managementontwikkeling menselijke verhoudingen in bedrijf, kan toor, ziekenhuis en school, uiteindelijk ook zelfs in het leger. Leiderschapsstijlen werden bestudeerd. De klop op de schouder kreeg beteke nis. Het beoordelen van medewerkers werd 'in'. Toen voor het management ging gelden dat zij zich zo volledig mo gelijk moesten 'openstellen' voor de j medewerkers, was de theorie over ma nagement volledig omgeslagen van ma chine-gericht denken naar relatie-ge richt denken. Grote groepen managers bevolkten de sensitiviteitstrainingen, want over een cursus mocht je toen niet meer praten, dat klonk zo rationeelNiet zelden kwam een deelnemer dusdanig emotioneel in de knel te zitten dat de groep zich eensgezind over hem ont fermde en dan was het toppunt van saamhorigheid bereikt. En daar ging het om I Welnu, we moesten weer terug naar de situatie van 'beide benen op de grond'. Duidelijk was, dat succes met relatie training slechts kon worden bereikt wanneer er een koppeling werd gelegd met een long range-planning, het heb ben van duidelijke doelstellingen op lan ge termijn. Zo ontstond een nieuwe ge neratie trainingen gericht op het mense lijk functioneren in relatie tot planning. De cursus 'Management by objectives' is daar een voorbeeld van, maar ook de Grid-training en de cursus Managers effectiviteit van professor Reddin. Maar wat bleek? Enthousiaste deelne mers kwamen terug in het bedrijf en konden het geleerde niet in de praktijk brengen. Overigens was dit ook al ge constateerd door de cursisten van eer dere trainingen. In die tijd kwamen voor het management ook de post-academi- sche opleidingen tot ontwikkeling. Dit soort opleidingen rezen als paddestoe len uit de grond. Ook werden voor het management erkende sprekers uitgeno digd om in huis een spreekbeurt te ver vullen. Wat jammer echter, dat na af loop bleek dat het klimaat binnen de organisatie niet bevestigde wat de spre ker zo goed leek! Dit wijst zowel op het probleem, dat van tevoren niet duidelijk genoeg vaststond welke resultaten wer den nagestreefd, als op het probleem dat deelnemers maar moeilijk de opge dane ervaringen in hun bedrijf konden overbrengen op anderen. Overigens is met wisselende intensiteit door de bedrijven gebruik gemaakt van de geschetste gelegenheden ten einde het management te verbeteren. Er zijn ook bedrijven die er helemaal geen ge bruik van hebben gemaakt, omdat daar de mening heerst dat het 'vak' niet te le ren valt of omdat uitsluitend technisch competente mensen werden gevraagd. Vaak ook was het budget maar klein. In vesteren in mensen, zo je dit zó mocht zeggen, werd ten onrechte op een totaal andere wijze gezien als een kapitaal investering. Visie Management-ontwikkeling, ieder praat erover alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Een bedrijf zou er raar op worden aangekeken wanneer het zou beweren geen programma voor mana gement-ontwikkeling te hebben. Er is reeds zoveel over gepraat, dat het tot de bon-ton behoort te zeggen dat het ma nagement op systematische wijze wordt begeleid en dat het instrumenta rium wordt ontwikkeld c.q. wordt verbe terd. Toch blijkt iedere organisatie in een vertrouwelijk gesprek wel te willen toegeven dat er meer woorden aan wor den besteed dan daden verricht. Verder wil men ook wel toegeven dat er een groot tekort bestaat aan onderzoek en visie op dit gebied. Kortom: de behoefte aan management ontwikkeling is evident; wat echter ont breekt is een goede formulering van deze behoefte en het op basis van deze behoefte bepalen van de weg die moet worden afgelegd om in deze behoefte te voorzien. Verder ontbreekt veelal een duidelijke begeleiding tijdens de periode waarin wordt voorzien in de behoefte. En ten slotte: wanneer bepaalde mana- gement-technieken zijn ingevoerd of opleidingen zijn gevolgd, blijft in de meeste gevallen de evaluatie daarover geheel of nagenoeg geheel achterwege. Uiteindelijk gaat het erom dat de orga nisatie zich ontwikkelt volgens plan en dat kan alleen wanneer het de mensen die daarin werkzaam zijn duidelijker voor ogen staat wat wordt gewild en hoe de doelen te bereiken zijn. Maar men moet naast de mogelijkheden ook de wil hebben om dat doel te bereiken. Juist vandaag de dag klemt het voor gaande des te meer omdat de vaart er in vele bedrijven uit is. In de zestiger en begin zeventiger jaren kon nog wel over oneffenheden in de bedrijfsvoering en in het functioneren van managers worden heen gekeken, de groei zat er immers toch in. En het management ontwikkel de zich als het ware door de zuigkracht van die groei. Nu moet er meer dan voorheen orde op zaken worden ge steld. Op elk front moet het bedrijf fijn gevoeliger worden. We moeten oppas sen dat we in de bedrijfsvoering niet te maken krijgen met sluipende processen, die een bedreiging voor de continuïteit kunnen gaan vormen. We hebben meer en meer te maken met 'business-creep'. De Amerikanen geven hiermee aan dat er in organisaties sluipprocessen zijn, die als een soort kruipolie tot in de ver ste hoeken komt. Voorbeelden hiervan kunnen zijn het zich minder gaan identi ficeren met het werk, het minder duide lijk voor de dag komen met een eigen mening vanwege beduchtheid voor de consequenties. Maar ook het gewend zijn aan het niet letten op 'de kleintjes' kan zo'n sluipend proces zijn. Dat de mens de enige is die dit soort processen kan onderkennen en bestu ren is wel duidelijk. Management-ont wikkeling zal zich dan ook dienen te richten op het onderkennen en besturen van die processen en daar is dan in prin cipe iedereen van hoog tot laag bij be trokken. Voorwaarde is dan dat hierover kan worden gecommuniceerd, dat over en weer gesprekken op gang komen. Want de overdracht van informatie is hier cruciaal. Informatie vooraf is de voorwaarde voor de visie op en de plan ning van de management-ontwikkeling; informatie tijdens de acties is conditio neel voor aanpassing en informatie ach teraf is noodzakelijk voor de ontwikke ling zélf. Het voorgaande heeft onder andere tot consequentie dat als een ma nager naar een cursus of training wordt gestuurd, die manager zich zelf en zijn omgeving zal moeten afvragen wat wordt beoogd en waarom juist hij deel nemer moet zijn. Misschien is het beter dat een ander gaat of dient eerst aan een aantal voorwaarden te worden vol daan. De cursus of training zal zich qua vorm en inhoud richten op wat wordt verlangd en als zodanig bekend moeten zijn c.q. worden zowel bij de cursist als diens omgeving. Gaat de cursus verder dan de bedoeling is, dan zal ofwel de cursus worden aangepast ofwel het doel ondergaat een verandering. Dit effect wordt bereikt wanneer gespreks partners en medewerkers worden ge vonden om het een en ander te veran deren. In zo'n geval kan de medewerker iedereen zijn, ook de eigen chef en ho ger. Een heel gehoord woord, ook van Amerikaanse oorsprong, is hier van toe passing: namelijk het woord 'commit- ment'. Commitment wil zeggen: het zich ergens tot iets willen verbinden met an deren, er voor in willen staan, het soli dair zijn ten aanzien van wat is afge sproken. Een klimaat scheppen waarin dit kan worden bereikt is een aanhoudende zorg van eenieder en in het bijzonder van de hoogste leiding. Zonder dat kli maat is er misschien wel het meest ge vaarlijke sluipproces in huis.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 36