management
opleiding de baak
êxA
Het leiden van een bedrijf is niet een bezigheid die zomaar even in een cursus
kan worden aangeleerd. Leiderschap is een proces waarin steeds meer zicht
verkregen wordt op het eigen functioneren en op dat van anderen en waarbij
steeds beter gebruik gemaakt kan en moet worden van alle mogelijke man-
agement-technieken.
Met betrekking tot dit ontwikkelingsproces is de Managementcursus, die in
de Baak gehouden wordt dan ook slechts een startactiviteit.
Mens, onderneming en samenleving
De cursus is zo opgezet dat de eerste
twee en een halve dag gezien kunnen
worden als een terreinverkenning, waar
bij gekeken wordt naar de man (of
vrouw! Red.) die leiding moet geven;
naar de onderneming, waarbinnen hij
dat moet doen en naar de samenleving,
waarbinnen die onderneming gevestigd
is.
De manager van vandaag heeft immers
te maken met een zich voortdurend ver
anderend milieu. Hij staat in een omge
ving die steeds weer allerlei nieuwe ver
wachtingen op hem doet afkomen. In
hoeverre speelt zijn bedrijf in op die ver
anderende omgeving en in hoeverre
wordt er van hem verwacht in te spelen
op de omgeving? In hoeverre zijn hij en
zijn bedrijf er ook nog toe in staat?
De allereerste avond wordt gebruikt om
met de deelnemers te brainstormen over
de kwaliteit die de manager van vandaag
en morgen zou moeten bezitten en over
de eisen die aan hem gesteld worden.
Om wat meer zicht te krijgen op het 'hoe'
waarmee het bedrijfsleven inspeelt op
de zich veranderende omgeving wordt
de dag daarop bij het onderwerp 'Corpo-
rate Strategy', de ontwikkeling van het
denken in strategieën binnen onderne
mingen behandeld.
Drs. H. A. M.
Arkesteijn
Management
opleidingen
Centrale Rabobank
J. P. N. M. Willems
algemeen secretaris
van de Vereniging
van Directeuren van
Rabobanken
De tweede volle dag wordt besteed aan
de ontwikkelingen die zich al in de sa
menleving hebben voorgedaan, aan die
welke zich nog kunnen gaan voordoen
en aan de invloed van die ontwikkeling
en op de onderneming.
Met en vanuit deze ingangen is de omge
ving van de manager dan wel voldoende
geschilderd.
Op basis van deze startcursus wordt
deelgenomen aan de langere leergang.
Wanneer de manager-bankdirecteur van
In het najaar van 1977
brachten we in ons blad
een artikel, waarin de in
drukken werden weerge
geven van een drietal di
recteuren van Raboban
ken die de allereerste
managementcursussen op
het VNO-studiecentrum
de Baak te Noordwijk
volgden.
Het leek ons nuttig na een
jaar nog eens om te kijken
naar deze 'éducation per
manente', die in onze
organisatie al vaste voet
heeft gekregen.
Naast een blik op de in
houd van de cursus zijn de
ervaringen van enkele
deelnemers weergege
ven. Ten slotte wordt in
gegaan op de noodzaak,
zowel individueel als in
groepsverband, verder te
werken aan het verdiepen
van de in deze cursus op
gedane kennis.
hieruit terugkijkt naar zijn situatie blijkt
dat hij heeft te maken met een groep
mensen, met wie hij samen het bankbe
drijf moet runnen. De vragen die vaak bij
hem zullen opkomen zijn: Hoe ga ik met
deze mensen om? Wat verwachten zij
van mij?
Om een aantal manieren van omgaan
met mensen te oefenen is de eerste
week van de lange leergang bedoeld.
Verder in het verhaal zullen we hier na
der op ingaan. Je zou evenwel tekort
schieten wanneer je alleen naar het
bankgebeuren zou kijken vanuit het om
gaan met mensen.
Een andere manier is om vanuit invals
hoeken als het marketing-gebeuren, het
personeelsbeleid en het organisatiepa
troon te kijken naar de problemen die
daar, in het bankgebeuren, leven, met als
doel een weg te vinden om deze proble
men op te lossen.
Groepsprocessen
In de eerste week van de lange leergang
worden er allerlei oefensituaties gescha
pen met behulp waarvan de deelnemers
zicht proberen te krijgen in de verschil
lende processen die zich afspelen binnen
een groep mensen en die welke tussen
groepen van mensen spelen.
Een van die processen is: de manier van
leidinggeven: Treden er conflicten op?
Hoe los ik die conflicten op?
Een ander proces is: Hoe motiveer ik de
mensen?
Dit eerste gedeelte van de week speelt
zich af rond de stijlen van leiding geven.
Het tweede gedeelte heeft als thema
'Beïnvloedingsprocessen'.
Ook hier wordt aan de hand van oefen
situaties gekeken naar de wijze waarop
mensen binnen een groep worden beïn
vloed, en ook naar welke beïnvloedings
processen er tussen groepen plaatsvin
den.
Wanneer men daar zicht op en inzicht in
begint te krijgen komt de volgende, de
tweede, vraag: wat doe je daar mee?
Hoe worden groepsgesprekken gevoerd,
hoe worden ze voorbereid?
De overgang van de groep naar de hele
kleine groep van 2 of 3 personen lijkt
groot. Ook daar vinden echter allerlei
processen plaats.
Hoe kun je tweegesprekken voeren als
het gaat om het oplossen van een pro
bleem of het brengen van slecht nieuws?
Gedurende deze hele week wordt zeer
weinig met inleidingen gewerkt. Wan
neer ze toch moeten plaatsvinden dan
zijn het mini-inleidingen, heel kort, waar
na de deelnemers in kleine groepen op
drachten uitvoeren en hierover rapporte
ren aan de totale groep.
Vanzelf spreekt dat in deze weken van
groep en deelnemers een grote mate van
zelfwerkzaamheid wordt gevraagd.
Drie invalshoeken
In de tweede week probeert men het
bankgebeuren achtereenvolgens te pak-