management opleiding de baak êxA Het leiden van een bedrijf is niet een bezigheid die zomaar even in een cursus kan worden aangeleerd. Leiderschap is een proces waarin steeds meer zicht verkregen wordt op het eigen functioneren en op dat van anderen en waarbij steeds beter gebruik gemaakt kan en moet worden van alle mogelijke man- agement-technieken. Met betrekking tot dit ontwikkelingsproces is de Managementcursus, die in de Baak gehouden wordt dan ook slechts een startactiviteit. Mens, onderneming en samenleving De cursus is zo opgezet dat de eerste twee en een halve dag gezien kunnen worden als een terreinverkenning, waar bij gekeken wordt naar de man (of vrouw! Red.) die leiding moet geven; naar de onderneming, waarbinnen hij dat moet doen en naar de samenleving, waarbinnen die onderneming gevestigd is. De manager van vandaag heeft immers te maken met een zich voortdurend ver anderend milieu. Hij staat in een omge ving die steeds weer allerlei nieuwe ver wachtingen op hem doet afkomen. In hoeverre speelt zijn bedrijf in op die ver anderende omgeving en in hoeverre wordt er van hem verwacht in te spelen op de omgeving? In hoeverre zijn hij en zijn bedrijf er ook nog toe in staat? De allereerste avond wordt gebruikt om met de deelnemers te brainstormen over de kwaliteit die de manager van vandaag en morgen zou moeten bezitten en over de eisen die aan hem gesteld worden. Om wat meer zicht te krijgen op het 'hoe' waarmee het bedrijfsleven inspeelt op de zich veranderende omgeving wordt de dag daarop bij het onderwerp 'Corpo- rate Strategy', de ontwikkeling van het denken in strategieën binnen onderne mingen behandeld. Drs. H. A. M. Arkesteijn Management opleidingen Centrale Rabobank J. P. N. M. Willems algemeen secretaris van de Vereniging van Directeuren van Rabobanken De tweede volle dag wordt besteed aan de ontwikkelingen die zich al in de sa menleving hebben voorgedaan, aan die welke zich nog kunnen gaan voordoen en aan de invloed van die ontwikkeling en op de onderneming. Met en vanuit deze ingangen is de omge ving van de manager dan wel voldoende geschilderd. Op basis van deze startcursus wordt deelgenomen aan de langere leergang. Wanneer de manager-bankdirecteur van In het najaar van 1977 brachten we in ons blad een artikel, waarin de in drukken werden weerge geven van een drietal di recteuren van Raboban ken die de allereerste managementcursussen op het VNO-studiecentrum de Baak te Noordwijk volgden. Het leek ons nuttig na een jaar nog eens om te kijken naar deze 'éducation per manente', die in onze organisatie al vaste voet heeft gekregen. Naast een blik op de in houd van de cursus zijn de ervaringen van enkele deelnemers weergege ven. Ten slotte wordt in gegaan op de noodzaak, zowel individueel als in groepsverband, verder te werken aan het verdiepen van de in deze cursus op gedane kennis. hieruit terugkijkt naar zijn situatie blijkt dat hij heeft te maken met een groep mensen, met wie hij samen het bankbe drijf moet runnen. De vragen die vaak bij hem zullen opkomen zijn: Hoe ga ik met deze mensen om? Wat verwachten zij van mij? Om een aantal manieren van omgaan met mensen te oefenen is de eerste week van de lange leergang bedoeld. Verder in het verhaal zullen we hier na der op ingaan. Je zou evenwel tekort schieten wanneer je alleen naar het bankgebeuren zou kijken vanuit het om gaan met mensen. Een andere manier is om vanuit invals hoeken als het marketing-gebeuren, het personeelsbeleid en het organisatiepa troon te kijken naar de problemen die daar, in het bankgebeuren, leven, met als doel een weg te vinden om deze proble men op te lossen. Groepsprocessen In de eerste week van de lange leergang worden er allerlei oefensituaties gescha pen met behulp waarvan de deelnemers zicht proberen te krijgen in de verschil lende processen die zich afspelen binnen een groep mensen en die welke tussen groepen van mensen spelen. Een van die processen is: de manier van leidinggeven: Treden er conflicten op? Hoe los ik die conflicten op? Een ander proces is: Hoe motiveer ik de mensen? Dit eerste gedeelte van de week speelt zich af rond de stijlen van leiding geven. Het tweede gedeelte heeft als thema 'Beïnvloedingsprocessen'. Ook hier wordt aan de hand van oefen situaties gekeken naar de wijze waarop mensen binnen een groep worden beïn vloed, en ook naar welke beïnvloedings processen er tussen groepen plaatsvin den. Wanneer men daar zicht op en inzicht in begint te krijgen komt de volgende, de tweede, vraag: wat doe je daar mee? Hoe worden groepsgesprekken gevoerd, hoe worden ze voorbereid? De overgang van de groep naar de hele kleine groep van 2 of 3 personen lijkt groot. Ook daar vinden echter allerlei processen plaats. Hoe kun je tweegesprekken voeren als het gaat om het oplossen van een pro bleem of het brengen van slecht nieuws? Gedurende deze hele week wordt zeer weinig met inleidingen gewerkt. Wan neer ze toch moeten plaatsvinden dan zijn het mini-inleidingen, heel kort, waar na de deelnemers in kleine groepen op drachten uitvoeren en hierover rapporte ren aan de totale groep. Vanzelf spreekt dat in deze weken van groep en deelnemers een grote mate van zelfwerkzaamheid wordt gevraagd. Drie invalshoeken In de tweede week probeert men het bankgebeuren achtereenvolgens te pak-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 36