- Zorg ervoor dat je je klanten goed kent. Trek eens een fles open in de winkel, het is een investering die altijd zijn geld opbrengt. - En last but not least, zorg voor een goede administratie. De heer Van Zuijlen was zeer te spreken over de maandelijkse computer-uitdraai van Delcave. Een goed commercieel be leid voeren met een jaarrekening die eerst een halfjaar na het afsluiten van het boekjaar gereed komt is onmogelijk. Tot besluit volgen nog enige persoon lijke adviezen van de heer Van Splunter, die waarschijnlijk ook door de andere geïnterviewden kunnen worden onder schreven. Allereerst moet men een slijter zoeken waarin men vertrouwen heeft. Indien men geen vertrouwen heeft in de man neem dan een ander, want vooral bij het kopen van de wijn, die soms nog jaren kan rijpen, moet men af kunnen gaan op de verkoper. Indien men een vertrouwd adres heeft gevonden dan blijft natuur lijk altijd nog dat wijn kopen een per soonlijke zaak is. Maar als men een wijn wil die redelijk in prijs en vrij snel te drinken is, dan moet men nu Cöte du Rhöne 1976 kopen. Deze wijn is nu reeds op dronk maar zal steeds beter worden. Als men een wat langere adem heeft dan zou men nu de grote rode Bordeaux van 1975 en 1976 kunnen kopen en wegleggen. Deze zijn zeer goed drinkbaar vanaf 1980 en houdbaar tot 2000. Zoals in vrijwel alle publikaties spreken wij ook nu weer over Franse wijnen. De gemid delde wijnliefhebber kijkt helaas nauwe lijks wat er buiten Frankrijk te koop is. Natuurlijk is het zo dat de mooiste wij nen uit Frankrijk komen. Maar ook heel mooi en vooral betaalbaar is bijvoor beeld de Portugese rosé. Dao wijnen, ook uit Portugal, zijn eveneens voortref felijk. Uit Spanje is de Rioja vermeldens waard. Voor Italië moeten we vooral de Barolo noemen. Tot zover een beperkte keus uit het royale assortiment. De oriëntatie kost enige moeite, die ruimschoots zal worden beloond. Er zijn ook uitstekende boeken in de handel, want Nederland beschikt over zeer goe de schrijvers op dit gebied. Wij wensen u in deze maand een aan gename kennismaking met wijn. WETENSCHAP, POLITIEK EN TECHNOCRATIE Op 29 augustus kruist 'Simon den Danser' rond het middaguur in het Schul- pengat bij Petten de koers van een Britse kustvaarder. Hij heeft ons in het vi zier en wijkt op tijd uit. De Brit houdt zich aan de regels. Zoals vastgelegd in artikel 20 van het zee-aanvaringsreglement. Mijn bemanning bestaat uit een hoogleraar en een politicus. De professor heb ik achter de kaartentafel gepoot. Hij moet de getijdenstromen en de koerscor recties uitrekenen. De politicus krijgt het stuurwiel in handen en bepaalt daar mee in belangrijke mate het te voeren beleid. De uitwijkmanoeuvre van de kustvaarder doet een debat tussen beiden ontstaan: wat is verstandiger: de regels in acht nemen of zelf op tijd - tegen de regels in - uit te wijken. De kustvaarder is immers van staalSimon den Danser van hout De relatie wetenschap en politiek op mijn schip is voor mijzelf niet zonder ge varen. Zomin als dat in onze Nederlandse samenleving het geval is. In ons land wordt de illusie gewekt dat de maatschappij door de politici in goede ba nen wordt geleid. De vraag is of dezen de pretentie mogen hebben om dit te kunnen. De ervaring wijst erop dat de overheid aan de economische machten vrij spel laat. Zoals in Frankrijk en België de al of niet vestiging van nieuwe industrieën nog steeds wordt beslist door de 'Haute Finance' wordt in ons land tot vesti ging van industrieën voor het merendeel besloten door buitenlandse onder nemingen. Dit is mogelijk door het bestaan van een technocratie, een op nau we samenwerking van politiek en wetenschap gebaseerde clan van deskun digen, die als het ware een buffer schept tussen hen die de feitelijke macht bezitten (kapitaalbezitters, grootbedrijven, publiciteitsmedia), hen die de macht in het geheel niet bezitten (het volk) en ook hen die menen deze macht te kunnen controleren (het parlement). De werkelijke machtsverhoudingen blijven door deze technocratische buffer in feite buiten beschouwing. De relatie tussen politiek en wetenschap brengt voorts het gevaar met zich dat 'door een wetenschappelijke en deskundige aanpak van het beleid met betrekking tot de toekomst van onze samenleving, de gewone mensen, zoals ik, niet meer aan bod komen als het erom gaat welke structuur wij in de toekomst gaan plannen. De deskundigen zijn im mers zó deskundig, dat inspraak eigenlijk nauwelijks meer mogelijk is. Dit opent een bestuursvorm die ook als technocratisch kan worden aange duid. De Duitse filosoof Lenk onderscheidt verschillende soorten technocra tieën waaruit blijkt dat omzichtigheid geboden is: - de macht die in handen is van industriële 'kapiteins'; - de ingenieurocratie, klassiek in zijn verschijningsvorm; - de expertocratie, een variatie van de vorige, waarbij de technisch ge schoolde de plaats inruimt voor de deskundige; - de machtsuitoefening die op zichzelf technisch georganiseerd is (systeem analyse, computermodellen, operations research); - de macht van persoon tot persoon die plaats maakt voor onderwerping van die personen (politici, wetenschappers, enz.) aan één technisch systeem; - en ten slotte technocratie ter aanduiding van de ideologie van de planning. Dit is de ideologie die aanleiding geeft tot scenario's voor de toekomst, tot denk-tanks, en in ons land: tot de Commissie 2000. Met het kiezen van de bemanning is het uitkijken geblazen. Dat is mij nu wel duidelijk C. G. Compaen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 27