automatisering rekening-courant en cliënt De functie van de banken in het binnen lands betalingsverkeer heeft zich in de zestiger jaren krachtig ontwikkeld, zo wel ten behoeve van het retailbedrijf als ten behoeve van het wholesale bedrijf. Dit ontwikkelingsproces werd mede veroorzaakt door de drang bij het be drijfsleven om de omslachtige en tijdro vende chartale loon- en salarisbetalin gen te vervangen door girale betalingen. De banken werden dan ook door de ont wikkeling van de automatisering bij het bedrijfsleven gedwongen de automati sering van de betalingsverkeerfunctie te intensiveren. Teneinde aan de massali teit van girale betalingen en de verwer king van de inmiddels geïntroduceerde betaalcheques het hoofd te kunnen bie den, werd door een aantal bankinstellin gen in Nederland in 1967 de Bankgiro centrale BV opgericht. De ontwikkeling van de girale betalings verkeerfunctie is enerzijds een interban- caire aangelegenheid en anderzijds heeft deze ontwikkeling zijn invloed ge had op de ontwikkeling van rekening- courantsystemen bij de bankinstellin gen. In de zestiger jaren zijn bij de voorma lige Raiffeisenorganisatie en bij de voor malige Boerenleenbankorganisatie re kening-courantsystemen ontwikkeld die op de eerste plaats moesten voldoen aan de eis van verwerking van massa- gegevens. Na de fusie tussen genoemde organisaties tot de Rabobankorganisa- tie is in de jaren 1973 tot 1976 onder de druk van de snelle groei en de wens tot uniformering een nieuw rekening-cou rantsysteem ontwikkeld. Aan dit systeem werd uiteraard ook de eis gesteld, dat het de massaliteit van de gegevens moest kunnen verwerken, doch dat tevens tegemoet moest wor den gekomen aan de intussen verder ontwikkelde eisen van cliënten in de re- tail- en wholesale sector op het gebied van de aanlevering van gegevens door de bank. Gesteld kan worden, dat na een tijdperk van kwantitatieve gege vensverwerking een tijdperk van kwali tatieve gegevensverwerking was aange broken. Onder de eerdergenoemde druk C. A. V. van Tiggelen en C. Vink van de snelle groei en de wens tot uni formering is de eis van een goed kwali tatieve gegevensverwerking nog niet geheel uit de verf gekomen. Te denken valt hierbij onder meer aan het ontbre ken van de mogelijkheid van een ge automatiseerde gecombineerde (over verscheidene rekeningen) rente-, provi sie- en kostenberekening en het ver strekken van een geautomatiseerd ver vaardigde rentenota. Het doel waar naar gestreefd moet wor den is om de geautomatiseerde reke ning-courantadministratie van de ban ken zoveel mogelijk te laten aansluiten aan de (geautomatiseerde) administra tie van de cliënt. Het spreekt vanzelf dat een zekere uniformiteit in acht moet worden genomen, terwijl de mate van de dienstverlening onder meer afhanke lijk is van de technische en organisatori sche mogelijkheden zowel bij de bank als bij de cliënt. Toepassing binnen de Rabobank- organisatie Binnen de Rabobankorganisatie is op 4 november van het afgelopen jaar in het rekening-courantsysteem een ver nieuwde systematiek ingevoerd, waarbij met name voor zakelijke en bedrijfs- cliënten uitgebreide mogelijkheden zijn ontstaan aangaande de wijze waarop fi nanciële transacties via het rekening- courantsysteem kunnen worden verant woord. Door dit geautomatiseerde sy steem worden ten behoeve van de cliënt overzichten geproduceerd die pasklaar kunnen aansluiten aan de administratie van de cliënt (bijvoorbeeld grootboekadministratie, debiteurenad ministratie enz.) Soorten transacties in het betalingsverkeer Alvorens in te gaan op de specifieke cliëntgerichte overzichten is het voor een goed begrip gewenst een beschrij ving te geven van het betalingsverkeer in Nederland, bezien vanuit het ge zichtspunt van de cliënt. In het betalingsverkeer kan de cliënt een actieve en/of een passieve rol spelen. De actieve rol kan bestaan uit het actief zijn enerzijds ten opzichte van de bank, waar de cliënt bankiert en anderzijds ten opzichte van de Bankgirocentrale BV. In de actieve rol gaat het initiatief tot bij- en afschrijvingen in rekening courant van de cliënt zelf uit, terwijl in de passieve rol bij- en afschrijvingen in rekening-courant plaatsvinden, waartoe de cliënt niet direct initiatief heeft on dernomen. Actieve rol ten opzichte van de bank 1 Een cliënt doet stortingen en/of opna men op zijn rekening-courant; 2 een cliënt biedt zijn bank acceptgiro kaarten ter verwerking aan; 3 een cliënt biedt zijn bank bankgiro opdrachten ter verwerking aan. Bij een storting of opname van gelden vindt een verhoging of verlaging van het saldo van de rekening-courant plaats en wordt in het rekening-courantverkeer een éénzijdige financiële transactie ge noemd. Voor wat betreft de acceptgirokaarten geldt, dat naast een wijziging van het saldo in rekening-courant (is eveneens een éénzijdige financiële transactie) de zogenaamde romp van de acceptgiro kaarten (grote gedeelte) door de banken aan de Bankgirocentrale BV ter verwer king worden aangeboden. Genoemde rompen worden aan de begunstigde ter beschikking gesteld. Door cliënten aangeleverde bankgiro opdrachten leiden tot een af- en een bij schrijving in het kader van het zoge naamde overboekingsverkeer. Door de aangesloten banken wordt de door de cliënt opgegeven informatie op de bankgiro-opdrachten (naam en reke ningnummer van de begunstigde, be drag en omschrijving) op optisch lees bare formulieren aan de computercen tra van de centrale bank aangeboden. In de nachtverwerking worden de afschrij vingen direct in de rekening-courant van de cliënt verwerkt. Wat er met de bijschrijvingen gebeurt wordt vermeld onder 'passieve rol van de cliënt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 32