Bij valsheid in geschrifte is de term inologie wat anders maar als de daad 'succes' heeft, is het resultaat hetzelfde als bij de andere fraudepraktijken: het verkrijgen van wederrechtelijk voordeel. Van valsheid in geschrifte ten slotte is sprake als men een geschrift, waaruit enig recht, enige verbintenis of enige M/^y bevrijding van schuld kan ontstaan dan- wel dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken. Daarbij moet - wil er sprake zijn van valsheid in geschrifte - wel nadeel ontstaan. Op grond van de bovenstaande, ge* meenschappelijke kenmerken en naar analogie van de gebezigde termen kan men fraude omschrijven als: 'het zich zelf of een ander op bedriegelijke wijze bevoordelen: door wederrechtelijke toeëigening van enig goed van een an der, dan wel door het door een ander aangaan van een schuld of tenietdoen van een schuld'. Weliswaar is deze omschrijving nog al gemeen maar de kenmerkende facetten zijn er in opgenomen. Tot zover het begrip fraude. Nu iets over het voorkomen en beperken ervan. Voorkoming of beperking van fraude in het bankbedrijf De beste manier om fraude te voorko men is een goede administratieve orga nisatie. Maar ook de beste administra tieve organisatie zal de mogelijkheid van fraude niet geheel kunnen elimine ren. Maar het is vaak juist dat een 'lek' in de administratieve organisatie, waar van de fraudeur misbruik weet te maken en waarop of waaromheen een inge nieus systeem van frauduleuze manipu laties gebouwd is. Fraudeurs zijn vaak sluwe, intelligente mensen. Er moet daarom steeds naar worden ge streefd de administratieve organisatie, afgestemd op aard en omvang van het bedrijf, up to date te houden. Hierbij spelen met name een goede functiever deling en de interne en externe controle een rol. Over het algemeen kan gezegd worden dat de combinatie van diverse functies in één persoon in een keten van hande lingen zoveel mogelijk dient te worden vermeden. Bijvoorbeeld: schadebehan- delaar, boekhouder en procuratiehou der. Een goede functieverdeling is van groot belang voor een doelmatige interne controle. Is er een goede functieverde ling dan vindt er vanzelf al een zekere controle plaats tussen de diverse functi onarissen. Tevens is dan het preventie ve element van de vrees voor ontdek king aanwezig. Niet alleen op grond van wettelijke be palingen is naast - en als het ware na - de interne controle de externe controle onmisbaar. Afhankelijk van zijn op dracht kan de extern accountant geheel zelfstandig en misschien ook objectief een oordeel vormen over de gevoerde administratie. Zijn reputatie, opdracht en oordeel leggen een groot gewicht in de schaal. Ook al is alles naar beste kunnen gere geld, toch blijft er altijd een kans op fraude bestaan. Daartegen kunnen de banken zich verzekeren. Verzekering van frauderisico's De mogelijkheid tot verzekering van het frauderisico is voor de plaatselijke Ra- bobanken aanwezig binnen de Onderlin ge Waarborgmaatschappij Rabobanken W.A. (OWM). Evenals voor elke fraudeverzekeraar geldt ook voor de OWM dat het fraude risico slechts geaccepteerd wordt als dit door een goede administratieve organi satie binnen het te verzekeren bedrijf tot een aanvaardbare omvang is terugge bracht. Het is voor een verzekeraar van belang om die omvang zo goed mogelijk te kunnen benaderen. Dan weet hij im mers - althans bij benadering - wat het risico is dat hij loopt en kan hij ook de juiste premie vaststellen. Fraudeverzekering is echter niet be doeld als sluitstuk van de administratie. Integendeel, de zin van het bestaan van een fraudeverzekering ligt veeleer in de omstandigheid, dat fraude nooit geheel zal zijn te voorkomen. Voldoet de verzekerde derhalve niet of niet geheel aan redelijkerwijs te stellen eisen van administratieve organisatie dan zal het risico door een verzekeraar niet of alleen onder verzwarende voor waarden (waaronder een hoge premie) worden geaccepteerd. Is men minder attent op administratieve maatregelen na het afsluiten van de verzekering dan kan dit leiden tot geen, of slechts gedeeltelijke vergoeding van schade. Voor de OWM, welke een verzekeraar is voor en van de verzekerden (plaatselijke Rabobanken) ligt de kwestie van de administratieve organisatie in zoverre duidelijk dat er voor alle verzekerden nagenoeg eensluidende voorschriften gelden. Dit komt omdat de Rabobanken hetzelf de (bank)bedrijf uitoefenen en behoren tot dezelfde organisatie. Gezien het be lang van de organisatie als geheel is ook de zekerheid aanwezig dat de admini stratieve voorschriften voortdurend aan de eisen van de tijd worden aangepast en/of uitgebreid. Het blijft wel zaak om die voorschriften op te volgen. Bijzonder aspect van de OWM De OWM is een onderlinge verzeke ringsmaatschappij van dezelfde soort verzekerden, welke bovendien behoren tot eenzelfde organisatie. Dat biedt op zich zonder enige twijfel de nodige voordelen zoals volledige bekendheid met de verzekerde risico's en mogelijk heid tot medebeleidsbepaling maar van de andere kant moet in feite elke scha de mede door 'collega's' worden gedra gen. Daarin ligt een extra stimulans voor alle verzekerden om schaden, welke dan ook, zoveel mogelijk te vermijden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 21