'de takomst' dracht van de Coöperatieve Zuivelindus trie 'De Takomst' te Wolvega. De speciale apparatuur werd evenals de in de zuivelindustrie meer gebruikelijke apparatuur ontwikkeld door de NV Alfa- Laval. Met name de 'lanceerinstallatie' voor de afsluitballen, de melkontluch- tingsketel met de opvanginstallatie voor dezelfde afsluitballen en vooral de in stallatie, die de druklucht uit de zeelei ding zonder lawaai-overlast laat ont snappen, zijn unieke vindingen, waarop terecht octrooi is aangevraagd. Alle apparatuur werd in Nederlandse bedrij ven vervaardigd. Het idee, dat aan deze bijzondere ma nier van melktransport ten grondslag ligt, is afkomstig van het NIZO, het Ne derlands Instituut voor Zuivelonderzoek te Ede. Dit instituut heeft ook een groot aandeel gehad in het oplossen van de vele technische en technctogische pro blemen. Zo mocht de transporttijd in verband met de houdbaarheid van de A. Nauta, p.r.-adviseur district Leeuwarden 'Onze man', de heer A. Nauta, werkzaam als public-relations- adviseur in het district Leeuwar den, schreef dit verhaal over de nieuwste pijpleiding, die Neder land bezit. Een heel bijzondere pijpleiding, waar de wereld van op zal kijken. Want wie vervoert er nu melk onder de zee door? Dat doen ze alleen maar in Fries land, die zeer 'melkdichte'provin cie, waar de zuivelcoöperaties en -industrieën van wanten weten! melk niet te lang zijn. Bij een te hoge stroomsnelheid van de melk zou even wel het melkvet kunnen beschadigen. De afsluitballen zouden niet in de buis mogen klemmen, maar toch voldoende afdichting moeten geven. Dit probleem werd nog vergroot door het feit, dat een leiding van polythyleen niet altijd overal zuiver rond is. Ook moest veel onderzoek worden ge daan met betrekking tot de invloed van het te gebruiken materiaal op de kwali teit van de melk. Verder onderzocht het NIZO hoe de leiding het best zou kun nen worden gereinigd. Een voordeel van het toegepaste reinigingsmiddel is, dat de oplossing meermalen gebruikt kan worden voordat ze vervangen moet worden. De vijftien kilometer lange kunststof transportleiding, ontwikkeld door Stork KST, heeft een diameter van 12 cm en werd geproduceerd in lengten van 1 500 meter. Gerold op een haspel was het transport niet erg ingewikkeld, ter wijl het aantal noodzakelijke lassen be perkt kon blijven. De leiding door de Waddenzee werd ommanteld met een stalen buis. De vrije ruimte tussen de beide buizen is gevuld met een speciaal ontwikkelde twee componenten kunststof, waardoor een optimale bescherming van de transport leiding is ontstaan, die vervorming uit sluit. Het leggen van de leiding door de Waddenzee, de kruisingen van de dijken op Ameland en bij Holwerd is een werk, dat uitsluitend aan specialisten op dit terrein toevertrouwd kan worden. NBM- Leidingbouw BV te Nijkerk voerde het uit voor een aanneemsom van ongeveer twee miljoen gulden inclusief de materi aalleveranties. De gehele procedure van leiding één meter diep ingegraven, in de geulen (scheepvaart!) en in het land- aanwinningsgebied bedraagt de grond- dekking twee meter. Beschadiging van de leiding is hierdoor nauwelijks denk baar. De opdrachtgever Opdrachtgever van dit im totaal onge veer 4,5 miljoen gulden kostende pro ject is de Coöperatieve Zuivelindustrie 'De Takomst' te Wolvega. 'De Takomst' is een primaire zuivelcoöperatie, in 1962 ontstaan door het samengaan van een drietal zuivelfabrieken rond Heerenveen. Ruim een jaar later kwam een fusie tot stand met de fabriek in Wolvega. Het verschijnsel fusie is kenmerkend ge weest voor de verdere ontwikkeling van 'De Takomst' en zal zich naar verwacht mag worden nog voortzetten. Momenteel kent deze coöperatie pro- duktiebedrijven in Wolvega, Steggerda, Mr. H. Hijpstra, Commissaris der Koningin in Friesland, met naast zich Amelands burgemeester mr. J. H. Lesterhuis en de heer Tj. Wietsma, voorzitter van 'De Ta komst', laat zich door de heer E/eveld uitleggen hoe de melk verzonden wordt. het trekken van de leiding - met een 20- tons kabellier - bij vloed, het koppelen en ingraven bij eb heeft ongeveer zes weken gevergd. De stormen in herfst en winter, het broedseizoen eindigend in juli en de terugkeer van de zeehonden in begin oktober beperkten de reële ar beidstijd. Op Ameland en op de droog vallende gedeelten van het wad is de St. Nicolaasga, Wommels, Dronrijp en Marrum met een gezamenlijke verwer king van meer dan 600 miljoen kilogram melk per jaar! De bouw van een nieuwe kaasfabriek in Wolvega is in voorbereiding. Als die over enkele jaren in produktie gaat, kan bijna een miljoen kilogram kaas in vier bedrijven worden vervaardigd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 26