r.
v
Hoofd Stafgroep
externe waarde van de valuta gaat dan
kredietverlening kan het betreffende
land worden geïnduceerd weer in de
pas met de overige lidstaten te lopen en
zodoende een zekere eenvormigheid
van de economische politiek binnen de
EEG worden bereikt.
Zulks draagt bij tot een vermindering
van spanningen op de valuta's, die bij
voorbeeld voortvloeien uit verschillende
inflatiepercentages, snelheden van eco
nomische groei en betalingsbalansposi
ties van de lidstaten.
Door middel van een dergelijk fonds -
volgens eerste schattingen van onge
veer 30 miljard - zal er naar worden
gestreefd de hevige het handelsverkeer
storende koersfluctuaties te verminde-
Dr. M. van den Adel
Internationaal Beleid
ren, hetgeen naar wordt verondersteld
de onderlinge handel en de economi
sche groei van de lidstaten bevordert.
Immers de lidstaten zijn eikaars voor
naamste handelspartners en de natio
nale economieën zijn in hoge mate af
hankelijk van de export. Nederland bij
voorbeeld exporteert 85 van de totale
uitvoer naar de EG-partners. De uitvoer
bepaalt wederom 50 van het nationa
le produkt - het resultaat van de totale
economische bedrijvigheid - van Neder
land.
Het streven naar een zekere stabiliteit
op het monetaire vlak is geen nieuw
element in de (EG)Europese politiek.
Veeleer kan dit streven al op een 'histo
rie' van een decennium bogen. Reeds in
het communiqué van de bijeenkomst
van regeringsleiders in 1969 in Den
Haag wordt aangedrongen op de mone
taire unificatie van Europa. In 1971 be
sloot de Europese Raad de oprichting -
in etappes van de economische en
monetaire unie. Volgens het rapport van
de commissie-Werner zou deze unie in
1980 voltooid moeten zijn.
Helaas werd de realisatie van dit voor
nemen gestoord door het ineenstorten
van het wereldwijde systeem van vaste
wisselkoersen (Bretton Woods-sy-
steem), de oliecrisis, de daaruit voort
vloeiende onevenwichtige betalingsba
lanssituatie en de mede daardoor ver
oorzaakte spanningen op de deviezen
markten.
Wel werd in 1972 gestart met een Euro
pees valuta arrangement - de valuta
slang. Spoedig echter bleek dat een der
gelijk arrangement een coördinatie en
harmonisatie van de economische poli
tiek van alle deelnemende landen ver
eist. De van land tot land aanzienlijk
verschillende prioriteiten die de nationa
le regeringen aan de bestrijding van
geldontwaarding en recessie toeken
den, leidden ertoe dat Frankrijk,
Groot-Brittannië en Italië hun munteen
heden van de overige valuta's moesten
ontkoppelen. Sindsdien bestaat de valu
taslang uit de gulden, mark, Belgische
frank, Deense kroon en de geassocieer
de Noorse kroon. De stabiele(re) wissel
koersverhoudingen tussen deze valuta's
heeft de onderlinge handel tussen de
deelnemende landen sterk bevorderd.
De integrerende werking van de valuta
slang bleek zelfs groter dan die van de
douane-unie EG.
Mede door de situatie van enerzijds
en-bloc zwevende (slang-)valuta's en
anderzijds vrijelijk zwevende overige va
luta's van EG-landen is binnen de EG
een twee-stromengebied ontstaan, met
alle gevaren van verwijdering van de lid
staten.
Ook om deze redenen is de nieuwe aan
loop voor een monetaire unificatie toe
te juichen. Het kan steunen op een aan
zienlijke financiële 'masse de manoeu
vre'. Echter er zal voor moeten worden
gewaakt, dat de oprichting en werkwij
ze van het fonds samengaat met een
toenadering en uiteindelijke convergen
tie van de economische politiek van de
lidstaten. Indien dit niet het geval is,
ontstaat het gevaar dat het Fonds tot
een machtig kredietinstrument ver
wordt. Indien bijvoorbeeld spanningen
tussen de gulden en de Franse franc
blijven bestaan omdat de inflatie en
economische groei in deze lidstaten uit
eenlopen, kan zich het geval voordoen
dat aan dat fonds guldens ter onder
steuning van de franc worden onttrok
ken (op de deviezenmarkt worden daar
mede francs gekocht).
Deze steunmaatregel komt uiteindelijk
overeen met een krediet in guldens aan
de Franse centrale bank. Indien beide
valuta's gedurende een langere periode
sterk respectievelijk zwak blijven, bete
kent dit dat voor miljarden guldens op
de deviezenmarkt moet worden geïnter
venieerd om zodoende de franc binnen
het Europees monetair systeem te hou
den. Het idealisme van een monetaire
unificatie moet dan worden gekocht
met een verzwakking van de gulden (in
flatoire liquiditeitscreatie van guldens).
Tevens kan de gulden een van de voor
naamste interventievaluta's worden,
hetgeen eventueel de op het binnenland
gerichte monetaire politiek van De Ne-
derlandsche Bank belemmert zo niet
onmogelijk maakt. De Nederlandsche
Bank ziet zich door het kredietgevende
en eventueel zelfstandig op de devie
zenmarkt opererende fonds een deel
van haar competenties ontnomen.
Het model ter ondersteuning van 's
lands valuta wordt dan in werkelijkheid
een (zware) hypotheek. Stabiliteit van
ten koste van de stabiliteit van de inter
ne waarde, de koopkracht in het binnen
land. Het ineenstorten van het systeem
van Bretton Woods en het uiteenvallen
van de oorspronkelijke slang hebben be
wezen dat een systeem van vaste(re)
wisselkoersen gebaseerd dient te zijn
op een onderling in doelstelling over
eenstemmende economische politiek
van de deelnemende landen. De onbe
vredigende valutaire situatie is geen on
afhankelijk fenomeen, maar een weer
spiegeling van de ontoereikende stabili-
teitspolitiek van de landen. Zolang het
niet gelukt de inflatie tot het zelfde ni
veau terug te stuwen, hetgeen in ver
schillende EG-landen grote inspannin
gen behoeft, zijn duurzame stabielere
wisselkoersverhoudingen niet mogelijk.
Aan dit elementair gegeven kunnen ook
nog zo doordachte modellen en syste
men niets veranderen.