'de takomst' werkt aan de toekomst
Met een simpele druk-op-de-knop startte
mr. H. Rijpstra, commissaris der koningin in
Friesland, op maandag 6 november het voor
melkvervoer unieke project 'Pluto'.
'Pluto' - Pipe Line Under The Ocean - is de
codenaam voor de eerste onderzeese
meikpijpleïding ter wereld en die ligt in de
Waddenzee.
'Offshore dairying', een nieuwe dimensie in de
zuivelwereld. Tot stand gekomen in één van
onze belangrijkste melkwinningsgebieden: de
provincie Friesland.
velwereld op brede schaal wordt toege
past. Menselijke 'vergissingen' worden
hierdoor uitgesloten en de bedienings
functies zijn tot een minimum geredu
ceerd.
De verzending van de melk begint met
het 'lanceren' van een afsluitbal in de
pijpleiding. Deze rubberbal is van een
speciale kwaliteit en heeft een ijzeren
kern, waardoor hij door het besturings
systeem 'gesignaleerd' kan worden. De
afsluitbal wordt vervolgens voortge
stuwd door de melk, die in de leiding
wordt gepompt. Als de totale hoeveel
heid van 30 000 liter na ongeveer een
uur in de leiding is gebracht, wordt een
tweede afsluitbal geplaatst. De eerste
bal aan de spits van het transport heeft
dan de eerste vijf kilometers afgelegd
De heer Eleveld,
directeur vervoer van
'De Takomst' toont een
doorsnee van de pijp
en een afsluitbal.
De totale lengte van de pijpleiding,
waardoor voortaan de melk afkom
stig van de ruim vijftig Amelander
veehouders naar de vaste wal wordt
'gelanceerd', bedraagt ruim vijftien ki
lometer.
Het project omvat een verzendstation
aan de Ringweg bij Nes op Ameland, de
eerder genoemde pijpleiding en een
ontvangstation bij Holwerd, iets voorbij
de pier waaraan de dienstboot naar
Ameland meert.
Met een RMO - Rijdende Melk Ont
vangst - wordt de melk afgehaald bij de
Amelander veehouders en opgeslagen
in het ontvangstation. Hiertoe zijn twee
tanks opgesteld, elk met een opslag-
capiciteit van 30 000 liter.
Zodra één van beide tanks geheel is ge
vuld, kan de inhoud met één druk op de
knop naar de vaste wal worden ge
stuurd. Dit gebeurt echter niet voordat
aan een aantal voorwaarden is voldaan.
Het proces wordt namelijk van begin tot
eind beheerst door een procesbestu
ringssysteem, gebaseerd op zogeheten
vrij programmeerbare techniek.
Een techniek, die in de Nederlandse zui-
en bevindt zich ongeveer op het punt,
waar de leiding het eiland verlaat en on
der de Waddenzee 'duikt'.
De melkstroom wordt gevolgd door een
kleine hoeveelheid water en eventueel
een aantal reinigingsvloeistoffen, alle
onderling gescheiden door afsluitballen.
Ten slotte zorgt een drukluchtinstallatie
ervoor, dat het 'convooi' ook de volgen
de, ongeveer tien kilometer lange af
stand door de zee aflegt.
Aan de Holwerdzijde van het systeem
valt de eerste afsluitbal bijna vier uur na
de start op het eiland in de daartoe ge
monteerde 'korf' in het ontvanggedeel-
te. De chauffeur van een 30-tons tank
auto is hier inmiddels gearriveerd en
heeft de nodige aansluitingen tot stand
gebracht. Via een afremmingssysteem
wordt de melk in de tankauto gestuwd.
De afsluitballen worden in de daarvoor
bestemde ontvangstapparatuur opge
vangen en schoongespoeld. De reini
gingsvloeistoffen, die het melktransport
volgden, doen hun werk ook in de ont
vangstapparatuur alvorens voorlopig tot
rust te komen in een 'parkeercircuit'.
Zodra de druklucht, waarmee melk en
reinigingsfasen worden voortgestuwd,
uit de zeeleiding is verdwenen, gaan de
reinigingsvloeistoffen met de afsluitbal
len weer terug naar het verzendstation
op het eiland. Ook hierbij wordt gebruik
gemaakt van een drukluchtinstallatie.
Ten slotte volgt in het ontvangstation in
Holwerd de ontluchting van de gehele
installatie, waarmee het proces van één
melkzending is afgerond.
De uitvoerders
Het gehele project is tot stand gekomen
door de samenwerking van een aantal
ondernemingen, die werkten in op-