het drieluik van de rabobankorganisatie In zijn toespraak bij de opening van het nieuwe hoofdkantoor van de Rabo bank Amstelveen gebruikte de heer Lardinois op een gegeven ogenblik het woord 'drieluik'. Een drieluik is een schilderstuk, dat bestaat uit drie onderling met scharnie ren verbonden panelen, die samen het schilderij vormen maar waarbij ieder der drie panelen gewoonlijk toch een afzonderlijke voorstelling geeft. Het is als het ware één verhaal, maar in drie hoofdstukken. Applaus, nadat de heer Lardinois een grote foto van het nieuwe gebouw heeft ont huld. Links drs. Verbeek, directeur, in het midden de heer Kea, voorzitter van het be stuur van de Rabobank Amstelveen. De speech van de heer Lardinois mag dan bestemd geweest zijn voor Amstel veen, de kern ervan had op die dag, 31 maart, bij al onze banken en bij al hun relaties gehoord mogen worden. Met krachtige streken kregen we het beeld geschetst, dat de Rabobanken nu en voor de naaste toekomst van zichzelf hebben; en dat zij publiekelijk willen vertonen. Een afdruk van dat beeld ge ven wij hier zoals het in onze herinne ring is blijven hangen: 'Primair staat voor iedere Rabobank het dienstbetoon aan haar leden en cliën ten. Dat dienstbetoon wil echt dienend zijn. Concreet betekent dat ook, dat we geen diensten opdringen, waar de cliën ten niet om vragen. Niet de omzet is ons motief, maar de behoeften van onze re laties. Onze bijna 80-jarige organisatie is niet versleten, maar hypermodern. Denk maar aan de inspraak, die statutair aan ieder lid toebehoort. Dat is een punt dat wij vanuit Utrecht wel meer op de voor grond willen hebben. Het belang van de algemene ledenvergadering moet meer inhoud krijgen; niet met kunst en vlieg werk, maar echt inhoudelijk. Dat is ook een element van het eerste paneel van het drieluik, waarop ik de I naaste toekomst van onze banken voor mij zie: De persoonlijke bank. Een rol die ons op het lijf geschreven is. We zijn ban ken, die door vele vezels met hun werk gebied verbonden zijn, we willen geen instituten zijn, die wezensvreemd bij onze buren overkomen. Wij weten dat financiële zaken voor de meeste van onze stads- of dorpsgenoten geen dage- j lijkse kost zijn. Wij willen voor hen de brug vormen, die voor hen tot dit terrein de toegang geeft in dezelfde sfeer als waarin zij de hun vertrouwde zaken be naderen. Persoonlijke aandacht en een persoonlijke vertrouwensbasis zijn de sleutels, die we daarbij willen hanteren. De automatisering: een hulpmiddel voor het eerste luik. Het persoonlijke ac cent dat we leggen is vrij duur. leder ge sprek, iedere uitleg kost tijd. Door de Met een bronzen replica van het turftrapstersbeeld staat de heer Lardinois tussen twee 'echte' turftrapsters. automatisering van routinematige be zigheden kan echter voor onze mede werkers de tijd vrij gemaakt worden om nog meer dan vroeger zich te verdiepen in de persoonlijke omstandigheden en wensen, die de cliënt voorlegt. De regionalisatie. Al is het nog niet zo ver, ook dit mag volgens de heer Lardi nois bij het toekomstige drieluik ge noemd worden. Landelijk is er de grote Rabobankorganisatie met zijn centrale bank, plaatselijk zijn er de meer dan 1000 banken. Er is naar het voorkomt plaats voor een zekere verschuiving van landelijk naar regionaal. Dat voorkomt bureaucratie en verwijdering tussen onze vele samenwerkende zelfstandige banken. Dit geheel, aldus de heer Lardinois, is puur modern, maar tegelijk eigenlijk toch simpel. Enerzijds het bank-voor- iedereen zijn en blijven, de taak van ie dere bank, anderzijds het modern tot uitdrukking brengen van de solidariteit

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 17