wob wob De overheid is van plan de komende jaren extra aandacht te gaan besteden aan de warmte-isolatie van ons woning bestand, zulks met de bedoeling zo wei nig mogelijk van onze schaarser wor dende energie te doen verdwijnen via muren, ramen, daken en vloeren. Zij wil dit bereiken door middel van gerichte publiciteitscampagnes en streeft er daarbij tevens naar eventuele financiële drempels zoveel mogelijk weg te ne men. natuurlijk de goedkoopste - deze wo- wob even doeltreffend antwoord zal weten te vinden, bij voortduring, als dat tiental mensen dat in Werkendam in 1903 de handen ineen sloeg en samen tot stand bracht wat individueel niet mogelijk was.' NATIONAAL ISOLATIEPLAN Er zal welhaast geen Nederlander zijn die het nut van een 'nationaal isolatie plan' zal willen bestrijden. Vandaar ook dat de banken die zijn ver tegenwoordigd in het zogenaamde Col lege van Overleg geen enkele moeite hadden om zich positief op te stellen toen zij van overheidswege de vraag ge steld kregen of zij bereid waren een spe ciaal produkt te gaan voeren in de con sumptieve kredietsfeer, dat aan de be doeling zou beantwoorden en de finan ciële drempel voor de particuliere hui zenbezitters zou wegnemen. Bij deze positieve opstelling zijn de le den van het College van Overleg ervan uitgegaan dat eenzelfde produkt ook door de RPS zou worden gevoerd. Inmiddels is echter uit een door het dagblad Trouw gepubliceerd interview met de directeur van de RPS gebleken, dat daar geheel andere opvattingen hieromtrent bestaan. De RPS stelt voor - als wij dat bericht mogen geloven, maar wij hebben nog geen ontkenning gelezen om door middel van een soort openbare inschrij ving door de overheid te laten nagaan welke geldgever bereid is het bedoelde produkt te voeren tegen de laagste ren te, een systeem dat we ook in de aanne merswereld terugvinden. 'Het gaat - zo wordt gesteld - om slechts f 75 miljoen per jaar en zo'n bedrag is voor de geza menlijke banken niet interessant. Het wordt pas aantrekkelijk als één bank - ningisolatieleningen exclusief kan gaan verstrekken.' Tot zover de RPS volgens het dagblad Trouw. Bij oppervlakkige beschouwing lijkt dit een zinnige benadering. In de bouw gaat het ook zo en op die manier krijgt de opdrachtgever de laagste prijs op ta fel en kan men deze laagste inschrijver het werk gunnen! Indien we echter de moeite nemen de problematiek wat na der te bezien blijkt de filosofie van de RPS toch niet zó logisch in elkaar te ste ken. Immers er wordt geheel voorbijgegaan aan het feit dat de meeste Nederlandse woningbezitters al een bestaande, zelf gekozen bankrelatie hebben en er wei nig voor zullen voelen om zich vanwege de overheid voor een stukje isolatiekre diet naar een andere bank te laten stu ren, welke dat dan ook moge zijn. Juist ook uit hoofde van die zeer vele bestaande relaties en omwille van het belang van de zaak is het bedrag van f75 miljoen ook niet 'te klein' voor de Nederlandse banken om zich positief op te stellen. Het opvolgen van het advies van de RPS (straks de Postbank) door de overheid zou het feitelijke doel, een optimale be vordering van de isolatie van het Neder landse woningbestand, geen goede dienst bewijzen maar integendeel ver warring en ergernis verwekken bij die mensen die tot de isolatie moeten be sluiten. En wat de prijs betreft: elke insider weet dat met name op het gebied van het consumptief krediet de concurrentie zo groot is dat ongetwijfeld de laagst mo gelijke prijzen automatisch uit de bus zullen komen ONBEKEND MAAKT ONBEMIND De waarheid van het gezegde boven dit stukje zal niemand bestrijden. Of omge keerd bekend eveneens bemind maakt valt nog te bezien. Naast het bekend zijn komen er heel wat andere factoren aan te pas om iets of iemand bemind te ma ken. Welke dat zijn is een vraag waar overal velen het hoofd hebben gebroken. Het is dezelfde vraag die boven komt na lezing van de resultaten van de enquête, die het opinie-onderzoekbureau Lagen dijk onlangs onder 700 Nederlanders van 18 jaar en ouder heeft gehouden. De vraag was: 'Voelt u voor het bedrijf, dat ik nu noem véél, enigermate of geen sympathie'. Bovenaan de lijst van tien kwamen uit de enquête drie bekende namen met befaamde nationale produk- ten te voorschijn: 61 koesterde 'veel sympathie' voor de KLM, 52 voor Phi lips en 44 voor Heineken. De 4e en 5e plaats in de 'top tien' wer den bezet door RPS en Rabobank: resp. 43 en 42 verklaarden hun warme sympathie. Broederlijk vereend, want het verschil is bij een steekproef van deze omvang te verwaarlozen. De rest van de lijst bevatte de Amro Bank (32 Shell (28 ABN (26 Unile- ver (19%) en AKZO (13%). Een gulden middenplaats op deze lijst lijkt voor de Rabobank een positie, die deugd doet. Tóch zijn enige relativerin gen op hun plaats. Opnieuw: wat veroorzaakt sympathie voor een bedrijf c.q. het gebrek daar aan? Belangwekkend is dan de vaststel ling, dat de populariteitsscore per bedrijf nogal wat overeenkomst toont met het marktaandeel in de particuliere sector, voor zover bekend. Een klant bij een be paald bedrijf zal zijn eigen keuze niet zo snel afvallen. Deze redenering beperkt de waarde van de rangorde op de lijst van 10. Relativering twee: mensen met een ho gere opleiding zijn - zo hebben andere onderzoekingen uitgewezen nogal ge neigd zich over allerhande zaken wat minder lovend uit te laten. Bezit een be drijf een groot marktaandeel binnen deze categorie, dan zal rekening moeten worden gehouden met een wat kriti scher oordeel. Deze overweging speelt een rol bij be antwoording van de vraag, waarom de Rabobank blijkens het onderzoek min-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 6