bedraagt 50 en werd eind 1977 goed
gekeurd. Daarna kon met het project
een aanvang worden gemaakt.
Dit heeft tot het idee van een pijpleiding
geleid. Aangezien de kosten hiervan
rechtstreeks op de kostprijs van de
Amelander veehouders zouden drukken,
werd een subsidie aangevraagd bij het
ministerie van Landbouw. Deze subsidie
Op deze wijze is 'De Takomst' erin ge
slaagd een economisch verantwoorde
basis te vinden voor het melkvervoer
De afzet wordt verzorgd door de 'Frico'
in Leeuwarden, waarvan 'De Takomst'
samen met een vijftal andere coöpera
ties in Friesland deelgenoot is. De 'Frico'
verhandelt verder melkpoeder en exploi
teert een consumptiemelkfabriek en een
centrale botermakerij in Warga, een vijf
tal kilometers ten zuidoosten van
Leeuwarden. Vijfentwintig miljoen kilo-
Zo loopt hij
verwerking en de afzet van produkten, is
de Friese coöperatieve zuivelindustrie
erin geslaagd in deze zeer 'melkdichte'
provincie aan de top te blijven wat de
uitbetalingscapaciteit betreft.
Ameland ging mee in ontwikkeling
In 1976 moesten de Amelander veehou
ders een besluit nemen over het voort-
Zo werd hij gelegd
smalle geulen kunnen bij langdurige af
landige wind te ondiep worden voor de
scheepvaart; de stormen in herfst en
voorjaar leveren eveneens gevaar op
voor de scheepvaart en ijsgang in de
winter heeft het eiland in het verleden
meermalen gedurende enkele dagen
ontoegankelijk gemaakt. Voor een niet-
houdbare grondstof als melk betekent
dit een groot financieel risico. Vandaar
dat het bestuur van 'De Takomst' heeft
gezocht naar andere oplossingen.
AMELANDER
VEEHOUDER
ENTHOUSIAST
Gevraagd naar zijn me
ning over de pijpleiding
vertelde de heer J. H.
Nagtegaal, veehouder
aan de Zuidergrieweg te
Ballum, het volgende:
Voor ons betekent de
melkleiding een vaste ba
sis om met vertrouwen
verder te gaan in de vee
houderij. Na een dalende
meikproduktie sinds de
droge zomer in 1976 ge
tuigt de stijging van 10
in dit jaar van een weer
toenemende animo. Zon
der de melkleiding zou de
veehouderij op Ameland
binnen acht jaar verdwe
nen zijn. En juist de vee
houderij is naast de re
creatie een belangrijk on
derdeel van het inkomen
op het eiland: 20 om
precies te zijn.
Het gezin Nagtegaal telt
zes kinderen. De oudste
zoon bezoekt de middel
bare landbouwschool te
Leeuwarden en zal zijn
vader naar alle waar
schijnlijkheid opvolgen.
Negen jaar geleden
bouwde de heer Nagte
gaal als eerste op het
eiland een ligboxenstal.
Kortgeleden onderging
deze stal een uitbreiding
tot ongeveer 100 koeien.
Ook verder durft de heer
Nagtegaal weer moderni
seringen in zijn bedrijf
door te voeren. De hoge
waarde, die momenteel
ook op Ameland aan het
weiland wordt toege
kend, én de verhoging
van de melkprijs met
maar liefst tien cent per
liter in één jaar geeft hem
vertrouwen in de toe
komst.
'De verzendkosten van
2,75 cent per liter melk
zijn nu voor ons aan
vaardbaar, ai is het mijns
inziens mogelijk de nieu
we installatie over een
groter aantal jaren af te
schrijven, dan de gestel
de termijn van 20 jaar.
Natuurlijk vind ik het ook
jammer, dat er door het
verdwijnen van de zuivel
fabriek in 1976 werkgele
genheid op het eiland
verloren is gegaan, maar
de keiharde economie
dwingt ons naar grotere
eenheden. En op deze
manier durven we de toe
komst weer aan.
gram boter vindt jaarlijks vanuit Warga
zijn weg over de hele wereld I
Bijna 20 van de aangevoerde melk le
vert 'De Takomst' door aan de Coöpera
tieve Condensfabriek 'Friesland' (CCF),
een gezamenlijke onderneming van alle
Friese zuivelcoöperaties. De merken van
de verscheidene CCF-produkten genie
ten een wereldfaam, zoals het merk
'Friesche Vlag' in eigen land grote be
kendheid verwierf.
Door een steeds voortgaande schaal
vergroting, gepaard gaande met moder
niseringen in de melkaanvoer, de melk-
bestaan van hun fabriek op het eiland.
De prijs die zij voor hun melk ontvingen
lag toen zes cent beneden de Friese
melkprijs op de vaste wal. Zij zochten en
vonden aansluiting bij de grootste pri
maire coöperatie 'De Takomst'. De melk
van het eiland ging naar Marrum, naar
Dronrijp of rechtstreeks naar de CCF,
maar de vervoerskosten, die de vroege
re leden van 'Ameland' zelf moesten be
talen, bleven toch nog boven de aan-
voerskosten op de vaste wal.
Daarbij kwam nog het risico van het
geïsoleerd raken, dat wat Ameland be
treft volstrekt niet denkbeeldig is. De
van Ameland. Door de vergaande auto
matisering konden de loonkosten mini
maal blijven. Op het verzendstation bij
Nes werkt één man; het ontvangstation
bij Holwerd vraagt slechts enkele man
uren; het onderhoud aan de nieuwe in
stallatie is minimaal.