'de takomst' werkt aan de toekomst Met een simpele druk-op-de-knop startte mr. H. Rijpstra, commissaris der koningin in Friesland, op maandag 6 november het voor melkvervoer unieke project 'Pluto'. 'Pluto' - Pipe Line Under The Ocean - is de codenaam voor de eerste onderzeese meikpijpleïding ter wereld en die ligt in de Waddenzee. 'Offshore dairying', een nieuwe dimensie in de zuivelwereld. Tot stand gekomen in één van onze belangrijkste melkwinningsgebieden: de provincie Friesland. velwereld op brede schaal wordt toege past. Menselijke 'vergissingen' worden hierdoor uitgesloten en de bedienings functies zijn tot een minimum geredu ceerd. De verzending van de melk begint met het 'lanceren' van een afsluitbal in de pijpleiding. Deze rubberbal is van een speciale kwaliteit en heeft een ijzeren kern, waardoor hij door het besturings systeem 'gesignaleerd' kan worden. De afsluitbal wordt vervolgens voortge stuwd door de melk, die in de leiding wordt gepompt. Als de totale hoeveel heid van 30 000 liter na ongeveer een uur in de leiding is gebracht, wordt een tweede afsluitbal geplaatst. De eerste bal aan de spits van het transport heeft dan de eerste vijf kilometers afgelegd De heer Eleveld, directeur vervoer van 'De Takomst' toont een doorsnee van de pijp en een afsluitbal. De totale lengte van de pijpleiding, waardoor voortaan de melk afkom stig van de ruim vijftig Amelander veehouders naar de vaste wal wordt 'gelanceerd', bedraagt ruim vijftien ki lometer. Het project omvat een verzendstation aan de Ringweg bij Nes op Ameland, de eerder genoemde pijpleiding en een ontvangstation bij Holwerd, iets voorbij de pier waaraan de dienstboot naar Ameland meert. Met een RMO - Rijdende Melk Ont vangst - wordt de melk afgehaald bij de Amelander veehouders en opgeslagen in het ontvangstation. Hiertoe zijn twee tanks opgesteld, elk met een opslag- capiciteit van 30 000 liter. Zodra één van beide tanks geheel is ge vuld, kan de inhoud met één druk op de knop naar de vaste wal worden ge stuurd. Dit gebeurt echter niet voordat aan een aantal voorwaarden is voldaan. Het proces wordt namelijk van begin tot eind beheerst door een procesbestu ringssysteem, gebaseerd op zogeheten vrij programmeerbare techniek. Een techniek, die in de Nederlandse zui- en bevindt zich ongeveer op het punt, waar de leiding het eiland verlaat en on der de Waddenzee 'duikt'. De melkstroom wordt gevolgd door een kleine hoeveelheid water en eventueel een aantal reinigingsvloeistoffen, alle onderling gescheiden door afsluitballen. Ten slotte zorgt een drukluchtinstallatie ervoor, dat het 'convooi' ook de volgen de, ongeveer tien kilometer lange af stand door de zee aflegt. Aan de Holwerdzijde van het systeem valt de eerste afsluitbal bijna vier uur na de start op het eiland in de daartoe ge monteerde 'korf' in het ontvanggedeel- te. De chauffeur van een 30-tons tank auto is hier inmiddels gearriveerd en heeft de nodige aansluitingen tot stand gebracht. Via een afremmingssysteem wordt de melk in de tankauto gestuwd. De afsluitballen worden in de daarvoor bestemde ontvangstapparatuur opge vangen en schoongespoeld. De reini gingsvloeistoffen, die het melktransport volgden, doen hun werk ook in de ont vangstapparatuur alvorens voorlopig tot rust te komen in een 'parkeercircuit'. Zodra de druklucht, waarmee melk en reinigingsfasen worden voortgestuwd, uit de zeeleiding is verdwenen, gaan de reinigingsvloeistoffen met de afsluitbal len weer terug naar het verzendstation op het eiland. Ook hierbij wordt gebruik gemaakt van een drukluchtinstallatie. Ten slotte volgt in het ontvangstation in Holwerd de ontluchting van de gehele installatie, waarmee het proces van één melkzending is afgerond. De uitvoerders Het gehele project is tot stand gekomen door de samenwerking van een aantal ondernemingen, die werkten in op-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 25