wob wob wob Co. zien wij als een logisch gevolg van onze enorme groei in assurantiebe middelingsactiviteiten. Het is ook een logisch gevolg van ons streven met name ook onze bedrijfscliënten, met hun vaak zeer gevarieerde behoeften, op dit terrein volledig van dienst te wil len zijn. We hechten er waarde aan hier nogmaals te onderstrepen dat het de aangesloten banken zijn die, groot en klein, plattelands- of de stadsbank of daartussen, gesteund door de Centrale Bank, deze resultaten hebben tot stand gebracht! Makelaardij Verzekeringen van de Cen trale Bank en 'BBC' vormen samen een middel voor onze banken om de verze- keringsbelangen van hun cliënten ook op beursgebied op de beste wijze te be hartigen. Een middel, dat ongetwijfeld zijn waarde in de praktijk zal bewijzen. STICHTING STEUN DOOR RABOBANKEN (SSR) Over deze stichting kan men elders in j dit blad uitvoerig lezen. In onze organi- satie neemt de SSR een eigenaardige positie in. Zij staat als zodanig los van ons bankbedrijf, maar ze is tegelijkertijd zeer nauw met onze coöperatieve aard verbonden. Wij hebben haar opgericht omdat wij het onze plicht achten steun te verlenen aan mensen die hier of el ders eigen lot en dat van anderen wil den verbeteren. Dit is geen werk, dat met bij-oogmer ken, bijvoorbeeld om er zich op te laten voorstaan, wordt verricht. Onze bijdrage blijft trouwens zeer bescheiden tegen- over de omvang van de noden die er zijn, terwijl er ook tal van andere instel- 1 lingen op dit terrein werkzaam zijn. Toch is het goed af en toe aandacht aan de SSR te besteden. In dit soort zaken hoeft weliswaar de ene hand niet te we ten wat de andere doet, maar de geven de hand - in dit geval van onze banken - mag verlangen dat ze weet wat er met het geld gebeurt. Daarover en over de koers van de SSR kan men het een en ander in het artikel van dr. Wind vinden. Helaas is het praktisch vrijwel onmoge lijk, onze banken als het ware persoon lijk bij de onder handen zijnde projecten te betrekken. Dat mogen we van de SSR ook niet verlangen. We kunnen er echter zeker van zijn, dat achter ieder door de SSR gefinancierd project een si tuatie schuil gaat, die ons vooral in het menselijke vlak zou aanspreken als we ermee geconfronteerd zouden worden. Dit is een eigenaardigheid van de SSR, die onze banken zich in de loop van de jaren ongetwijfeld reeds bewust zijn ge worden. Omdat de SSR zo duidelijk onze 'eigen I aard' vertoont moge ook de dit jaar te houden inzamelingsaktie een goed ont haal vinden. Van harte aanbevolenl AID 'Aid' is het Engelse woord voor hulp. We mogen dat best in gedachten hou den, als we horen dat de afkorting heel prozaïsch betekent: 'Automatisering In formatiedienst'. Achter 'AID' gaat een nieuw team schuil dat binnen het Direc toraat Automatisering van de Centrale Bank gevormd is. Het is een team ten dienste van de aan gesloten banken en de Centrale Bank. Het zal zich op gespecialiseerde manier bezighouden met het verstrekken van informatie, die aan de in de computer systemen opgeslagen gegevens ont leend kan worden. Het bijzondere is, dat het niet gaat om zogenaamde operatio nele informatie, die iedere bank nodig heeft voor zijn dagelijkse bedrijfsvoe ring. Dit soort informatie kan in het al gemeen langs de bestaande kanalen vlot worden gegeven. Met de z.g. be stuurlijke informatie ligt het moeilijker. Die dient om verantwoorde beslissin gen, die het beleid ook op langere ter mijn raken, te kunnen nemen. Vragen om beleidsinformatie zijn dan ook zeer vaak 'ad hoe' en met een bijzondere be doeling gesteld. Het antwoord is daar ook veelal niet in één bepaald bestand van computerge gevens te vinden. Er moeten verschei dene bestanden in een bepaalde combi natie, telkens van geval tot geval te be palen, bij worden ingeschakeld. Want één zo'n bijzondere vraag kan tot alle mogelijke 'onder-vraagjes' aanleiding geven, die alle invloed op het antwoord kunnen hebben. AID is er om dat alles zo vlug en zo be trouwbaar mogelijk uit te zoeken. Haar terrein is niet de standaardinformatie, maar het echte maat- en speurwerk. Maatwerk dat vaak snel verricht zal moeten worden, want ook bestuurlijke beslissingen kunnen niet te lang uitge steld worden. Voorshands zal AID met zijn dienstverlening zich wel voorname lijk met de Centrale Bank bezighouden. Maar als de voorbereidende werkzaam heden achter de rug zijn, zullen ook de aangesloten banken ongetwijfeld op rui me schaal van deze 'hulp' kunnen profi teren. Aan AID zien we weer eens duidelijk hoe het gebruik van de computersyste men niet beperkt blijft tot de massale verwerking van administratieve gege vens. De 'diepte-dimensie', die de com puterinformatie kan geven, mag dan minder in het oog vallen, zij is in deze tijd onmisbaar om beleidsbeslissingen op verantwoorde wijze te kunnen ne men. NIET DOOR DE GLEUF VAN EEN BRIEVENBUS! De voorzitter van de Kring Amsterdam van Rabobanken, de heer L. J. J. A. Vóórhaar, raakte met de speech, die hij onlangs hield bij de opening van het nieuwe gebouw van de Rabobank Be verwijk, midden in de roos. Met grote instemming citeren wij: 'Vandaag bij de opening van uw nieuwe hoofdkantoor komen wij tot de ontdek king, dat u gekomen bent tot een stads bank, met alle zorgen en moeilijkheden die daar aan verbonden zijn. Maar de bank wordt nog steeds bestuurd door bestuursleden, die voortkomen uit de plaatselijke gemeenschap en die met de specifieke eisen en omstandigheden van de plaats zelf bijzonder goed op de hoogte zijn en in het licht van die eisen en omstandigheden het beleid van de banken kunnen bepalen. Het instituut van de plaatselijke coöpe ratieve vereniging in het totale verband van ruim duizend andere plaatselijke banken die samenwerken, maakt het mogelijk om te komen tot 't unieke ver schijnsel dat elke cliënt zijn eigen bank heeft. Een bank waar men hem kent en waar de bezetting van bankemployées niet voortdurend verandert en waar de directeur nog vrij snel is te bereiken voor de cliënt. Kortom een bank waar men zich thuis voelt. En dat meneer de voorzitter is iets an ders dan een thuisbank. Ik heb uit de advertenties begrepen, dat men bij de thuisbank wordt veronder steld in zijn eigen luie stoel overschrij vingen te maken. Een uiterst ongemak kelijke houding. Als u dan toch schrijven moet doe het dan aan tafel. Vervolgens wordt u verondersteld het resultaat van uw schrijfwerk in een brievenbus te gooien, die altijd open is. Bij uw Rabobank, meneer de voorzitter, kan men niet altijd terecht. Die heeft openingstijden. En terecht, want ze wordt bemand met mensen, mensen, die je op een menselijke manier te woord staan achter de balie en heb je een probleem, dan is er een stoel en een spreekkamer. Dan is er als het nodig is geld en goede raad en beide zijn niet duur. Maar dan moet er wel de wisselwerking zijn van mens tot mens. En dat gaat niet door de gleuf van de brievenbus.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 7