versterking
van het
europese
raamwerk
V
rug en kunnen tot daden
hoofdsteden om er vast wat informaties te geven. De
De Eurocraten hebben hun
jaarlijkse maand van
overpeinzingen weer achter de
overgaan. Vlak voor de
zomervakantie vond een
Europese top plaats, waarvan
de resultaten in ieder geval
stof voor bezinning geven.
Aangezien bijna alles in de
Europese politiek met de
landbouw heeft te maken,
zullen er ook gevolgen voor
het agrarisch beleid uit kunnen
voortvloeien.
ft
voelde. Vorig jaar werd de voorzitter van de Europese
Commissie, Jenkins, nog door zijn collega's van 'lucht
fietsen' beticht, toen hij de monetaire samenwerking
weer boven aan de lijst zette.
De Europese Commissie kwam nauwelijks te pas aan
de voorbereiding van hetgeen in Bremen is besproken.
De Franse president en de Duitse bondskanselier stel
den te zamen de plannen op en stuurden vlak voor de
bijeenkomst elk een medewerker naar de Europese
monetaire specialisten van de lid-staten stelden met
de Commissie wel een overzicht op van wat er aller-
maal mogelijk is, maar de keuze werd gemaakt door
Franse en Duitse regeringsleiders.
Nu zijn er in Bremen geen gedetailleerde afspraken ge
maakt. De ministers van financiën en hun medewer-
Bondskanselier Helmuth Schmidt zei in een interview
na de Europese top in Bremen: 'Iemand die geen risico
wil nemen, is onbruikbaar voor de opbouw van een
Europese Gemeenschap.' De bondskanselier zelf heeft
tijdens de Europese Raad van regeringsleiders, door
het op tafel leggen van een monetair plan tot samen
werking de Europese kaart gespeeld. Dat is bepaald
niet steeds het geval geweest. Toen Schmidt in het
voorjaar in Kopenhagen zijn collega's voor het eerst
wat van zijn ideëen vertelde, bestond er grote onzeker
heid over of dit serieus bedoeld zou zijn. Het was ook
niet mogelijk te weten te komen wat de kanselier pre
cies wilde voorstellen. Voor de top in Bremen waren
wat dit betreft betere voorbereidingen getroffen en
bleek dat het ernst was.
Fietsen
Het tweede halfjaar van 1978 hebben de Duitse verte
genwoordigers in de EG het voorzitterschap van alle
raden, commissies en werkgroepen die nieuwe regels
voorbereiden en vaststellen. Aan het begin van zo'n
periode gebiedt de nationale trots dat de nieuwe voor
zitters besluiten aankondigen waartoe hun voorgan
gers het niet konden brengen. De bondskanselier nam
daarvoor de monetaire samenwerking, een onderwerp
waarop velen reeds de tanden stuk hebben gebeten,
onder meer omdat de bondsregering daarvoor niet
w
Drs. M. L. de Heer
J
kers zullen ontwerp-regelingen moeten opstellen wel
ke dan door de regeringsleiders in december kunnen
worden besproken tijdens de derde en laatste Europe
se top van dit jaar. Wel is besloten dat er een Europees
Monetair Stelsel zal komen waarbij een nieuwe Euro
pese valuta-eenheid centraal zal staan.
De nieuwe rekeneenheid en de slang
De landbouw heeft er evenals de andere bedrijfstakken
groot belang bij dat er tussen de munten van de lid
staten zo weinig mogelijk veranderingen optreden. Het
onderling handelsverkeer wordt daardoor in de war ge
bracht en de agrarische marktordeningen kunnen al
leen in leven worden gehouden door kunstgrepen, nl.
door de invoering van monetair compenserende bedra
gen aan de grens. De meeste Europese valuta's zwe
ven op het ogenblik: alleen West-Duitsland, Denemar
ken en de Benelux hebben zichzelf wat de dagelijkse
koerswijzigingen betreft een zekere discipline opge
legd, de z.g. slang. Dat laatste betekent niet dat er
geen belangrijke koerswijzigingen optreden; maar dat
zijn dan devaluaties of revaluaties die volgens het be
trokken land nodig zijn omdat de nationale economie
het oude niveau van de wisselkoers niet meer ver
draagt.
Het ging in Bremen in de eerste plaats om het uitbrei
den van de zelfdiscipline voor de dagelijkse koerswijzi
gingen tot de landen die nu geen deel uitmaken van de
'slang'. Er wordt in het werkdocument ook gezegd dat
er voor devaluaties en revaluaties onderlinge overeen
stemming nodig is. Dat laatste is eigenlijk ook nu het
geval maar in de praktijk is het een goedkeuring ach
teraf omdat men over een dergelijk voornemen niet ge
heimzinnig genoeg kan zijn en omdat het om een stuk
economische souvereiniteit gaat dat de lid-staten
waarschijnlijk het laatste uit handen zullen geven. Het
is dus te verwachten dat de agrarische marktordenin
gen in de Gemeenschap behoefte zullen blijven houden
aan schokdempers, al dan niet in de vorm van mone
tair compenserende bedragen.
Voor koerswijzigingen die van dag tot dag optreden,
wordt door Frankrijk en Duitsland gedacht aan het in-