Reeds zijn meer dan 100 banken van een eigen verantwoordelijkheid draagt! geeft nieuwe mede- voorzien worden van het nodige oplei dingsmateriaal om zijn medewerkers goed te kunnen begeleiden. De effecti viteit van de introductie- en basisoplei dingen komt naar de overtuiging van de Rabobankorganisatie het best tot zijn recht, wanneer deze opleidingen geïn tegreerd worden in de leer- en werksi tuaties. Het middenkader krijgt hiermee als het ware een do-it-yourself op dracht. Een opdracht, waarbij dit kader door het Directoraat Opleidingen van de centrale bank dient te worden ondersteund en voorbereid. Speciale gerichte vormen van opleiding zijn daarvoor nodig en - dat centraal op grote schaal uniforme hulpmiddelen gebruiksklaar voor de banken ter beschikking staan: o.a. au- dio-visuele en technische apparatuur. Het geheel vormt duidelijk een 'ge mengd', interdisciplinair project met as pecten van procesmatige inhoudelijke, technische en onderwijskundige aard. kleurentelevisie en een videorecorder voorzien. Eind dit jaar zullen het er circa 250 zijn. De TV-opleidingsprogramma's worden sinds kort in eigen beheer ver vaardigd. De Rabobankorganisatie is in dit opzicht één van de meest actieve en Het moet ieder jaar worden bijgesteld naar de behoefte en in concrete activi teiten worden vertaald. Maar duidelijk is, dat binnen de Rabo bankorganisatie de structuur van de op leiding vernieuwd is. Zij is geworden tot een wezenlijk onderdeel van de beleids planning per operationele eenheid; een onderdeel, waarvoor het middenkader Tot slot wees de heer Brust het interna tionale gezelschap van de CICA op sta ges en studiebezoeken aan buitenland se banken, die hij ook voor het midden kader van veel waarde acht. In deze Een voorbeeld van 'geïntegreerde leer- en werksituatie'. De heer C.A. van der Heiden, hoofd Interne Controle van de Rabobank Amersfoort werk(st)ers les over het onderwerp 'beveiliging en geheimhouding'. worden reeds toegepast. Essentieel voor dit beleid is ook: dat aan de lokale bank gedegen infor matie wordt gegeven om deze te moti veren tot een systematische en planma tige aanpak van eigen opleidingsactivi teiten; - dat directie en middenkader van de bank hierbij intensief begeleid en ge adviseerd worden: de opleidingstaak moet ook in het management van de bank geïntegreerd worden. En natuurlijk moet het middenkader op zijn doceren de taak getraind worden en daarin be geleid; vooruitstrevende ondernemingen in Ne derland. Deze audio-visuele bedrijfsopleiding, ondersteund door instructiemateriaal in de vorm van cursusmappen is reeds bij zonder succesvol gebleken. Voor het middenkader betekent het dat het langs deze weg zelf een breed scala van op leidingen kan verzorgen. Op de tijd die de bank het beste uitkomt en in een tempo, waarin de werksituatie dit ver eist en mogelijk maakt! Vernieuwd verder gaan Het opleidingspakket voor het midden kader is overigens geen afgerond en statisch geheel: mag dat ook niet zijn. richting zou hij graag verder willen gaan en daarom deed hij de CICA de aanbe veling, om jaarlijks 'internationale zo merscholen' te organiseren voor bij de CICA aangesloten banken. Deelneming aan een dergelijke zomerschool kan zo wel algemeen vormend werken als uit bancair oogpunt zeer leerzaam zijn. Het zou ook een onderdeel kunnen gaan vormen van de loopbaanontwikkeling.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 25