11
betreft de totale politieke, sociale en
economische beoordeling van een land.
Hiernaar worden uitgebreide studies in
gesteld, alvorens een land of een bedrijf
in dat land een lening krijgt.
Voorts wil ik graag benadrukken dat
nogal eens vergeten wordt dat het bui
tenlands bedrijf ook aanmerkelijke ba
ten met zich meebrengt. Een uitbouw
hiervan past in het voorgenomen actie
vere beleid ten aanzien van provisie-op
brengsten. Het is te verwachten dat in
de toekomst, juist door de uitbouw van
het buitenlands bedrijf, de totale baten
van onze organisatie iets onafhankelij
ker zullen worden van de ontwikkeling
van de rentemarge.
Een zaak die wei altijd actueel zal blij
ven is de afweging tussen het binnen-
en buitenlands bedrijf. U hebt daar
reeds het nodige over gezegd. Toch zal
het velen nog niet duidelijk zijn waarom
in een periode van kredietbeheersing
door de centrale bank bijvoorbeeld f 150
miljoen aan Australië wordt uitgeleend.
Ik ben blij dat u mij deze vraag stelt. Het
afwegen tussen activiteiten in het bin
nenland en in het buitenland gebeurt al
tijd zeer zorgvuldig. Zo kan het uit
hoofde van rentabiliteit in bepaalde pe
rioden gebeuren dat een deel van de li
quiditeiten in het buitenland wordt uit
gezet. Ons buitenlands bedrijf heeft der
halve ook een positieve invloed op het
liquiditeitsbeheer van onze organisatie.
Ten aanzien van de lening aan Australië
moet ik u de regels van de kredietbe
heersing in herinnering roepen. Er wor
den namelijk alleen beperkingen gesteld
aan de korte binnenlandse kredietverle
ning aan de private sector en aan de
lange binnenlandse uitzettingen. Kre
dietverlening aan het buitenland valt
derhalve niet onder de restrictie. Evenzo
kunnen wij ook geen doorgeefbare pas
siva in het buitenland aantrekken. Een
dergelijke lening heeft dus geen enkele
invloed op de aan onze organisatie, uit
hoofde van de kredietbeheersing, ter
beschikking staande expansieruimte.
Voorts heeft een dergelijke lening het
voordeel dat zij in de laatste 2 jaar van
haar looptijd als bedrijfseconomische li
quiditeit kan worden aangemerkt en dat
zij (buitenlandse overheid) solvabiliteits-
vrij is.
Valutarisico wordt door ons niet gelo
pen, aangezien het krediet te zijner tijd
ook weer in guldens zal worden terug
betaald.
Mede in het licht van wat ik u reeds ge
zegd heb over de reciprociteit geloven
wij dat een dergelijke lening goed past
bij de verdere uitbouw van ons buiten
lands bedrijf.
Ten slotte zouden wij van u graag het
hoe en waarom vernemen van buiten
landse samenwerkingsverbanden als
UNICO en van het opzetten van eigen
kantoren in het buitenland.
Binnen onze organisatie is in het verle
den besloten dat onze internationale
dienstverlening zou worden versterkt
door de opbouw van een eigen volwaar
dig internationaal bankbedrijf.
De grote verschillen tussen de coöpera
tieve organisaties in de diverse landen
maakten het destijds moeilijk om het
buitenlands bedrijf uitsluitend op te
bouwen via permanente samenwer
kingsverbanden met andere instellin
gen. In een latere fase is wel de Unico
Banking Group opgericht.
Deze heeft een complementaire rol bij
ons eigen internationale beleid. De
voordelen hiervan zijn met name de mo
gelijkheden tot een voortdurende uit
wisseling van informaties en samen
werking bij de kredietverlening aan de
gezamenlijke cliënten.
Ten aanzien van eigen kantoren in het
buitenland zijn nog niet veel beslissin
gen genomen.
Bij het afwegen of eigen kantoren in het
buitenland zullen worden opgericht, zal
met name worden gekeken naar het po
tentiële zakenvolume dat een dergelijke
vestiging kan verkrijgen.
Voorts spelen tal van politieke en fiscale
aspecten een rol. U moet dan ook niet
verwachten dat wij stormenderhand de
wereld gaan veroveren. Veel eerder ligt
een zeer geleidelijke uitbreiding in de
loop der tijd te verwachten.