management ontwikkeling, een zaak met vele dimensies! T r De enorme literatuurstroom vanuit Amerika naar Europa, vooral na de Tweede Wereldoorlog, heeft ons vertrouwd gemaakt met de klanken van de woorden Management Development. Development hebben we weten te vertalen in ontwikkeling. Het woord 'management' echter is onvertaal baar gebleken. Waarschijnlijk komt dit omdat het een veelheid aan beteke nissen heeft, een veelheid aan dimensies. Dit artikel wil hier nader op in gaan. Om niet in allerlei theoretische be schouwingen te vervallen is afgezien van pogingen om het begrip manage- ment-ontwikkeling te definiëren. Deze pogingen tot definiëren hebben reeds velen ondernomen met als gevolg dat hiermede hele boekenrekken zijn te vul len. Geschiedenis in het kort Met de komst van het experiment, als methode om verbanden te leggen tus sen oorzaken en gevolgen, heeft ook de theorievorming over het management een sterke ontwikkeling ondergaan. Aanvankelijk werden proeven gedaan met variaties in het verrichten van han delingen, met variaties in de organisatie van werkzaamheden en werden proef opstellingen gedaan o.a. met machines en met inrichtingen van kantoren of be drijfshallen. Aan dit soort proefnemin gen kon iedereen zien wat werd veran derd en wat dat voor invloed had op de produktie, geleverd door mensen. Het management in die tijd werd vooral gezien als een zaak van het inbrengen van de juiste technieken: o.a. zorgen voor goede instructie van mensen. Niets Drs. B. J. van Tol hoofd Managements- ontwikkeling, vice-voorzitter van de werkgroep 'Sociaal Beleid' van de Groupement mocht fout gaan. Een voorbeeld hiervan zijn de in ons land geïntroduceerde be- drijfskadertrainingen. De chef moest als leider van een afdeling een analyse ma ken van wat hij zijn mensen wilde laten doen. Hij moest, dat wat hij zijn mensen wilde leren, in leerstappen verdelen en het stap voor stap voordoen. Daarna mochten de 'leerlingen' het stap voor stap nadoen, enz. En, er werd zelfs be weerd dat als de leerling het dan toch verkeerd deed, dat dan de leraar, de chef dus, foutief was I Met andere woor den: het succes is verzekerd, als je het boekje met de technieken toepast. Zo was er een methode om vast te stellen hoe de handelingen zo eenvoudig mo gelijk konden worden verricht, een me thode om de kantoororganisatie zo effi ciënt mogelijk in te richten, enz. Het was een benadering die mensen veel te veel als een soort machine be schouwde, want er werd geen rekening gehouden met verwachtingen en ge voelens. De arbeids-analist die in op dracht van de baas het een en ander analyseerde, merkte dit dan ook. De mensen begonnen bijvoorbeeld gewoon langzamer te werken dan dat ze ge wend waren, wanneer hij in de buurt was en zo oefenden ze dan toch - al of niet opgemerkt - invloed uit op het re sultaat van het onderzoek. Die tijd ligt nog niet zo ver achter ons! Nauwelijks nog één hele generatie! In Amerika was al veel eerder door experi menten aan het licht gekomen, dat ver wachtingen en gevoelens van mensen een uitermate belangrijke invloed heb ben op hun produktie. Vanuit het mana gement moet hierop dan ook worden in gespeeld. Zo ontstaat de beweging der n k €m

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 35