met een gelijk bedrdg in nationale valu
ta. Rond 50 miljard zou op deze ma
nier bij elkaar komen om als instrument
te worden ingezet voor een econo
mische politiek, die het begin van een
Muntunie mogelijk moet maken.
De Gemeenschap kan dit fonds gebrui
ken ter ondersteuning van de econo
mieën van bepaalde lidstaten, indien
deze staten zich onderwerpen aan strik
te regels verbonden aan deze hulp.
voor, behoudens voorzover het betreft
particulieren met grote vermogens.
In de whole-sale-sector is Van Lanschot
een bekende naam, niet alleen bij de
grotere middenbedrijven, doch ook bij
de grootbedrijven en instellingen. Ook
ten aanzien van het buitenland geniet
Van Lanschot een grote bekendheid en
haar streven is dan ook deze bekend
heid en goede naam te handhaven mid
dels een zo uitgebreid mogelijk dien
stenpakket.
Gezien haar omvang is de bank niet bij
uitstek geschikt voor de financiering van
de grote relaties. Haar contacten met
deze relaties liggen dan ook veel meer
op het gebied van bemiddeling en van
bijzondere dienstverlening.
De Rabobankorganisatie, die naast haar
retail-bedrijf vanouds in zeer sterke
mate betrokken is bij het kleinere mid
den- en kleinbedrijf en daarnaast bij het
grote coöperatief-bedrijf, heeft met
name sinds de fusie ook het grote mid
denbedrijf, de grote internationale be
drijven en het buitenlands bedrijf als ter
reinen voor haar werkzaamheden sterk
geaccentueerd. Allerlei activiteiten zijn
gevoerd die onze naambekendheid ook
op deze terreinen sterk hebben vergroot
en die er toe leiden dat de Rabobankor
ganisatie nauw bij deze doelgroepen
betrokken raakt.
In dit kader dient ook de samenwerking
met Van Lanschot geplaatst te worden.
Hierdoor is de Rabobankorganisatie in
staat samen met Van Lanschot op grote
schaal metafinancieringen te doen voor
relaties, die anders geheel door eigen
acties verkregen moesten worden. Ook
bestaat de mogelijkheid, dat onze orga
nisatie diensten in de retail-sector gaat
verlenen aan cliënten van Van Lanschot,
bijvoorbeeld grote instellingen op het
gebied van de gezondheidszorg, terwijl
ook gedacht wordt aan retailwerkzaam-
heden in de spaar- en overboekings
sfeer bij grote bedrijven.
Anderzijds dient onderzocht te worden,
in hoeverre Van Lanschot via haar loket
ten activiteiten ten behoeve van de Ra
bobankorganisatie kan verrichten. Als
voorbeeld daarvan mogen wij wijzen op
de naar verhouding belangrijke verkoop
van pandbrieven Rabohypotheekbank,
welke nu reeds via de loketten van Van
Lanschot tot stand komt.
Hoewel Van Lanschot in veel gevallen
complementair ten opzichte van onze
organisatie werkt, zijn er ongetwijfeld
ook terreinen waar in onderlinge con-
De vakantietijd bij uitstek, van half juli
tot half augustus, is voor velen een peri
ode van reflectie en bezinning op wat er
gebeurd is en er (misschien) gaat ge
beuren. Ik wil daaraan meedoen naar
aanleiding van het voorstel dat eind juni
in Bremen werd gedaan tijdens de ver
gadering van de zogenaamde Europese
Raad. Bondskanselier Schmidt, ge
steund door de Franse president Gis-
card d'Estaing, heeft hier in feite voor
gesteld een hernieuwde poging te doen
om een begin met een Europese Munt
unie te maken.
De Lidstaten van de Gemeenschappe
lijke Markt zouden daartoe 20 van
hun goud- en deviezenbezit moeten
storten in een gemeenschappelijk fonds
dat bovendien moet worden aangevuld
Het primaire doel zal zijn: de beëindi
ging van wilde koersvariaties tussen de
munten van de gemeenschapslanden
onderling: het zogenaamde 'systeem'
dat wij nu reeds meer dan vijf jaar ken
nen en dat meer dan wat ook vooral de
geldspeculanten heeft gediend.
Velen zijn tot de conclusie gekomen dat
West-Europa, wil het een goede kans
krijgen uit de recessie te komen en de
gemeenschappelijke markt te laten
overleven, een eind zal moeten maken
aan deze grootste koerschaos die dit
deel van de wereld in vredestijd ooit
heeft gekend. Het is voor de Europese
Commissie een goede zaak, dat voorzit
ter Jenkins reeds meer dan een jaar
lang hier de grootste prioriteit heeft ge
legd. Zodoende is de Commissie gepre
pareerd om een belangrijke rol te spelen
bij de uitwerking van de naar voren ge
brachte ideeën.
Dat dit nodig is, bleek onder meer bij de
lancering van de onderhavige voorstel
len. Het wekt immers onmiddellijk wre
vel, als dergelijke voorstellen komen van
bepaalde lidstaten, zonder voldoende
voorinformatie van alle andere. Overlegt
men daarentegen met iedereen van te
voren uitvoerig dan is er een reële kans
op voortijdige 'lekken' met de daaraan
verbonden speculatie.
De voorgestelde constructie voor de
waardebepaling der munten onderling,
en ten opzichte van de munten buiten
dit Europees systeem, is ingewikkelder
dan in het zogenaamde 'slang-arrange
ment'. Er moet trouwens nog heel wat
gesleuteld worden voor men kan spre
ken van een rijp en algemeen aanvaard
systeem. Niettemin, genoemd voorstel
is waarschijnlijk het beste economische
nieuws van 1978. Waarom? En wat
hebben wij als Rabobank hiermee te
maken
Rond twee jaar geleden heeft collega
Duisenberg in zijn functie van Minister
van Financiën het laatste serieuze plan
op tafel gelegd om tot hetzelfde doel te
raken. De tijd was er toen kennelijk nog
niet rijp voor. Het was in dezelfde perio
de, dat ondergetekende, a/s Europees
commissaris voor de Landbouw, waar
schuwde dat het eind van de gemeen
schappelijke landbouwmarkt in zicht
was als er geen afdoende oplossing
kwam voor de monetaire problemen.
Alles wat sindsdien op het landbouw-
front in Europa is gebeurd heeft deze
stelling helaas bevestigd.
De gemeenschappelijke landbouwmarkt
is in reëel gevaar. Voor insiders was het
geen verrassing dat een deel van de
Europese Raad zich op de landbouw
politiek stortte toen men eindelijk weer
eens ging praten hoe wij uit het mone
taire moeras konden komen. Hierin hoef
ik niet uit te leggen hoe onze Neder
landse land- en tuinbouw staat en valt
met een goed functionerend Europees
landbouwbeleid. Nog minder hoe onze
organisatie afhankelijk is van een goed
draaiend Nederlands bedrijfsleven en in
het bijzonder van een welvarende land
en tuinbouw.
Er is een reële kans dat 'Bremen' een
aanzet zal geven om tot een betere ver
houding te komen op monetair terrein.
Laat de Europese landbouw de moed
hebben hierop in te haken door gelijktij
dig orde op zaken te stellen met betrek
king tot datgene dat hier mede door de
wisselkoerschaos is scheefgegroeid.
Dit betreft vooral de afschaffing van de
zogenaamde MCB (monetair compen
serende bedragen).
Ik hoop dat dit dan niet alleen een eind
zal maken aan de bestaande monetaire
gedragingen, maar vooral ook het sy
steem drastisch zal wijzigen.
Deze 'reflectie' bracht mij wat verder
van huis dan gewoonlijk. Niettemin een
zaak die onze organisatie in zijn soort
'raakt'.
Lardinois