Dr. W. F. Duisenberg bezoekt de Rus sische stand op de Rabo-vakantiemarkt in Zuidlaren. In zijn openingswoord hield hij een krachtig pleidooi voor vakantie spreiding. Omlaag De enorm opgeschroefde prijzen voor vakanties in het hoogseizoen kunnen omlaag, als alle vakanties over een lan gere periode gespreid worden, zodat de beschikbare accommodaties gedurende een langere tijd verdeeld kunnen wor den over meer mensen. Touroperators en reisbureaus zouden daardoor de prijspiek van het hoogseizoen kunnen afvlakken en gelijkmatig kunnen uit smeren over het hele vakantieseizoen. 'Nu is het zo,' aldus De Groot en Loh- man, 'dat de lagere prijzen in het voor- en naseizoen worden betaald door de mensen die in het hoogseizoen moeten gaan.' 'IMee' verkopen Vakantiespreiding is niet alleen een middel tegen dure reizen. Het komt ge regeld voor dat reisbureaus, en dat geldt ook voor onze Rabobanken, 'nee' moe ten verkopen aan klanten die betrekke lijk laat nog een reis in het hoogseizoen willen boeken. 'De cliënten,' aldus De Groot en Loh- man, 'kunnen zich dat niet goed voor stellen. Vooral niet als hun eigen bank, waar ze vrijwel nooit tevergeefs een be roep op doen, zo onverbiddelijk moet zijn. Maar we kunnen niet anders. We hebben te maken met het aanbod van de touroperators. We kopen zelf geen reizen in. We zijn alleen wederverko pers. Maar ook de touroperators kunnen niet anders, ook zij zijn afhankelijk van de markt van vraag en aanbod.' 'We kunnen de mensen alleen maar de raad geven zo vroeg mogelijk te boeken. De vakantiemarkt in Zuidlaren was ook vooral bedoeld de mensen daarvoor warm te maken.' Aantrekkelijk Er zitten nog veel meer aantrekkelijke kanten vast aan de vakantiespreiding. Elk jaar houdt de Stichting Recreatie ons die door middel van een publici teitscampagne voor. Onder het motto 'Mijd de vakantiepiek' prijst deze stichting de volgende voor delen aan: - Meer mogelijkheden om een appar tement, bungalow, hotel-, of pension kamer te boeken; - Minder gedrang op de autowegen; - Meer rust in de parken, zwembaden en aan het strand; - Tevens meer rust in trein, autobus en (soms) vliegtuig; - Hogere temperaturen van het zwemwater in de nazomer. De actie van de Stichting Recreatie is, bij gebrek aan een echte en doeltreffen de vakantiespreiding, vooral gericht op het wegnemen van de ergste ongemak ken van het hoogseizoen. De aansporing 'Mijd de vakantiepiek' geldt vooral voor de 2,2 miljoen vakan tiegangers (van de 7,5 miljoen in totaal) die niet door schoolgaande kinderen en/of collectieve bedrijfsvakanties aan het hoogseizoen 'gebakken' zitten. Ge bleken is dat van deze groep nu al zo'n 1,4 miljoen mensen de vakantiepiek mij den. De Stichting Recreatie vindt dit ge tal nog veel te klein, maar wijst er ook op dat als alle 2,2 miljoen 'niet-gebon- den' vakantiegangers haar raad opvolgt de problemen van de vakantiepiek nog lang niet zijn verdwenen. Ze zullen hooguit wat verzacht zijn. Alleen een echte vakantiespreiding, die voor iedereen geldt en centraal wordt geregeld, is uiteindelijk doeltreffend. Een gedachte die niet alleen door deze stichting wordt gepropageerd, maar door tal van instellingen op gebied van vakantie en toerisme, zoals onze afde ling Reizen. De ironie wil dat deze kampioenen van de vakantiespreiding, die niet alleen de congestie in het hoogseizoen willen be strijden, maar ook een vrijere school- en bouwvakvakantie voor de betrokkenen willen realiseren, geen kans zien hun doelstelling te halen zonder een centra le regeling, die nu juist weer een vrij heidsbeperkend karakter heeft. Het lijkt echter onmogelijk vakantiespreiding op een andere manier in te voeren, wil men een complete chaos tenminste voorko men. Verbijsterend Het is verbijsterend te zien, dat, hoewel in ons land al vanaf 1939 over vakantie spreiding wordt gediscussieerd, men er nog steeds niet in is geslaagd dit door vrijwel niemand bestreden principe op aanvaardbare wijze op te lossen. Tal van discussienota's met meer of minder aantrekkelijke adviezen hebben De initialen JD onder dit artikel staan voor Jan Dost, 32 jaar. Deze is op 1 januari van dit jaar als redacteur van ons maand blad in dienst getreden. Collega Dost is afkomstig uit de dag bladjournalistiek, waar hij gedu rende vele jaren werkzaam was als politiek en sociaal-econo misch verslaggever. inmiddels het licht gezien. Maar een be hoorlijke vakantiespreiding is nog steeds niet van de grond gekomen. Wel zijn er hier en daar wat scherpe kanten afgeslepen. Zo is er een periode van 8 weken ingevoerd, waarin de zomerva kanties van de basisscholen (6 weken) en de scholen voor voortgezet onder wijs (7 weken) over drie regio's worden gespreid. Deze is echter volgens allerlei toeristische organisaties te kort om veel effect te hebben. Zeker als wordt be dacht, dat in dezelfde tijd de bouwvak vakantie 'losbreekt' en met name dit jaar de vakantiegangers uit de Duitse deelstaat Noord-Rijn Westfalen over ons land stromen. Duits-Oostenrijkse grensovergang in hoogseizoen. Hindernis Schoolvakanties en collectieve bouw vakvakantie vormen samen de grootste hindernis op weg naar de vakantiesprei ding. Het zou te ver voeren alle voorstel len en adviezen over de vakantiesprei ding en het historische verloop van de discussie uitvoerig aan de orde te stel len. Volstaan kan worden met te ver melden dat met uitzondering van de al genoemde spreiding van de schoolva kanties over 8 weken, waar ook het be drijfsleven rekening mee houdt, andere plannen voor een algehele vakantie-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 29