unico banking group op weg apparaat had ontwikkeld om ook op dit Allereerst wordt genoemd het geza menlijk opleiden van medewerkers. Sinds dit punt is aangevat is er op dit terrein al belangrijke samenwerking be reikt. Een tweede punt was het opbou wen van een informatiesysteem over concrete zakelijke onderwerpen, maar ook over algemene ontwikkelingen. Hier ligt ook de mogelijkheid om landenstu dies en analyses uit te wisselen. De Unico Banking Group, vorig jaar oktober opgericht, is sinds dien sterk in ontwikkeling. De heer Verhage, die als 'Group Co ördinator' een belangrijke rol in deze ontwikkeling speelt, laat ons op zijn eigen vertrouwde wijze zien waarop de activiteiten van de Groep zich richten. Wij achten dit artikel van de heer Verhage vooral zeer waardevol, omdat hij er met nadruk op wijst, dat we ook aan de basis van onze organisatie, dus op de plaatselijke banken, moe ten weten dat in de Groep moge lijkheden te vinden zijn die de ei gen plaatselijke cliënten ten voor dele kunnen strekken. moeilijkheden bij het opzetten van dochterbedrijven of het aangaan van joint-ventures elders in Europa en in an dere werelddelen. De vraagstukken die naar voren komen wanneer een Nederlands bedrijf zich naar het buitenland begeeft, zijn talrijk. Wanneer onze organisatie niet een Dr. A. J. Verhage Zentralbank (Oostenrijk) en de Osuus- pankkien Keskuspankki Oy (afgekort OKOBANK) (Finland). Dit betekent niet dat deze groep een ge sloten groep is; zij blijft openstaan voor andere coöperatieve banken wanneer deze een internationaal bedrijf hebben ontwikkeld. Wel lijkt het nü verstandig om de groep van deze zes bankorgani- saties te consolideren alvorens die uit te breiden. Er is een aantal onderwerpen in de overeenkomst, die de basis was voor de officiële oprichting in oktober 1977, waaraan binnen de groep aandacht dient te worden gegeven. Ik zal ze zeer kort weergeven omdat ik anders over de lengte van dit artikel waarschijnlijk me ningsverschil krijg met de redactie van dit blad. Wanneer ik mij ertoe zet om iets over de ontwikkeling van de UNICO BANK ING GROUP te schrijven hoef ik niet in herinnering te roepen dat de ontwikke ling van de Rabobankorganisatie na de fusie bijzonder snel is gegaan. Alle lezers weten óók dat het buiten- lands werk van de organisatie zich zeer snel heeft ontwikkeld om de belangen van de leden en de klanten beter te kun nen dienen. Dat beperkt zich niet tot het betalingsverkeer met het buitenland, dat voordien ook goed ontwikkeld was. Bij een import en export van ons land ter waarde van meer dan 50% van de nationale produktie wordt er veel meer gevraagd, namelijk begeleiding en advi sering. Deze begeleiding wordt natuur lijk in de eerste plaats op het bancaire gebied verwacht, maar ook bij aangele genheden die niet direct de bankzaken raken moet hulp en voorlichting worden gegeven. Ik denk hierbij als voorbeeld aan het aangeven van nieuwe afzet- en inkoopkanalen in het buitenland en aan het informeren over wettelijke of andere vlak de leden en klanten te ondersteu nen zouden deze zich wel tot andere bankinstellingen hebben moeten wen den. Hierover is in dit blad bij herhaling gepubliceerd, dus ik hoef dit alles niet te herhalen. Op één van de punten in deze ontwikkeling moge ik nog wijzen, name lijk op de samenwerking van de Europe se coöperatieve banken in de in Londen gevestigde London Continental Ban kers Ltd. Opvallend is overigens dat een aantal andere coöperatieve bankorganisaties in Europa in ongeveer dezelfde tijd aan eenzelfde ontwikkeling begon. Men kende elkaar via belangenorganisaties, maar niet in een zeer zakelijke samen werking. Hieruit is voortgevloeid een initiatief om samen te werken in een in ternationale groep van coöperatieve banken om op die wijze de belangen van de leden nog beter te kunnen die nen. Het uitgangspunt daarbij was dat dit een groep moet zijn die inderdaad actief op het hele buitenlandse terrein werkzaam zijn. In deze groep kwamen - naast de Rabobankorganisatie - de An- delsbanken (Denemarken), het Crédit Agricole (Frankrijk), de Deutsche Ge- nossenschaftsbank (Duitsland), die zo wel de Raiffeisenbanken als de Volks banken omvat, de Genossenschaftliche Hieraan verwant is een ander punt, na melijk het elkaar op korte termijn waar schuwen voor moeilijke ontwikkelingen in een land, waartoe zelfs de huistele foonnummers van diegenen die dit op korte termijn moeten weten, werden uitgewisseld. Men zal niet alleen de klanten op eikaars diensten wijzen, maar in dat verband ook samenwerken om speciale kredietfaciliteiten aan de klanten te kunnen geven in diverse valu ta's. Dit is heel belangrijk voor bedrijven die in het buitenland willen investeren of in buitenlandse bedrijven willen deel nemen. De wijze waarop deze kredietfa ciliteiten worden gegeven, kan van ge val tot geval verschillend zijn; belangrijk is dat de eigen huisbank het kan verzor gen. Naast deze gezamenlijke bedrijfsfinan- ciering bieden de partnerbanken ook andere vormen van financiering, zoals financiering van (omvangrijke) import export transacties, maar ook het geza-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 10