X weg nauwelijks weet moet kiezen. Bij nadere analyse is echter wel een ty pering in 3 categorieën aan te brengen. Zo zijn als eerste groep de instellingen aan te duiden die zich in het algemeen bezighouden met algemeen oriënterend onderzoek en algemene voorlichting en registratie. Voorbeelden daarvan zijn de ETI's, het Economisch Instituut voor het midden- en kleinbedrijf, de Rijksconsu lenten voor Handel, Ambacht en Dien sten, de Kamers van Koophandel. Als tweede groep kunnen de gespeciali seerde adviesinstellingen worden aan gemerkt. Als zodanig functioneren onder meer het Centraal Instituut voor het midden mineur gesteld zijn, we dienen ander zijds wel te bedenken dat door de vele adviseurs en consulenten veel goed werk wordt verricht. Maar het kan mis schien efficiënter en (daardoor) effectie ver. In de eerste plaats zal het voor de ondernemer duidelijker gemaakt moe ten worden welke soorten adviezen bij welke soort voorlichter/adviseur te krij gen zijn. Wellicht zal het mogelijk zijn het advieswerk in de regio wat meer te structureren in die zin dat overlappende werkterreinen (en daarmee onduidelijk heden) tussen de adviseurs zoveel mo gelijk vermeden worden. Wellicht valt te denken aan een nieuw zingen, seminars, infomarkten of mis schien zelfs een 'ondernemershuis' kun nen daartoe de mogelijkheid bieden. Naast dat alles is het van belang dat ook preventief te werk wordt gegaan. Het vakonderwijs kan daarbij goede dien sten bewijzen door aan de adviesmoge lijkheden veel aandacht te besteden, door de jonge ondernemers 'advies- minded' te maken, door het idee weg te nemen dat je als ondernemer alles zelf moet kunnen doen. De Rabobank als adviseur In erg veel gevallen zal de Rabobank de eerste instantie zijn waar een bedrijfs- en kleinbedrijf, branche-organisaties, Rijksnijverheidsdienst en ook accoun tants, notarissen en - niet in de laatste plaats - de banken. Als derde groep zijn er de algemene, all-round adviesinstel lingen, die regionale consulenten in dienst hebben, de ondernemersorgani saties, de regionale dienstverlenings centra, het landelijk project bedrijfs voorlichting e.a. Overigens moet opge merkt worden dat het bovenstaande geen officiële indeling betreft, terwijl deze indeling zeker niet aan de poten tiële doelgroep voldoende bekend is of zo ervaren wordt. De ondernemer wordt geconfronteerd met een veelheid van adviseurs, zodat de kans groot is dat hij 'door de bomen het bos niet ziet'. En stel dat hij de stap neemt om een advies in te winnen bij de ene instantie dan is de kans groot dat hij doorverwezen moet worden naar een andere. Met 'praatpaal' of 'huisartsadviseur' ongedwongen over de drempel Het verhaal hierboven moge wellicht in type adviseur, die de ondernemer als een eerste 'praatpaal' ten dienste kan staan. Een advies in die richting is al eens eerder gedaan door een commis sie onder leiding van professor Kreiken in 1972. Deze commissie sprak van een 'wegwijzer' met een doorverwijzende functie. Misschien zou men verder kun nen gaan door een 'huisarts-adviseur' in het leven te roepen die de ondernemer ter zake van de 'alledaagse' problemen van advies dient, maar hem ook bege leidt indien hij bij een specialist te rade moet gaan. Zo zal de 'huisarts' dienst verlenend kunnen optreden bij de inter pretatie van het specialistisch advies en de evaluatie daarvan. Het voorgaande wijst er al op dat de drempel, die een ondernemer moet overschrijden vóór het tot een advies komt, vrij hoog is. Deze drempel zou aanzienlijk verlaagd kunnen worden in dien er meer ongedwongen contactmo gelijkheden zouden komen om met een adviseur van gedachten te wisselen. Le- advies gevraagd wordt. De aard van de Rabobank met haar plaatselijke bekend heid brengt vaak met zich mee dat zij weet of een probleem alleen door het fourneren van financieringsmiddelen oplosbaar is of dat er andere problemen achter schuilgaan, waarvoor een onder nemer mogelijk elders advies zou moe ten inwinnen. Dan zal de Rabobank haar cliënt graag in verbinding stellen met de juiste specialistische organisatie of in stelling die een oplossing voor zijn vra gen kan bieden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 31