buitei te dure landbouwgrond? moeilijkheden zouden ondervinden bij het doen van nieuwe investeringen. Immers op kunstmatige wijze is voor hen het kredietplafond naar beneden gedrukt. Bij dit alles moet echter in het oog worden gehouden dat dergelijke ongewenste gevolgen alleen zullen kun nen optreden als de prijsdaling van gro te omvang is. Als dit zou gebeuren, heeft de grondpolitiek haar doel voorbij geschoten. Voor wat betreft de onderpandwaarde zouden er weieens een aantal nadelige consequenties verbonden kunnen zijn aan het systeem van landbouwkundige toetsing zoals het is voorgesteld. In ui terste instantie gaat het hier om de op brengst bij gedwongen verkoop. Nu komt gedwongen verkoop in de praktijk gelukkig slechts zeer sporadisch voor, maar het is wel een waardebepalende factor. In veel gevallen wordt bij een dergelijke verkoop het veilingssysteem gehanteerd en we kunnen ons afvragen in hoeverre de landbouwkundige toet sing verenigbaar is met een dergelijk verkoopsysteem. Hieraan is bij de totstandkoming van de voorstellen zoals deze nu ter tafel liggen weinig aandacht gegeven. Nu is het ze ker niet zo dat hiermee het hele sy steem bezien door de ogen van een kre dietverstrekker zou staan of vallen. Er zijn immers ook andere wegen die in een dergelijke situatie uitkomst kunnen bieden. Er moet echter voor gewaakt worden dat de invloed van de grondpo- litieke maatregelen op de prijsvorming bij gedwongen verkoop niet het maat schappelijk verkeer ontregelt. Specialisten, innovatie en bureaucratie Een etmaal is nodig om 'Simon den Danser' vanuit Breskens door het Nauw van Calais te koersen en te ankeren in de Bretonse haven Perros Guirec. De bemanning is moe, maar gebruikt de tijd om schoon schip te maken, in af wachting van de Franse douane. Niemand wordt bij dit karwei uitgezonderd. Specialisten wil ik niet op mijn schip. De navigator moet bij mij een eitje kun nen bakken, de kombuismaat moet radiopeilingen kunnen verrichten. Vanzelfsprekend maak ik als schipper aan boord wel gebruik van bepaalde specialismen. Het zou verspilling van talent betekenen als ik niet de directeur van een hotelvakschool, die in Vlissingen aan boord kwam, zou hebben ge vraagd het diner klaar te maken bij aankomst in Bretagne. Maar in een kleine gemeenschap als een scheepsbemanning is geen plaats voor echte specialis ten. Specialisme is ontstaan als gevolg van een ver doorgevoerde arbeidsverde ling. Onze huidige welvaart berust daarop in belangrijke mate. Arbeidsverde ling is een vruchtbare voedingsbodem voor het kweken van specialisten, maar tegelijkertijd een voorwaarde voor rationele fabricageprocessen. Van specialisten zijn geen innovaties te verwachten. Ons huidig economisch systeem vereist en brengt specialisten voort. Daardoor wordt een in onze tijd noodzakelijke doorbraak naar technische, sociale en organisatorische innova ties voor ons uit geschoven. Hoe groter instellingen, bedrijven of organisaties zijn, des te sterker is de arbeidsverdeling, des te meer specialistendom. Hoe meer specialisten, des te minder innovaties. Ergo, als er sprake is van innova tie - echte basis-innovaties zijn zeer schaars - komen deze overwegend in kleine organisaties en bedrijven tot stand. Echter ook wel bij buitenbeentjes en bij universiteiten. De tragiek is, dat universiteiten zijn uitgegroeid tot grote ondernemingen met eigen specialisten. Daarmee is een belangrijke leveran cier van basis-innovaties weggevallen. Nieuwe technologie doet grote bedrij ven ontstaan. Het omgekeerde is niet het geval. De oorzaak hiervoor is te vin den in het wezen van het grootbedrijf en daaraan inherent, in het wezen van de bureaucratie. De volgende redenering zou ook kunnen opgaan: hoe groter de organisatie of instelling, des te meer bureaucratie en hoe meer bureaucratie, des te minder ruimte voor intuïtie en ondernemingslust. Als het zo is, dat bureaucratie het bereikte in gevaar brengt en innovaties in de weg staat, dan zijn er drie din gen te doen: - decentralisatie, waardoor de bureaucratie wordt teruggedrongen; - vorming van kleine, overzienbare eenheden die de flexibiliteit verhogen en het talent de kans geven; - delegatie van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Wanneer de eerste twee luiken van deze triptiek worden geschapen dan komt de derde vanzelf. De douane klimt aan boord, ik moet mij met hen bezighouden. Die knapen zijn lastig. De Parijse bureaus dicteren en regeren langs de kusten van Frankrijk. Een andere vorm van bureaucratie C. G. Compaen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 30