de horeca, een gevarieerde bedrijfstak De liefde gaat door de maag, zegt men, maar het zijn beslist niet alleen de culinaire geneugten, die de horeca voor onze bank tot een belangrijke relatie maken De horeca is binnen het midden- en kleinbedrijf een grote bedrijfstak. Achtentwintigduizend ondernemingen, waarin drieëntachtigduizend mensen werken en die met elkaar goed zijn voor een omzet van bijna vier miljard gulden. Bij een bezoek aan deze vakbeurs dringt zich al gauw het beeld op van een zeer heterogene bedrijfstak. Enorme keukeninstallaties, hele bakwanden met friteuses, au bain maries, magnetrone ovens, gewone ovens, fornuizen, grills, apparatuur om te snijden, hakken, mixen, persen, wegen, rekenen, te veel om op te noemen. Naast deze brok techniek is er veel te proeven op het gebied van reeds voorbewerkte etenswaren. Van Ardenner ham tot frikadel, van salades tot tafelzuren. De groothandel in alcoholische en niet alcoholische drank is eveneens ruim vertegenwoordigd, zoals trouwens ook de producenten. Het Heinekendorp is voor de trouwe bezoeker een herkenbaar rustpunt. De koffieproducenten zijn aanwezig met 'freshbrew'-apparaten en extract apparaten. Op deze wijze zou men nog wel een tijdje door kunnen gaan. Er staan op deze vakbeurs bijna vierhonderd exposanten uit achtentwintig landen. Niet alleen de grootte van het bedrijfstak maar ook het feit dat de Rabobanken in totaal voor een driekwart miljard aan leningen en kredieten in deze bedrijven hebben uitstaan, rechtvaardigt een meer dan gewone interesse onzerzijds. Horeca va Deze maand vindt in de RAI de jaarlijkse horecamanifestatie plaats. Deze beurs, de Horecava, trekt tienduizenden mensen (vorig jaar 82 000) naar Amsterdam om er de laatste snufjes op keuken-technisch gebied te zien, om er Drs. J. C. Egmond de nieuwste snacks te proeven, om drankjes te keuren, om contacten te leggen en om de trend van komende jaren nu reeds mee te maken. Kortom een geweldige happening op horecagebied.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1979 | | pagina 34