de op stapel staande wijzigingen in ons vennootschapsrecht ■pv «9 uitkeringen, inkoop van eigen aandelen, f35 000-geldt. Onlangs heeft onze minister van Justitie een wetsontwerp bij de Tweede Kamer ingediend, dat voor naamloze vennootschappen (NV's) nieuwe regels bevat ten aanzien van de oprichting en de instandhouding en wijziging van het aandelenkapi taal. Dit wetsontwerp is niet bestemd voor de in ons land als paddestoelen uit de grond gerezen Besloten Ven nootschappen (BV's). Aangezien het wel nuttig wordt geacht, dat veel van deze regels ook voor BV's zullen gelden, is het ministerie van Justitie inmiddels bezig met de voor berei ding van een afzonderlijk wetsont werp voor BV's dat gedeeltelijk een doublure zal worden van het inmid dels voor NV's ingediende wetsont werp. Laatstgenoemd wetsontwerp mag dan ook aangemerkt worden als een voorproefje voor het nog te verwachten wetsontwerp voor BV's. Het bovenstaande zal bij menig aan dachtige lezer de vraag oproepen, waar om de minister niet met een op beide vennootschapsvormen toepasselijk wetsontwerp voor de dag is gekomen. Het antwoord op de vraag kan onder an dere gevonden worden in het volgende. In 1976 is door de Raad van de Europese Gemeenschappen de Tweede Richtlijn inzake het vennootschapsrecht vastge steld. De lid-staten van de EEG behoren binnen 2 jaar nadien en wel vóór 13 de cember 1978 hun nationale wetgeving aan deze EEG-richtlijn te hebben aange past. Aangezien deze richtlijn uitsluitend geldt voor naamloze vennootschappen en Nederland aan deze periode van 2 ja ren gebonden is zal het voor BV's gel dende wetsontwerp, waarvoor geen tijdslimiet geldt, pas later aan de orde komen. In het op deze EEG-richtlijn geënte wets ontwerp zijn in navolging van deze richt lijn bepalingen neergelegd over publika- tie van gegevens van de vennootschaps bescherming van kapitaal, inbreng en Mr. M. J. A. Schlösser-Laval PSf». I kapitaalverhoging en kapitaalverminde ring. Op de in dit wetsontwerp verander de wijzigingen zullen wij thans wat nader ingaan. Publikatie van gegevens Op dit punt bevat het wetsontwerp nau welijks noemenswaardige wijzigingen. Het gaat om het verstrekken van gege vens over het aandelenkapitaal. Zo eist ons huidige boek 2 BW niet dat aantal en bedrag per soort aandelen in de statuten worden vermeld. In de praktijk was het echter wel zeer gebruikelijk om daar toch in de statuten melding van te maken, te meer daar slechts de statuten, indien er verschillende soorten aandelen zijn, dit onderscheid in aandelen kunnen aan brengen. In de toekomst zal het derhalve verplicht zijn als er soorten aandelen zijn, ook te melden dat er bijvoorbeeld 15 prioriteits aandelen zijn van elk nominaal f 1 000, en 985 gewone aandelen van elk nomi naal f 1 000,—. Voorts eist het ontwerp, anders dan ons huidige wetboek, dat in de statuten ook tot uitdrukking wordt gebracht hoeveel aandelen er bij oprichting in totaal zijn geplaatst en niet alleen zoals onze hui dige wetgeving hoeveel aandelen bij de oprichters zelf zijn geplaatst. Zo kan uit de statuten blijken of er behalve de op richters ook nog anderen zijn die aande len hebben genomen. Kapitaal, inbreng en uitkeringen Het wetsontwerp voert voor NV's een minimumkapitaal van f100 000,- in. Voor BV's is reeds enige tijd geleden een minimumkapitaal van f35 000,- in de wet opgenomen. Voor dit veel hogere minimumkapitaal voor NV's is een argu ment te vinden in het feit, dat de rechts vorm van de NV niet voor de kleine on dernemingen bedoeld is. Dit bedrag moet niet alleen geplaatst zijn maar ook volgestort. Als nu dit minimumkapitaal niet is geplaatst en gestort wordt deze overtreding gesanctioneerd door het aansprakelijk stellen van de oprichters voor namens de NV aangegane schul den. Bovendien kan dan op vordering van het Openbaar Ministerie de ontbin ding van de NV worden uitgesproken. Vooral van belang is, dat het vereiste van f100 000,- minimumkapitaal ook zal gelden voor bestaande NV's. Als een be staande NV een geplaatst of gestort ka pitaal heeft beneden f100 000,- zal zij het kapitaal moeten verhogen. Doet zij dit niet dan zijn haar bestuurders - als haar gestorte kapitaal nog geen f 100 000,- is na 3 jaren na het inwer kingtreden van de voorgestelde wijzigin gen - hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de NV, tenzij zij zich heeft omgezet in een BV, waarvoor thans im mers een minimumaandelenkapitaal van Een andere belangrijke voorgestelde wij ziging is dat in de toekomst op elk uitge geven aandeel 25 (in onze huidige wet slechts 10%) moet zijn gestort en dat een eventueel agio meteen moet worden betaald. Agio is het verschil tussen de uitgifteprijs en de nominale waarde van het aandeel. Voor bestaande NV's, die een gestort kapitaal hebben, dat minder is dan 25 van het geplaatste kapitaal geldt dat het ontbrekende binnen drie jaar na het inwerkingtreden van de wet zal moeten worden aangevuld. Gebeurt dit niet, dan zijn de bestuurders weer hoofdelijk aansprakelijk voor de schul den van de NV en kan de vennootschap ook door de rechter worden ontbonden. Op verhoging van de minimumstorting van 10 naar25 is vooral aangedron gen om zoveel mogelijk te verhinderen dat de NV door déconfiture van de aan deelhouder de storting verliest. Met name bij verzekeringsmaatschappij en en hypotheekbanken komen niet vol gestorte aandelen voor. Van hun kant is tegen de verhoging van 10 naar 25 in het verleden dan ook bezwaar ge maakt omdat het niet gestorte deel juist dient als waarborgkapitaal bij het in fi nanciële moeilijkheden raken van de NV zelf. Toch zal deze 25 stortingsplicht ook voor hun aandeelhouders gaan gel den. Om te vermijden dat bij oprichting van de NV in werkelijkheid minder wordt ingebracht dan het bedrag waarvoor men geacht wordt op de aandelen te hebben gestort door die inbreng, dient de waardering van de inbreng door een deskundige, een registeraccountant, te worden beoordeeld. Zo tracht men te voorkomen dat de waarde van de in-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 30