ons land zich vrijwel geheel - afgezien van de lasten van een eventuele woonhuis hypotheek - op het gebied van contante inkomsten en contante uitgaven. Door de snelle opkomst van de consumptieve kredietverlening in allerlei vorm is ech ter aan zo n eenvoudige gezinshuishou ding een nieuwe dimensie toegevoegd. Wie krediet neemt, moet immers een berekeningetje maken. Hij moet bezien, begroten, of hij de lasten daarvan in de toekomst trekken kan. En dat is iets, waar blijkbaar nog niet iedereen vol doende van doordrongen was of is. Wij zijn van mening, dat hier in de eer ste plaats ook voor ons als kredietge- vende banken een taak ligt. Een educa tieve zaak: onze cliënten zonodig weg wijs te maken bij het beheer en beste den van hun inkomsten en uitgaven. Dit hadden wij voor ogen, toen enkele maanden geleden bij onze banken door de NV DE LAGE LANDEN en ons Direc toraat Particulieren gezamenlijk het 'credit-scoresysteem' werd geïntrodu ceerd. Het is bij de aangesloten banken nog op proef, maar de proef lijkt zeer succesvol te verlopen. De kern van het systeem is dat de aspirant-debiteur zelf een sommetje maakt aan de hand van een uitgetest puntensysteem. Heel een voudig en ieder die het foldertje in han den krijgt voelt de prettige neiging om eens even zijn eigen geval aan zo'n pun tensysteem te toetsen. Een goed voor beeld van de wijze waarop wij de 'con sumptieve cliënt' willen opvangen! BUDGETVOORLICHTING NATIONAAL In dit verband heeft het ook onze instemming, dat de noodzaak van een betere budgetvoorlichting thans sterk in de algemene, landelijke aandacht staat. Er zijn momenteel gevorderde plannen om te komen tot een Nationaal Instituut Budgetvoorlichting, dat studie en voor-

Rabobank Bronnenarchief

T04 | 1979 | | pagina 4