Een aantal evenementen willen we toch wel even met name noemen. Dit jaar bijvoorbeeld viert het toeristmenu zijn tiende verjaardag. Verder vond er de uitreiking plaats van de gouden ijslepel, de zilveren koksmuts en het zilveren koksmes. De schuimende finale van de biertapwedstrijden en de nationale cocktaillongdrinkwedstrijd zijn eveneens een bijzondere attractie. De horecasector bestaat uit een enorme diversiteit van bedrijven. Dit blijkt reeds uit de term horeca. Dit is een samentrekking van de eerste letters van hotel, restaurant en café. Hiermee is de De Horeca is in zijn enorme geschakeerdheid haast ongrijpbaar: vandaar eik jaar de Horecava in de reusachtige RAI-hal. Tussen deze foto's doet het alledaagse van een bruin café en een broodjeswinkel vertrouwd aan. gehele groep nog maar net aangeduid. Het bedrijfsschap horeca onderscheidt namenlijk een kleine 50 verschillende soorten bedrijven binnen deze sector van het economische leven: van hotel tot pension, van klassiek restaurant tot automatiek, van café tot kantine. Hiermee zijn we er nog niet, want een café is weer iets anders dan een bruin café, een bistro is geen restaurant in de klassieke betekenis maar is ook geen café enz. Het logiesbedrijf heeft veel problemen met de stijgende lonen. Het blijkt dat schaalvergroting en moderne bedrijfsvoering in een nieuw of grondig vernieuwd pand het antwoord op de loonstijging is. De Golden Tulip keten, een 30-tal gerenommeerde hotels verenigd in een soort vrijwillig filiaalbedrijf, doet het bijvoorbeeld goed. Het aantal hotelbedrijven neemt echter af. Het zijn vooral de ouderwetse bedrijven van vóór of vlak na de 2e wereldoorlog, welke of in het geheel niet of slechts met te hoge investeringen aan de huidige eisen aan te passen blijken te zijn. Café De cafés en bars groeien nog wel in aantal, maar de verwachting is, dat vooral onder invloed van concurrerende afzetkanalen, zoals met name de clubhuizen, deze groei zal verminderen. Aan het verschijnsel 'paracommercialisme', waarmee de horeca door de activiteiten van clubhuizen en dergelijke te maken krijgt, wordt van de kant van de horeca van alles gedaan. Men erkent er echter wel dat het verschijnsel van blijvende aard zal zijn, maar men hoopt de excessen uit te kunnen bannen. Een pilsje in de kantine van het sportcomplex drinken na het sporten is het probleem niet, maar wel de bruiloft en de andere partijen. De buurtcafés zullen het er nog moeilijker door krijgen. Hetzelfde geldt voor de discozaken. Restaurant Hoewel de Nederlanders, vergeleken met de andere Europeanen, huismussen zijn, neemt het buitenshuis eten toe. Het bekende pakje brood wordt hier natuurlijk niet toe gerekend, alhoewel dit langzamerhand minder wordt. De bestedingen via de institutionele markt, zoals bedrijfskantines, scholen, ziekenhuizen, tehuizen, nemen toe en bedragen zo ongeveer twee miljard gulden. De horeca neemt echter een veel groter deel van het eten buitenshuis voor haar rekening.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 35