HAKVKVS BARVEYS -fTiTteWl - Twee winkeltypen hebben de toe komst De groot- en detailhandel zoeken naar nieuwe wegen en trachten daarbij aan sluiting te vinden bij de wensen van het publiek en te appelleren aan sluimeren de behoeften. Daarbij zijn onder meer het uiterlijk van de winkel en het te voe ren assortiment van betekenis. Naar de mening van de heer Van Splun- ter van het Wijnkopersgilde is - in grote lijnen - sprake van twee winkeltypen, te weten: de discountzaak en de speciaal zaak. De discountzaak i Kenmerken van de eerste zijn een om zet van één a twee miljoen gulden met j een beperkt assortiment, een hoge om- zetsnelheid en een lage prijsstelling. Aan verkoopoppervlakte moet ongeveer 150-200 m2 aanwezig zijn. De bruto marges bedragen in dit soort zaken 8 Een discountformule is niet voorbehou den aan het grootfiliaalbedrijf. Iedere slijter, die in een gemeente van een om vang van zo'n 15 a 20 000 inwoners opereert zonder een collega met dit winkeltype, zou op de discounttoer kun- De verkoop wordt ondersteund door het nen gaan. landelijk pousseren van een eigen merk Zo simpel als hier neergeschreven is het (te zamen met twee andere inkoopcom- natuurlijk niet. Er zal steeds een onder- binaties namelijk NCK en het Gilde) voor zoek naar het marktpotentieel, vesti- jonge jenever, sherry, champagne, gingsplaats, bestedingspatroon, afvloei- whisky enz I ingspercentage enz. nodig zijn. Voorts stelt Delcave BV advertenties op ten behoeve van de slijters. Het merendeel van de slijters echter Een 50-tal slijters zit op vrijwillige basis durft dit niet aan, ofschoon er voldoen- in de projectgroep 'soft-franchise'. Deze de gemeenten of wijken zijn met moge ondernemers bundelen hun publiciteit lijkheden. Een van de oorzaken hiervan en hebben voor een groot deel hetzelfde zou men kunnen zoeken in de opleiding assortiment en dezelfde prijzen. 1 van de slijters. Van het produkt dat zij voeren, weten zij alles. De vaktechni- Slijter als winnaar sche opleiding is zeer zwaar, slechts De directie van Delcave BV verwacht 30 slaagt voor het slijtersvakexamen. dat de zelfstandige slijter als winnaar uit De commerciële opleiding blijft hierbij de slijtageslag naar voren zal komen echter achter, omdat hij over een grotere flexibiliteit, produkt- en marktkennis beschikt. De conclusie luidt dan ook dat de slijter In dit verband kan nog vermeld worden de discountformule niet kent en eigen dat het Bedrijfsschap voor de Detailhan- lijk ook niet wil onderzoeken. Immers del in Alcoholhoudende Dranken grote dan komt een deel van de kennis, de steun verleent aan de verdieping van de deskundige advisering, niet tot zijn kennis door het subsidiëren van cursus- j recht. Een eventuele gefundeerde afwij- sen. zing van deze formule door de slijter i houdt in, dat het grootwinkelbedrijf in De heren Hoozemans en Boonekamp een dergelijke opzet evenmin veel brood constateerden dat er een verschuiving zal zien. De ondernemer kan dan kiezen aan het optreden is in de concurrentie. voor het winkeltype waar de gemiddel- De concurrentiestrijd woedde tot voor de slijter zich wel toe aangetrokken kort bij de detailhandelaar. Nu kruipt hij voelt en behoeft niet bang te zijn dat omhoog in de bedrijfskolom. De groot- een ander wel een discountzaak zal handel ervaart nu een druk op de renta- openen. Onder rechts: de heer A. M. van Zuijlen aan het werk in zijn zaak te Loosduinen. den we nu eigenlijk wel eens weten welke soorten bedrijven het minst be stand waren tegen de toegenomen con currentie en wat daarvan de oorzaak was. We zijn daarvoor eerst te rade gegaan bij twee inkoopcombinaties. Een kort beeld van wat voor bedrijven dit zijn en wat zij voor hun leden doen lijkt daarom allereerst op zijn plaats. Wat doen de inkoopcombinaties Bij Delcave BV zijn 600 slijters aange sloten. In 1977 bedroeg de groothan- delsomzet f112 miljoen. De leden/slijters zijn merendeel in het westen van het land gevestigd. Bij 'Het Gilde' zijn ruim 300 leden aan gesloten, vooral uit het noorden en oos ten van het land. De jaaromzet van deze coöperatieve in koopcombinatie was ruim f42 miljoen in 1977. Delcave BV geeft de slijters naast de in koopverzorging commerciële onder steuning op verschillende terreinen. De gespecialiseerde medewerkers verstrek ken adviezen op het terrein van het as sortiment, de verkoop en de winkel inrichting. De produktkennis van de le den wordt bevorderd door proeverijen en het organiseren van reizen naar de produktielanden. Boven: de heer W. G. J Co pi er in zijn sfeervol ingerichte wijnkoperij te Ouderkerk aan deAmstel. Onder links: een deel van de magazijnen van Delcave te Delft. biliteit. Naar het zich laat aanzien zal de uitholling van de marges ook de distilla teurs niet ongemoeid laten. In het pous seren van de produkten laat bijvoor beeld het grootwinkelbedrijf als eerste, gevolgd door een ieder, de producenten meebetalen, hetgeen kostenverhogend werkt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 25