r£ :5 ifa De speciaalzaak Bij dit winkeltype dient de specialist er voor alles voor te zorgen dat zijn vak kennis op peil is en blijft. Het vinologendiploma is zeer gewenst. De speciaalzaak richt zich op een ander marktsegment dan de discounter. Aan de ene kant van de markt zien we de kruidenier opdoemen. Hier gaat het om de eenvoudige wijnen met een rui mere aftrek. Aan de andere kant vinden we de gesloten wijnhuizen. Hiertussen moet de gespecialiseerde slijter zijn koers uitzetten, aldus de heer Van Splunter. Van het levensmiddelenkanaal onder vindt hij minder moeilijkheden omdat de slijter over het algemeen goedkoper kan inkopen, betere waar heeft (uitgebreider assortiment) en een grotere deskundig heid. De gesloten wijnhuizen zijn eigenlijk een hoofdstuk apart. Slechts een zeer beperkt gedeelte van het marktpoten tieel betrekt hiervan zijn wijn. Onze specialist heeft meer mogelijkhe den om een goede relatie aan te kno pen, want is het niet zo dat ieder uur, ieder gezelschap, iedere gelegenheid een eigen drankje vraagt? De goede slijter kan hierop inspelen. Dit is echter de ideale situatie; niet alle slijters buiten dit voldoende uit. Een goed voorbeeld in dit verband is het inhaken van de zelfstandige slijter op het weer. De afgelopen zomer kon de zelfstandige slijter zijn assortiment er gemakkelijk op afstemmen, hij kon als het ware van de ene op de andere dag een ander artikel pousseren, te denken valt bijvoorbeeld aan Berenburg en andere dranken, die de kou 'verjagen'. Dit in tegenstelling tot het grootfiliaal bedrijf dat vastzit aan een lang van te voren geplande campagne. Ook oriënteert de slijter zich te weinig bij zijn collega's, naar de mening van de heer Van Splunter. Het zonder meer overnemen van de ideëen van anderen hoeft natuurlijk niet, maar het kan je ook op eigen ideëen brengen. Veel slijters beschikken over te weinig verkoopoppervlakte om een voldoende diep assortiment te kunnen voeren. Om dit op te vangen kan men het magazijn bij de winkel trekken of bij een winkel woonhuis het woongedeelte bij de win kei voegen. Voor adviezen over inrichting, outillage en assortiment kan hij onder andere te recht bij zijn inkoopvereniging. Wat kan een slijter zelf doen De Nederlander is de grootste rosége- bruiker ter wereld, maar het merkwaar dige is, dat het uitsluitend rosé d'Anjou is. Waarom er geen Portugese of rosé's uit de Midi worden gedronken zal samen hangen met de onbekendheid. Terwijl zich daaronder zeer goede en betaalba re rosé's bevinden. Bij de witte wijn treden er wel wijzigin gen op bij het gebruik, een verschuiving van de iets zoete Duitse wijnen naar drogere witte Loire en Elzas-wijnen. Het verbruik van losse wijn uit het vat neemt niet meer toe in de steden, maar wel op het platteland, De organisatie van het Coöperatieve Wijnkopersgilde neemt een eerste plaats in met de ver koop uit het vat. De belangrijkste eis, die men moet stellen aan verkoop uit het vat is een hoge omzetsnelheid. Bijna even belangrijk is daarnaast dat men zeer hygiënisch te werk moet gaan. De het vakantiebezoek aan het buitenland debet aan veranderde levensgewoon ten. Adviezen Wij hebben ook de mening gevraagd van de heer Copier te Ouderkerk aan de Amstel, lid van het Wijnkopersgilde, en aan de heer Van Zuijlen te Loosduinen, lid van Delcave, hoe zij de situatie be oordelen en wat een slijter in de huidige situatie zou kunnen of zou moeten doen. Naar de mening van de heer Copier werd er te lang vastgehouden aan een te grote brutowinstmarge, waardoor niet alleen een goed inkomen verdiend Ir*" 1/ De kelders van het Wijnkopersgilde te Meerde. verkoop van losse wijn moet duidelijk gepousseerd worden anders is het re sultaat zonder meer negatief. Voor deze vorm van verkoop zijn met name vanwege het hoge alcoholpercen tage de sherry, port en vermouth ge schikt. Een nieuwigheidje bij de wijn uit de fust is dat men de wegstromende wijn uit het vat niet met lucht laat aanvullen maar uitsluitend met stikstof. Hiermee voorkomt men dat de bacteriën, die de wijnen in azijn om kunnen zetten, hun werk verrichten. Deze hebben daarvoor immers zuurstof nodig. De stijging in het verbruik van de wijnen kan enerzijds verklaard worden door een toename van de welvaart en ander zijds doordat het grootwinkel/grootfili aalbedrijf populair geprijsde wijnen in zijn assortiment opgenomen heeft. Het is nu niet meer zo dat slechts 5 van de bevolking wijn drinkt. De nivelle ringstendens zet zich ook hier door. Denk bijvoorbeeld ook maar eens aan een produkt als whisky, in het verleden een typisch drankje voor de 'upper ten' en nu gedronken door ieder. Verder is, zoals wij reeds opmerkten, kon worden, maar waardoor voor dis countbedrijven een enorme groeimoge lijkheid wordt gecreëerd. Dit komt des te harder aan omdat gedistilleerd altijd al de 'binnenkomer' bij de slijter is ge weest. In de nabije toekomst zal de concurren tiestrijd zich gaan afspelen op het ter rein van de wijn. Ten minste als er weer een bodemprijs in het gedistilleerd komt. Het is dan niet meer zinvol om dit onderdeel van het assortiment tot lok artikel te verheffen. Hun adviezen aan collega's zijn de vol gende: Verbouw regelmatig, zorg voor aanpassing aan de bestaande inzich ten, zorg voor het modern, up-to-date houden van het bedrijf. - Durf aan de cliënten te vragen wat zij verwachten van een slijtersbedrijf. - Offer nooit de kwaliteit op aan de kwantiteit, men moet gerust een stuk je omzet durven inleveren bij speciali satie. - Houdt contact met collega's in het vak, hoe lossen zij de problemen op, dit kan zeer verhelderend werken.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 26