sociaal-economische politiek opnieuw bezien 8 doen is minder verwachtingen wekken, aangeven wat Prof.dr. D. B.J.Schouten Evenals vorig jaar heeft prof. dr. D. B. J. Schouten voor ons blad naar aan leiding van de miljoenen nota, die de regering de vorige maand aanbood, puntsgewijs zijn be schouwingen willen ge ven. Hopelijk ten overvloede wijzen wij erop, dat - zo als meer gebeurt - ook in dit geval ons blad de rol van een vrije katheder vervult: de opvattingen van de auteur blijven voor zijn rekening. Zij zijn als zodanig geen aanwij zing voor de mening van de Rabobank. 1 Een regering kan een volk van alles en nog wat belo ven: volledige en volwaardige werkgelegenheid, een rechtvaardige inkomens- en vermogensverdeling, een redelijke groei van de materiële welvaart van alleenwo- nenden en gezinnen, een welzijnsbeleid, waarbij ook de voorziening in collectieve goederen wordt uitge breid, maar ondanks een beleid terzake, kunnen haar beloften niet worden waargemaakt. De moeilijkheden op sociaal-economisch terrein waarin ons land thans verkeert zijn ondanks het gevoerde beleid van voor gaande regeringen ontstaan, kunnen derhalve ook niet door een nieuw beleid van een nieuwe regering wor den opgelost. Het enige wat deze regering zou kunnen zij niet kan, duidelijk maken waarom zij eigenlijk geen verantwoordelijkheid kan dragen voor datgene wat van haar ten onrechte gevraagd wordt: een werkgelegen heids-, een inkomensverdelings-, een groeipolitiek evenals een inkomensbestedingspolitiek is op macro niveau niet mogelijk zolang de verantwoordelijkheid voor deelbeslissingen voornamelijk op een micro niveau liggen (bij gezinnen en ondernemingen) en voor een deel ook op een mezo-niveau (bij partijen die een collectieve arbeidsovereenkomst voor een gehele be drijfstak sluiten). Het coördinatiebeginsel van al deze deelbeslissingen ligt in het marktconforme gedrag van partijen. Terwille van het vermijden van een al te grote vervreemding van de leden, terwille van het bevorde ren van gespreide macht en een direct beleefbare ver antwoordelijkheid zullen deze zich niet al te centralis tisch op een macro-niveau opstellen. De achteruitgang van de betekenis van de Stichting van de Arbeid en van de Sociaal Economische Raad spreken in deze voor zich zelf! De rechtsbescherming, de veiligheid, een goede infra structuur waaronder goede communicatiemiddelen, de milieubescherming, de gezondheidszorg, het onder wijs, de geld-, energie- en watervoorziening zullen uiteraard, hoe dan ook, overheidstaken blijven, evenals goede internationale betrekkingen, zonder welke nie mand voor wat dan ook verantwoordelijk gesteld kan worden. Dit is heel veel, maar dan ook alles waarvoor een overheid verantwoordelijk gesteld kan worden. Tot deze conclusie moet men wel komen nadat men heeft ervaren hoe de macro-economische planning heeft ge faald en wel moet falen zolang zij niet alles regelt en dirigeert in een van het buitenland vrijwel onafhanke lijk gebied. 2 Vorig jaar - na het verschijnen van de miljardennota van de toenmalige regering - stelden wij vast dat Ne derland in alle opzichten te duur geworden was om zijn aandeel in de wereldhandel te kunnen handhaven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 10