che-eigen' als voorwaarde voor toe laatbaarheid van cadeau-acties onder gelijktijdige opname van een aantal nieuwe voorwaarden, die een meer adequate ordening van de concurren tieverhoudingen, alsmede een uitge breidere consumentenbescherming mogelijk maken; Duidelijk zal zijn dat op zo'n algemeen gesteld verbod een aantal uitzonderin gen zijn geformuleerd, waardoor in be paalde gevallen cadeau-acties wel zijn toegestaan. In de eerste plaats geldt het verbod al leen voor goederen; geld - binnenlands of buitenlands - wordt uitdrukkelijk uit gezonderd. Dit brengt mede dat het ca deau doen van diensten toegestaan is, zoals ook reeds het geval was onder de vigeur van de oude wet; de mogelijk heid is thans evenwel geschapen om bij Algemene Maatregel van Bestuur ook geschenken in de vorm van bepaalde diensten onder het verbod te laten val len. In de Memorie van Toelichting worden daarbij als voorbeeld reizen genoemd. In de tweede plaats zijn cadeau-acties toegestaan indien deze aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden zijn dat: - de ondernemer minimaal geduren de drie maanden vóór de actie dezelf de goederen als de cadeaus aan parti culieren te koop heeft aangeboden, waarbij de bewijslast op de onderne mer rust; - de betrokken goederen gedurende de actie ook in het assortiment voor verkoop aan particulieren gevoerd worden; - de koper de mogelijkheid moet heb ben in plaats van het geschenk een geldbedrag te kiezen; voor dit vervan gend geldbedrag zijn de volgende mi nima vastgesteld: a indien het een geschenk betreft dat zonder bijbetaling wordt aangeboden is het minimum de helft van de normale verkoopprijs, die voor het desbetreffen de goed geldt; b betreft het goederen, waarvoor bijbe taald moet worden, dan bedraagt dit minimum de helft van het verschil tus sen de normale verkoopprijs en het be drag van de bijbetaling, zulks te ver meerderen met hetgeen de afnemer in het verleden reeds in het kader van de bijbetaling mocht hebben betaald (bij voorbeeld zegels waarvoor betaald is); - in alle publikaties met betrekkking tot de cadeau-actie moeten de norma le verkoopprijs van het geschenk als mede het vervangende geldbedrag en de wijze waarop men een en ander kan verkrijgen vermeld worden. Vergelijken we deze voorwaarden met die, waaronder in de oude wet ca deau-acties waren toegestaan, dan zien we dat het criterium 'branche-eigen' is vervangen door de eis, dat de geschen ken gedurende de actie en drie maan den daarvóór in het normale verkoopas sortiment moeten zijn opgenomen. Daarnaast valt te constateren dat er, zo als ook de opzet was bij de nieuwe wet, een duidelijke uitbreiding van de be scherming van de consument heeft plaatsgevonden, tot uitdrukking ko mend in een grotere doorzichtigheid in zowel de waarde van de te verkopen goederen, als die van het geschenk, als mede een keuzevrijheid ten aanzien van de wijze waarop de consument van het geboden voordeel kan genieten. Uitzonderingen Ten slotte worden in de wet een aantal gevallen uitdrukkelijk van het verbod uitgezonderd. Op grond van deze uit zonderingen zijn cadeau-acties in de volgende gevallen toegestaan; a indien het betreft een cadeau-actie ten aanzien van wederverkopers - dus niet voor particulieren - of degenen die daarmee bij Algemene Maatregel van Bestuur zijn gelijkgesteld; b indien het cadeau en het goed, bij de aankoop waarvan dit wordt ver strekt, aan elkaar gelijk zijn; c indien de actie naar algemeen of plaatselijk gebruik op gezette tijden geschiedt (als voorbeeld kunnen ge noemd worden agenda's en kalenders rond de jaarwisseling) d indien het geschenk een kleinigheid van geringe waarde is; hierbij wordt onder waarde verstaan de inkoop- waarde en wel in absolute zin, dus niet in relatie tot de waarde van de aan te kopen goederen; als maatstaf kan worden aangehouden f 0,25 op basis van het prijspeil zoals dat gold in maart 1975; e indien het geschenk een aan de te verkopen goederen consumptiever want artikel is, dat voorzien is van een onuitwisbaar reclame-kenmerk mits de waarde daarvan niet hoger is dan vier procent van de verkoopprijs van de goederen waarbij het ten geschen ke wordt gegeven, danwel van het verschil tussen die verkoopprijs en eventuele bijbetalingen; als voorbeel den van consumptieverwantschap kunnen genoemd worden: koffiekop bij koffie, wegenkaart bij benzine. Ten aanzien van cadeau-acties, waarbij goederen tegen een gezamenlijke prijs worden aangeboden gelden slechts de hiervoor onder a en b genoemde uitzon deringen. De hierboven vermelde uitzonderingen kwamen ook reeds voor in de oude wet. Teneinde het overzicht van de wet com pleet te maken zij hier nog vermeld dat bij Algemene Maatregel van Bestuur de werking van de wet uitgebreid kan wor den tot cadeau-acties bij het verlenen van diensten. Dit is op zich niets nieuws aangezien de oude wet ook reeds op deze situaties van toepassing was; de uitvaardiging van een dergelijke Alge mene Maatregel van Bestuur mag dan ook wel verwacht worden. Ten slotte kan nog gewezen worden op de mogelijkheid van vrijstellingen en ontheffingen, alsmede op het feit dat overtreding van het verbod een econo misch delict vormt. Samenvattend: Nieuw in de wet is: - de toepasselijkheid op bijbetalings acties, alsmede op bonnenzegelsyste- men; - het loslaten van het criterium 'bran- - de mogelijkheid het verbod uit te breiden tot acties, waarbij bepaalde diensten als cadeau worden aangebo den. Toegestaan zijn cadeau-acties in de vol- j gende gevallen: - indien deze niet in het kader van de uitoefening van een bedrijf geschie den; j - indien de verschaffing van de ca deaus niet afhankelijk is van de aan koop van bepaalde produkten; - indien goederen als prijs worden uitgeloofd in een toegelaten kansspel - indien als cadeau geld wordt aan geboden; - indien als cadeau diensten worden aangeboden, tenzij deze bij Algemene Maatregel van Bestuur onder het ver bod zijn gebracht; - indien het een actie ten behoeve van wederverkopers of daarmee ge- lijkgestelden betreft; - indien het te verkopen produkt en het cadeau aan elkaar gelijk zijn; - indien het betreft cadeaus die vol gens algemeen of plaatselijk gebruik op bepaalde tijdstippen worden ver strekt; - indien het cadeau een kleinigheid betreft; - indien het cadeau een consumptie verwant goed is, met een onuitwis baar reclamekenmerk en ter waarde van maximaal vier procent van het te verkopen goed. In alle andere gevallen geldt het verbod op cadeau-acties, tenzij aan de in de wet gestelde voorwaarden wordt vol daan ten aanzien van de assortiments uitvoering, de keuzemogelijkheid voor I de consument en de wijze waarop de actie wordt gepubliceerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 39