11 deze sterke ruggen in onze organisatie te vinden en ze kansen te geven zich verder te ontplooien. Zowel binnen de centrale bank als de aangesloten ban ken moeten alle krachten worden ge mobiliseerd en moet er worden ge streefd naar samenwerking. Daarbij zijn er twee wezenlijke overwe gingen: Op de eerste plaats is automati sering een proces dat een onderdeel vormt van het besturen van iedere orga nisatie. Dit besturen is de taak van het management, de gebruiker. Men zegt: de gebruiker moet aan zijn trekken kun nen komen en men bedoelt dan vaak dat men bang is dat de expert te ver gaat. Onze zorg is, dat de gebruiker zelf dikwijls niet voldoende ver gaat, waar door automatiseringsmedewerkers vaak genoodzaakt worden teveel verant woordelijkheid te nemen. Een tweede punt dat speelt bij de sa menwerking is de spanning tussen het formele en inhoudelijke gedrag. Maar al te vaak verzanden ontwikkelingen in een oeverloze stroom formulieren. Het vereist discipline dat men zich bij de ontwikkeling beperkt tot de in het ont werp uitgezette formele lijnen. Anders is het nauwelijks meer mogelijk iets flexi bel en snel van de grond te laten ko men. Gegeven de grootte van onze organisa tie en de vele structuren en vormen van overleg is dit gevaar in volle omvang aanwezig. Daarom is een samenwerkingsstructuur voor de automatisering ontwikkeld waarbij op een aantal belangrijke uit voerende posities uitsluitend operatio nele verantwoordelijkheid is gelegd. Van medewerkers in deze posities - systeem managers - zal met name ge vraagd worden te letten op wat wordt gerealiseerd en niet op hoe er wordt ge realiseerd. Daarbij moeten uiteraard de belangrijkste formele regels altijd in acht genomen worden. De systeem-ma nagers moeten sterk resultaat-georiën teerd zijn. Gegeven deze overwegingen blijft de vraag hoe de know-how binnen de 1000 aangesloten banken te mobiliseren en een zo groot mogelijke betrokkenheid te realiseren. Wij menen het antwoord te hebben gevonden in het creëren van technische commissies (TC's). Deze worden betrokken bij het opzetten van de gebruikers-specificaties van nieuw te ontwikkelen systemen en zijn samengesteld uit medewerkers van aangesloten banken en de centrale bank. Deze commissies staan onder voorzitterschap van de systeem-mana ger. De TOC-Automatisering (Technische Overleg Commissie) zal sterker dan voorheen ingeschakeld worden bij het vaststellen van prioriteiten en activitei tenplannen. Ze zal tevens alle specifica ties uit de TC's meebeoordelen en van een advies voorzien. Voor de opbouw van de technische commissies zullen door leden van de TOC-Automatisering meetings worden belegd waarin een overzicht van het automatiseringsplan wordt gegeven en de consequenties er van worden uiteengezet. In deze bijeenkomsten wordt gevraagd welke medewerkers van welke banken voor welke technische commissies in aanmerking willen komen. Bij de definitieve selectie voor de sa menstelling van de technische commis sies zal de belangstelling en vakkennis van de medewerker een belangrijk crite rium zijn. Daarnaast de grootte en plaats van de bank, daar het in de bedoeling ligt de TC's zo samen te stellen, dat grote, mid delgrote en kleine banken voldoende worden gerepresenteerd en dat zoveel als mogelijk is een landelijke spreiding wordt verkregen. Terminals bij de centrale bank: nu al heel gewoon. Dit laatste achten wij belangrijk opdat de medewerkers in staat zijn in alle re gio's van Nederland waar nodig over de gehele automatisering te spreken of over onderdelen daarvan. De medewerkers die van de centrale bank in deze commissies worden opge nomen zijn deskundig op produkt- of vakgebied. Uiteraard zijn in elke com missie medewerkers actief, die werk zaam zijn op het vlak van automatise ringsontwikkeling zoals medewerkers van administratieve organisatie. Van de medewerkers met produkt-deskundig- heid wordt tevens verwacht, dat zij de communicatie met de desbetreffende TOC onderhouden. IMieuw elan Het bovenstaande is slechts een sum mier overzicht van de vele activiteiten en van een deel van de structuur. Bin nenkort zal in een afzonderlijke publika tie de problematiek vollediger worden uiteengezet. Daarin wordt ook de totale organisatiestructuur beschreven. Omdat ernaar gestreefd wordt waar mogelijk medewerkers van binnen onze organisatie kansen te geven, zal pas ge leidelijk de totale structuur met mede werkers kunnen worden gevuld. Daarbij zal de geestdrift om systemen te realiseren en oplossingen te vinden voor problemen, kunnen groeien. De vrees voor onzekerheid of verlies van een po sitie is er wellicht, maar kan gemakkelijk worden omgebogen, omdat hier moge- lijkheden liggen voor ontplooiing die uniek mogen worden genoemd. Daarbij zullen zij, die met het resultaat van een ontwikkeling worden gecon fronteerd, moeten weten dat het werk boeiender kan worden als men de nieu we mogelijkheden daadwerkelijk benut. De medewerkers betrokken bij de auto matisering zullen trachten u deze moge lijkheden te geven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 13