De bovengenoemde registeraccountant breng wordt overschat door de inbren gers en de BV. Deze regel houdt derhalve een bescherming in van degene die met de NV overeenkomsten sluiten. Deze re geling zou door kwaadwillende personen ontdoken kunnen worden. Zij zouden im mers hun onderneming tegen een hoger bedrag dan de werkelijke waarde daar van na oprichting van de NV kunnen ver kopen aan die NV in plaats van inbrengen in ruil voor aandelen. Hier heeft de wet gever echter een stokje voor gestoken. zal verzocht moeten worden een verkla ring af te leggen over verkrijgingen ver richt voor, bij of binnen twee jaren na de oprichting, die ertoe strekken dat de NV van een oprichter of een bij de oprichting betrokken derde rechtstreeks of middel lijk goederen verkrijgt als hij daarvoor als tegenprestatie meer dan 10% van het geplaatste kapitaal ontvangt. Het wetsontwerp bevat nog meer kapi- taalbeschermende maatregelen, maar het voert te ver om daarop ook thans in te gaan. Inkoop van eigen aandelen Aan inkoop van eigen aandelen zullen in de toekomst in het belang van schuld eisers meer voorwaarden worden ge steld. Het aandelenkapitaal biedt namelijk een bepaalde waarborg aan schuldeisers. Bij het in financiële moeilijkheden raken van de vennootschap kunnen zij zich op een bedrag ter grootte van het aandelenkapi taal vóór de aandeelhouders verhalen. Dat door inkoop van aandelen de belan gen van schuldeisers kunnen worden ge schaad is als volgt te verklaren. Bij inkoop verkoopt de aandeelhouder zijn aandeel aan de NV, daarvoor ont vangt hij van de NV een bedrag, waar door het vermogen, waarop de schuld eisers van de NV zich kunnen verhalen kleiner wordt. Inkoop van aandelen kan zowel op initia tief van de NV als van een of meer aan deelhouders plaatsvinden. Het is bijvoor beeld een middel om te voorkomen dat als de beurskoers van het aandeel sterk zakt, de door een aandeelhouder aange boden aandelen in het bezit komen van een concurrent van de NV. Ook vindt in koop van aandelen wel plaats om te be reiken, dat de kring van aandeelhouders beperkt blijft. Als de mede-aandeelhou ders om bijvoorbeeld financiële redenen de aandelen van de aanbiedende aan deelhouder niet willen of kunnen kopen, kan de NV zelf de aandelen kopen. In de toekomst zal inkoop nog wel moge lijk blijven doch op beperkte schaal. Zo zal slechts ingekocht mogen worden 1/10 deel van het geplaatste kapitaal. Tot nu toe is dat nog 50 Om te berei ken dat aandeelhouders op het gebied van de inkoop van eigen aandelen zoveel mogelijk gelijk behandeld worden, zal voor inkoop een machtiging van de alge mene vergadering van aandeelhouders nodig zijn. Voor NV's die het bankbedrijf uitoefenen zijn uitzonderingen gemaakt op het gebied van de inkoop van eigen aandelen, als zij ingevolge een koopop dracht van een klant handelen. Zij treden dan louter als tussenpersoon op. Wel moeten de aandelen die te veel zijn ver kregen (meer dan 1/10 van het geplaat ste kapitaal) binnen drie jaren worden vervreemd of ingetrokken. Kapitaalverhoging Met deze term wordt bedoeld het uitge ven van aandelen na de oprichting van de NV. Het wetsontwerp geeft antwoord op vragen, die in onze huidige wet nog niet beantwoord werden, zoals welk or gaan is tot emissie bevoegd en hebben de bestaande aandeelhouders een voor keursrecht bij emissie. Omdat de wet tot nu toe zweeg over het tot uitgifte van nieuwe aandelen bevoegde orgaan, werd in het ene statuut het bestuur, en in andere statuten de Raad van Commissa rissen of de algemene vergadering ge noemd. Als ook de statuten op dit punt zwijgen gaat men in de praktijk of de richting uit van de algemene vergadering van aandeelhouders, omdat die het ge stalte van de NV ten slotte bepaalt of in de richting van het bestuur op grond van diens algemene bestuursbevoegdheid. Ook in de literatuur bestaat op dit punt geen eenstemmigheid. Het wetsontwerp heeft nu een keuze ge maakt en gaat er vanuit dat de algemene vergadering van aandeelhouders be voegd is, daarbij aanvullend, dat de alge mene vergadering een ander orgaan, zo als het bestuur of de Raad van Commis sarissen voor maximaal vijf jaar de be voegdheid kan gegeven aandelen uit te geven. Deze delegatie is met name zinvol, als verwacht wordt dat het bestuur op zeer korte termijn in het belang van de ven nootschap tot emissie zou moeten kun nen besluiten. Wat het voorkeursrecht van de bestaan de aandeelhouders betreft bevat de hui dige wet, zoals reeds eerder vermeld, geen regeling. Toen aan de Hoge Raad de vraag van het voorkeursrecht werd voorgelegd kwam zij tot de conclusie, dat bestaande aandeelhouders geen voorkeursrecht hebben. Dit wil nu ook weer niet zeggen, dat het tot uitgifte van aandelen bevoegde orgaan van de ven nootschap geheel willekeurig zou kun nen optreden. Neen, dit orgaan moet op grond van de redelijkheid en billikheid letten op de belangen van de reeds aan wezige aandeelhouders. Zij kunnen im mers door een emissie worden bena-- deeld, of wel omdat hun rechten op het winst- en liquidatiesaldo worden aange tast, als de emissiekoers lager ligt dan de intrinsieke waarde van het aandeel of wel omdat zij in hun zeggensmacht wor den aangetast. Een aandeelhouder, die voorheen 52 van de aandelen heeft en dus een volstrekte meerderheid kan door een emissie waarin hij niet kan deelne men zijn belang zien dalen tot bijvoor beeld 45 waardoor hij bij de meeste besluiten geen beslissende stem meer zal hebben. In het ontwerp wordt om de bestaande aandeelhouders daartegen te bescher men een voorkeursrecht gegeven bij emissie van nieuwe aandelen. Zij krijgen in verhouding tot ieders aandelenbezit een voorkeursrecht op de nieuw uit te geven aandelen, indien de aandelen te gen inbreng in geld worden uitgegeven. Van belang is voorts, dat de richtlijn het voorkeursrecht niet beperkt tot de be staande aandeelhouders. Ook houders van opties op aandelen en andere ge rechtigden tot het nemen van aandelen evenals houders van converteerbare obligaties genieten dit voorkeursrecht. Voor aandeelhouders van beleggings maatschappijen met veranderlijk kapi taal geldt het tegenovergestelde. Deze beleggingsmaatschappijen hoeven op grond van het wetsontwerp niet reke ning te houden met het voorkeursrecht van bestaande aandeelhouders. Voorts behouden zij ook ruimere mogelijkheden tot inkoop van aandelen. Aan de 10%- grens zullen zij derhalve niet zijn gebon den. Voor houders van preferente aandelen is van belang, dat het wetsontwerp de NV niet verplicht hen ook een voorkeurs recht te geven. De gedachte, die hier achter zit is deze: preferente aandelen zijn aandelen die, wat financiële afreke ning betreft, gaan vóór gewone aande len, houders van deze aandelen lopen dan ook minder risico dan de houders van gewone aandelen. Daartegenover delen zij meestal niet of slechts in be perkte mate in de overwinst of het liqui datiesaldo. De waarde van deze aande len zal dus stabieler zijn dan die van ge wone aandelen. Bij grote reserves zal hun koers niet sterk stijgen. Indien de wet aan houders van preferente aandelen toch een voorkeurs recht zou toekennen ten aanzien van een emissie van gewone aandelen, dan zou den zij indirect aanspraak maken op die reserves. Statutair kan aan preferente aandeel houders wel een voorkeursrecht worden gegeven. Dit kan met name zinvol zijn als de preferente aandelen sterke gelijkenis vertonen met de gewone aandelen, bij voorbeeld omdat de preferente aandeel houders volgens de statuten ook meede len in eventuele overwinsten. Kapitaalvermindering Op dit punt brengt het wetsontwerp ook wel een aantal wijzigingen. Zo is een be sluit tot kapitaalvermindering van aan deelhouders niet voldoende als er soor ten aandelen zijn, bijvoorbeeld priori teitsaandelen. Aan de rechten van hou ders van deze aandelen kan speciaal af-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 31