Reeds zijn meer dan 100 banken van
een eigen verantwoordelijkheid draagt!
geeft nieuwe mede-
voorzien worden van het nodige oplei
dingsmateriaal om zijn medewerkers
goed te kunnen begeleiden. De effecti
viteit van de introductie- en basisoplei
dingen komt naar de overtuiging van de
Rabobankorganisatie het best tot zijn
recht, wanneer deze opleidingen geïn
tegreerd worden in de leer- en werksi
tuaties. Het middenkader krijgt hiermee
als het ware een do-it-yourself op
dracht.
Een opdracht, waarbij dit kader door het
Directoraat Opleidingen van de centrale
bank dient te worden ondersteund en
voorbereid. Speciale gerichte vormen
van opleiding zijn daarvoor nodig en
- dat centraal op grote schaal uniforme
hulpmiddelen gebruiksklaar voor de
banken ter beschikking staan: o.a. au-
dio-visuele en technische apparatuur.
Het geheel vormt duidelijk een 'ge
mengd', interdisciplinair project met as
pecten van procesmatige inhoudelijke,
technische en onderwijskundige aard.
kleurentelevisie en een videorecorder
voorzien. Eind dit jaar zullen het er circa
250 zijn. De TV-opleidingsprogramma's
worden sinds kort in eigen beheer ver
vaardigd. De Rabobankorganisatie is in
dit opzicht één van de meest actieve en
Het moet ieder jaar worden bijgesteld
naar de behoefte en in concrete activi
teiten worden vertaald.
Maar duidelijk is, dat binnen de Rabo
bankorganisatie de structuur van de op
leiding vernieuwd is. Zij is geworden tot
een wezenlijk onderdeel van de beleids
planning per operationele eenheid; een
onderdeel, waarvoor het middenkader
Tot slot wees de heer Brust het interna
tionale gezelschap van de CICA op sta
ges en studiebezoeken aan buitenland
se banken, die hij ook voor het midden
kader van veel waarde acht. In deze
Een voorbeeld van
'geïntegreerde leer- en
werksituatie'. De heer
C.A. van der Heiden, hoofd
Interne Controle van de
Rabobank Amersfoort
werk(st)ers les over het
onderwerp 'beveiliging
en geheimhouding'.
worden reeds toegepast. Essentieel
voor dit beleid is ook:
dat aan de lokale bank gedegen infor
matie wordt gegeven om deze te moti
veren tot een systematische en planma
tige aanpak van eigen opleidingsactivi
teiten;
- dat directie en middenkader van de
bank hierbij intensief begeleid en ge
adviseerd worden: de opleidingstaak
moet ook in het management van de
bank geïntegreerd worden. En natuurlijk
moet het middenkader op zijn doceren
de taak getraind worden en daarin be
geleid;
vooruitstrevende ondernemingen in Ne
derland.
Deze audio-visuele bedrijfsopleiding,
ondersteund door instructiemateriaal in
de vorm van cursusmappen is reeds bij
zonder succesvol gebleken. Voor het
middenkader betekent het dat het langs
deze weg zelf een breed scala van op
leidingen kan verzorgen. Op de tijd die
de bank het beste uitkomt en in een
tempo, waarin de werksituatie dit ver
eist en mogelijk maakt!
Vernieuwd verder gaan
Het opleidingspakket voor het midden
kader is overigens geen afgerond en
statisch geheel: mag dat ook niet zijn.
richting zou hij graag verder willen gaan
en daarom deed hij de CICA de aanbe
veling, om jaarlijks 'internationale zo
merscholen' te organiseren voor bij de
CICA aangesloten banken. Deelneming
aan een dergelijke zomerschool kan zo
wel algemeen vormend werken als uit
bancair oogpunt zeer leerzaam zijn. Het
zou ook een onderdeel kunnen gaan
vormen van de loopbaanontwikkeling.