weerzien met 'apeldoorn' 24 'De Rabobank Apeldoorn constateert: De kansen en mogelijkheden voor het bedrijfsleven zijn ruimschoots aanwezig! Aantrekkelijke investeringen in de binnenstad voor winkets, horeca, toerisme, wonen en economische dienstverlening, kleinere projecten, zoals boetieks, restaurants, een hotel, landelijke filiaalbedrijven en toeristische trekpleisters! Het zal duidelijk zijn dat de bank daartoe graag bijdraagt én op inspeelt!' verrichten. Belangrijk daarbij is, dat we Druk aan het plannen Dit citaat uit de recente brochure, uitga ve van de Rabobank Apeldoorn, waarin op knappe wijze het sociaal-econo misch profiel van haar vestigingsplaats wordt gegeven, had ons al moeten waarschuwen. En anders wel die geheel nieuwe bankhal in het oude hoofdkan toor: verrassend mooi en gezellig door zijn kleuren en indeling! Een bank van nü, met het oog op morgen. We hadden gedacht dat ons gesprek vooral over de laatste vijf jaar zou gaan. Dat was immers de aanleiding voor ons bezoek. Toen op 1 januari 1973 de fusie tussen de plaatselijke Raiffeisenbank en Boerenleenbank te Apeldoorn een feit was, één der eerste en in ieder geval de grootste in onze organisatie, schreven we daarover de volgende maand in ons maandblad. Een mooie gelegenheid om dit thans, vijf jaar later, nog eens te her halen, vond de heer Beun, algemeen di recteur. Maar toen we met hem en de heer Maas, commercieel directeur, aan de praat raakten, liep het toch anders dan we gedacht hadden. Drie indrukwekkende stukken, het Jaar plan 1978, het Commercieel plan 1978 en het model Kantorenplan 1978 kwa men direct ter tafel. We merken dat we met twee enthousiaste toekomstplan ners om de tafel zitten. De heer Beun: 'Dit is voor ons niet van vandaag of gis teren, we zijn er in het verleden al dui delijk mee bezig geweest. Maar nu heb ben we het algemeen beleidsplan voor de organisatie gekregen. Dat is een soort algemeen leidsnoer. We hebben ons bewust afgevraagd: wat staat er in; dat hebben we vertaald, althans trach ten te vertalen naar onze bank. Daardoor krijg je een duidelijk beeld van de mogelijkheden in je omgeving. En omdat het commerciële gebeuren daar in een grote plaats heeft, is onder lei ding van de heer Maas een commer cieel plan 1978 ontwikkeld, ook alweer geënt op dat beleidsplan.' 'Onze planning,' vertelt de heer Maas, 'heeft drie uitgangspunten: de beleids nota voor de organisatie, een aantal kwalitatieve doelstellingen geformu leerd door ons bestuur, en de bevindin gen van een vrij uitgebreid NlPO-onder- zoek dat we in Apeldoorn hebben laten de zaak hebben toegesneden op onze kantoren, zodat in feite ieder van de 15 kantoren zijn eigen planning heeft, afge stemd op zijn werkgebied. Daar kun je wat mee doen!' 'Huisdokters en specialisten' Hier richten we de aandacht toch maar eerst even op het verleden, de jaren sinds de fusie. Anders komt er niets meer van. Wat opvalt is de belangrijke groei: het balanstotaal klom van f281 miljoen op 1 januari 1973 tot f 509 mil joen op 1 januari 1978. Het aantal me- dewerk(st)ers liep op van 225 tot 280, inclusief part-timers en werksters. 'En als je ziet, dat naast de nodige voorzie ningen de statutaire reserve is gestegen van f5,4 miljoen naar f12 350 000, dan mogen we, zo zegt de heer Beun, gezien onze doelstellingen en de ont-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 26