microcomputers en de toekomst O - yJk met een automatiseringsheffing op de goede weg? Deze zaken raken ook bankorganisaties als de onze en het is zinvol hier even bij stil te staan. In het verleden beschouw den banken zich vooral als een verlener van diensten aan bedrijfsleven en parti culieren, en hielden zich misschien wat te veel afzijdig van het maatschappelijk gebeuren. Tegenwoordig realiseren zij zich dat zij ook deelnemer zijn aan dit gebeuren en als zodanig een eigen me ning moeten vormen teneinde mee te kunnen denken met de maatschappe lijke ontwikkelingen. Groei en werkgelegenheid De banken zijn de afgelopen twintig jaar groot geworden en - hoe merkwaardig dit ook moge klinken het is voor een groot deel de automatisering geweest die deze groei mogelijk heeft gemaakt. De sterke verbreiding van de privé-reke- ning zou niet mogelijk zijn geweest als de massale verwerking van cliëntenre keningen en de daaraan verbonden pro- duktie van rekeningafschriften niet met behulp van computers had kunnen plaatsvinden. Het volume zou te groot zijn geweest voor een traditionele hand matige verwerking. Daarom is de gedachte dat in het bank wezen door de automatisering de uit breiding van het aantal arbeidsplaatsen voor een dergelijke massale handmatige verwerking achterwege is gebleven niet juist en te vergelijken met de gedachte van het niet invoeren van automatische telefooncentrales om telefonisten alle verbindingen handmatig met behulp van stekerpanelen te laten opbouwen. Dit zou in vergelijking met de huidige toestand, resulteren in een dienstverle ning die stukken slechter zou zijn tegen kosten die stukken hoger zouden liggen. De werkgelegenheid in het bankwezen Tijdens het debat over de begroting van Economische Zaken is in de Twee de Kamer een voorstel gedaan om te komen tot een heffing op de automati sering in bedrijven. Gedacht wordt daarbij aan bedrijven, welke geen last zouden hebben van internationale concurrentie, zoals banken en overheids diensten. De automatiseringsheffing moet 'verkeerde rationalisatie, welke niet de maatschappelijke kosten goedmaakt', afremmen en zo werkgele genheid bewaren of bevorderen. Vooral de opkomst van de micro-elektro- nika in de komende jaren wordt als een grote bedreiging van arbeidsplaat sen gezien, vooral in de administratieve sector. Drs. R. B. Bakker stafmedewerker bij het Management Team Automatisering is in de afgelopen jaren sterk gegroeid, in een periode waarin in andere bedrijfs takken de werkgelegenheid terugliep of hooguit constant bleef. Deze uitbreiding zat in de directe ondersteuning van de bovengenoemde groei van de privé-re- keningen met hun massaliteit van tran sacties en in het invoeren door de ban ken van nieuwe vormen van dienstver lening, terwijl tegelijkertijd een meer cliënt-gerichte - en daardoor vaak ook arbeidsintensieve - benadering optrad voor de bestaande diensten. Het aantal te verwerken transacties blijft groeien, maar de door de banken gebruikte computers zijn zo groot, dat de toeneming eenvoudig kan worden verwerkt. Het aantal rekeninghouders groeit niet zo sterk meer. Er treedt een zekere verzadiging van de markt op, die duidelijk een verheviging van de concur rentie tussen de banken tot gevolg heeft. Een bank, die zijn relatie met een cliënt wil verdiepen, zal dit alleen kun nen doen door beter te zijn dan de con current. Dit beter zijn kan zich uiten in lagere tarieven en/of in een betere kwa liteit van de geleverde produkten en diensten. Na de kwantiteit wordt nu de kwaliteit op een hoger peil gebracht. Om de kwaliteit De wijze waarop een bank een betere kwaliteit kan bieden, is afhankelijk van het karakter van de bank en van zijn cliënten. Betere kwaliteit kan bijvoor beeld bestaan uit een meer persoonlijke benadering van de cliënt, uit een breder scala van produkten en diensten, of uit een grotere snelheid van verwerking of dienstbetoon. Zij hebben echter alle een gemeenschappelijk effect: zij stellen zwaardere eisen aan het interne functio neren van de bank. De medewerkers en de methoden, die zij gebruiken, moeten aan deze eisen tegemoet kunnen tre den. De mate waarin een bank in staat is zichzelf te veranderen, zal zijn effect hebben op de positie van de bank in de markt. De nieuwe technologie blijkt methoden aan te dragen, waarvan de mogelijkhe den voor het versterken van de relatie met de cliënt groot zijn. Deze methoden worden steeds goedkoper en zullen be staande methoden, die weliswaar zeer accuraat en betrouwbaar zijn, maar erg bewerkelijk en duur, gaan vervangen. Men kan verwachten dat in de komende jaren de automatisering in de admini stratieve sector doorgaat. Het zou van weinig realiteitszin getuigen te doen alsof een ontwikkeling zoals deze zich in de afgelopen vijftig jaar in het industrië le bedrijfsleven heeft voorgedaan, zich niet in de administratieve sector zou voordoen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het idee van de rationalisatieheffing, dat oorspronkelijk stamt uit de jaren dertig, weer naar voren komt. Er zijn echter maar weinig sectoren in het bedrijfsle ven, die geen last hebben van internati onale concurrentie. Het Nederlandse bankwezen bijvoorbeeld is niet een ge sloten systeem: vooral op het gebied van de dienstverlening aan zakelijke cliënten zijn de afgelopen jaren vele bui tenlandse banken in ons land neerge streken. Het idee van de automatise ringsheffing is daarom minder neutraal dan wordt voorgesteld. Een tweede aspect is dat de gedachte dat juist de administratieve sector de plaats is waar aan degene wiens ar beidsplaats in de industriële sector ver loren is gegaan, compenserende werk gelegenheid kan worden geboden, niet onbeperkt opgaat. Er zijn hier beperkin gen aan de groei. Daarom moeten administratieve organisaties de buiten wereld duidelijk maken dat hun eerste sociale verantwoordelijkheid altijd nog ligt in het verschaffen van continuïteit in het werk dat zij aan hun medewerkers bieden. Voor wat de Rabobank-organisatie be treft bestaat over dit laatste geen twij fel. Het is te verwachten dat het aantal medewerkers in de organisatie de ko mende jaren zal blijven groeien, zij het in-een langzamer tempo dan in het ver leden. Van 'verkeerde rationalisatie' zal

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 24