versterking van het europese raamwerk V rug en kunnen tot daden hoofdsteden om er vast wat informaties te geven. De De Eurocraten hebben hun jaarlijkse maand van overpeinzingen weer achter de overgaan. Vlak voor de zomervakantie vond een Europese top plaats, waarvan de resultaten in ieder geval stof voor bezinning geven. Aangezien bijna alles in de Europese politiek met de landbouw heeft te maken, zullen er ook gevolgen voor het agrarisch beleid uit kunnen voortvloeien. ft voelde. Vorig jaar werd de voorzitter van de Europese Commissie, Jenkins, nog door zijn collega's van 'lucht fietsen' beticht, toen hij de monetaire samenwerking weer boven aan de lijst zette. De Europese Commissie kwam nauwelijks te pas aan de voorbereiding van hetgeen in Bremen is besproken. De Franse president en de Duitse bondskanselier stel den te zamen de plannen op en stuurden vlak voor de bijeenkomst elk een medewerker naar de Europese monetaire specialisten van de lid-staten stelden met de Commissie wel een overzicht op van wat er aller- maal mogelijk is, maar de keuze werd gemaakt door Franse en Duitse regeringsleiders. Nu zijn er in Bremen geen gedetailleerde afspraken ge maakt. De ministers van financiën en hun medewer- Bondskanselier Helmuth Schmidt zei in een interview na de Europese top in Bremen: 'Iemand die geen risico wil nemen, is onbruikbaar voor de opbouw van een Europese Gemeenschap.' De bondskanselier zelf heeft tijdens de Europese Raad van regeringsleiders, door het op tafel leggen van een monetair plan tot samen werking de Europese kaart gespeeld. Dat is bepaald niet steeds het geval geweest. Toen Schmidt in het voorjaar in Kopenhagen zijn collega's voor het eerst wat van zijn ideëen vertelde, bestond er grote onzeker heid over of dit serieus bedoeld zou zijn. Het was ook niet mogelijk te weten te komen wat de kanselier pre cies wilde voorstellen. Voor de top in Bremen waren wat dit betreft betere voorbereidingen getroffen en bleek dat het ernst was. Fietsen Het tweede halfjaar van 1978 hebben de Duitse verte genwoordigers in de EG het voorzitterschap van alle raden, commissies en werkgroepen die nieuwe regels voorbereiden en vaststellen. Aan het begin van zo'n periode gebiedt de nationale trots dat de nieuwe voor zitters besluiten aankondigen waartoe hun voorgan gers het niet konden brengen. De bondskanselier nam daarvoor de monetaire samenwerking, een onderwerp waarop velen reeds de tanden stuk hebben gebeten, onder meer omdat de bondsregering daarvoor niet w Drs. M. L. de Heer J kers zullen ontwerp-regelingen moeten opstellen wel ke dan door de regeringsleiders in december kunnen worden besproken tijdens de derde en laatste Europe se top van dit jaar. Wel is besloten dat er een Europees Monetair Stelsel zal komen waarbij een nieuwe Euro pese valuta-eenheid centraal zal staan. De nieuwe rekeneenheid en de slang De landbouw heeft er evenals de andere bedrijfstakken groot belang bij dat er tussen de munten van de lid staten zo weinig mogelijk veranderingen optreden. Het onderling handelsverkeer wordt daardoor in de war ge bracht en de agrarische marktordeningen kunnen al leen in leven worden gehouden door kunstgrepen, nl. door de invoering van monetair compenserende bedra gen aan de grens. De meeste Europese valuta's zwe ven op het ogenblik: alleen West-Duitsland, Denemar ken en de Benelux hebben zichzelf wat de dagelijkse koerswijzigingen betreft een zekere discipline opge legd, de z.g. slang. Dat laatste betekent niet dat er geen belangrijke koerswijzigingen optreden; maar dat zijn dan devaluaties of revaluaties die volgens het be trokken land nodig zijn omdat de nationale economie het oude niveau van de wisselkoers niet meer ver draagt. Het ging in Bremen in de eerste plaats om het uitbrei den van de zelfdiscipline voor de dagelijkse koerswijzi gingen tot de landen die nu geen deel uitmaken van de 'slang'. Er wordt in het werkdocument ook gezegd dat er voor devaluaties en revaluaties onderlinge overeen stemming nodig is. Dat laatste is eigenlijk ook nu het geval maar in de praktijk is het een goedkeuring ach teraf omdat men over een dergelijk voornemen niet ge heimzinnig genoeg kan zijn en omdat het om een stuk economische souvereiniteit gaat dat de lid-staten waarschijnlijk het laatste uit handen zullen geven. Het is dus te verwachten dat de agrarische marktordenin gen in de Gemeenschap behoefte zullen blijven houden aan schokdempers, al dan niet in de vorm van mone tair compenserende bedragen. Voor koerswijzigingen die van dag tot dag optreden, wordt door Frankrijk en Duitsland gedacht aan het in-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 17