10 automatisering stratie. Deze totalen zijn gespecificeerd in het cliënt-gerichte gegevensverwer kende spaarbanksysteem. Hetzelfde kan men zeggen met betrekking tot reke ning-courant of leningen. De rentabiliteit van een bepaalde cliënt is uit de bankgerichte financiële admini stratie van de bank niet te achterhalen. Daartoe zal men alle rekeningen die die cliënt heeft te zamen moeten brengen en de verschillende totalen per cliënt bekijken. Hiertoe is een cliënten-infor- matie-systeem nodig. Nog is het beeld onvolledig. Immers de financiële administratie geeft wel aan wat de totalen van alle handelingen met cliënten zijn, maar om de handelingen te kunnen uitvoeren, moet er ook een heel bankapparaat functioneren. De ge gevens met betrekking tot de exploitatie daarvan worden vastgelegd in de be drijfseconomische administratie, die uiteraard weer is verbijzonderd naar de diverse afdelingen en, bij de centrale bank, tevens naar directoraten en werk gebieden. De binnen deze administratie vastgeleg de cijfers kunnen worden vergeleken met voorgecalculeerde cijfers. De systemen voor de centrale bank zijn veel uitgebreider en complexer dan die voor de aangesloten banken, met name geldt dit voor de bedrijfseconomische administratieve systemen binnen de centrale bank. Zo komen ook in alle gegevensverwer kende systemen binnen de centrale bank meer typen cliënten voor dan bij een aangesloten bank; sommige typen cliënten vragen specifieke mogelijkhe den of kunnen zelfs moeilijk als cliënt worden beschouwd (bijvoorbeeld bin nen- en buitenlandse banken). Door nu voor toepassingen uit te gaan van de meest complexe bank, i.c. de centrale bank, en de systemen zodanig flexibel te ontwerpen dat veel opties mogelijk zijn, zal zo'n systeem zeker vol doen aan de wensen van de aangeslo ten banken. Binnen de centrale bank zijn verschillen de grote afdelingen die voor de afhan deling van hun werk behoefte hebben aan computerondersteuning. In het plan is voorzien dat deze afdelingen zullen gaan beschikken over eigen systemen. Daarmee wordt een grote flexibiliteit bereikt, de motivatie van de medewer kers die zo'n systeem ontwikkelen ver hoogd en de complexiteit van grote, centraal opgestelde computersystemen beteugeld. Wel zullen deze afzonderlijke systemen aan een centraal systeem worden ge koppeld t.b.v. de informatievoorziening. Overziet men dit geheel dan kan men zich afvragen wat eerst moet worden aangepakt, wat daarna en hoe een rede lijke fasering tot stand kan worden ge bracht. Activiteitenplannen Alle lopende activiteiten worden geïn ventariseerd; dat betreffen aanpassin gen van bestaande systemen, onder zoek naar nieuwe systemen en de ont wikkeling ervan. Hierdoor ontstaat een overzicht waaruit blijkt in welke mate de ontwikkelingsaf delingen bezet zijn. Aan de hand daar van is de ingezette ontwikkelcapaciteit bekend en kunnen prioriteiten worden gesteld. Nieuwe projecten kunnen daar aan worden toegevoegd. Het aantal projecten dat zou moeten worden aan gepakt is uiteraard groter, en er valt een raming te maken van de tekorten aan medewerkers en kennisgebieden. Het zal duidelijk zijn, dat basisprojecten zo als het opstellen van een informatie structuur of het opbouwen van een overzicht van alle transacties die in een bankkantoor kunnen optreden, een hoge prioriteit krijgen. Het zal tevens duidelijk zijn, dat vele ac tiviteiten volgens een bij wijze van spre ken natuurkundige wetmatigheid op el kaar moeten aansluiten. Zo zal men bij voorbeeld de opbouw van een eigen storingsdienst voor de apparatuur, die geplaatst is bij de aangesloten banken, pas moeten starten als bij een voldoend aantal aangesloten banken apparatuur is geplaatst. Het proces van vaststellen en het ver krijgen van capaciteit, nadat prioriteiten zijn bepaald en de natuurlijke samen hang van activiteiten is vastgesteld, is het meest wezenlijke bij het leiden en onder controle houden van de totale automatisering. Mobiliseren van kundigheden in de organisatie Het is duidelijk dat voor dit karwei ster ke ruggen nodig zijn. We zullen ons er veel aan gelegen moeten laten liggen

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 12