^r\ c\t Qricjere n«>,. onze rapporten-, hot^'s en strctktqq plannen oV&r orcjenjn<f ruimtelijke ordening nen op een gegeven ogenblik in conflict komen met het van kracht zijnde be stemmingsplan. Het kan voorkomen dat, sinds het van kracht zijn van het bestemmingsplan, de omstandigheden dermate gewijzigd zijn dat strikte naleving van de voorschriften van dat bestemmingsplan een onnodig verstarde situatie oplevert. De wet geeft de gemeente dan ook de mogelijkheid, artikel 19 van de wet RO, om vooruitlo pend op geplande herziening van het bestemmingsplan, toch uitvoering te geven aan de gemeentelijke plannen. Dit gebeurt door middel van een voor- bereidingsbesluit dat de gemeente te vens verplicht binnen één jaar met een herziening van het bestemmingsplan voor de dag te komen. Gedeputeerde Staten zijn bevoegd aan een gemeente goedkeuring te verlenen dan wel te onthouden inzake het artikel 19 wet RO. Wat omvat nu zo'n bestemmingsplan? - Een of meer kaarten met bijbehoren de verklaring, waarop de bestemming van de in het plan begrepen grond wordt aangegeven. - Voorschriften omtrent het gebruik van de in het plan begrepen grond en van zich daarop bevindende opstallen, voor zover deze voorschriften in ver band met de bestemming nodig zijn. De bestemming omschrijft de doelein den waarvoor de in het bestemmings plan begrepen grond met het oog op een goede ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente mag worden gebruikt. Het bestemmingsplan bevat voor zover no dig: - Regelen, volgens welke het plan moet worden uitgewerkt. - Grenzen, binnen welke het plan kan worden gewijzigd. - Regelen, omtrent het tijdstip van aan vraag van de realisering. Aanwijzing van de gebieden waarin volgens het plan een aanlegvergunning vereist is. Bij een bestemmingsplan kan namelijk worden bepaald dat het verbo den is binnen een bij het plan aan te ge ven gebied bepaalde werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren zonder of in afwijking van een schriftelijke 'aanlegvergunning' van burgemeester en wethouders. - Regelen, omtrent het verlenen van vrijstelling en het stellen van nadere ei sen. Regelen, omtrent de strafbaarstelling bij overtreding der voorschriften. Dat de wetgever een uitgebreide proce dure, die de nodige waarborgen bevat voor de burger en zijn belangen, laat voorafgaan aan de totstandkoming van het bestemmingsplan is niet onbegrijpe lijk. Bouwverordening De bouwplannen van de burger kunnen in dezelfde context geplaatst worden als de stichtingsplannen van de onderne mer: alleen krijgt de ondernemer naast de bouwvergunning (waarover straks meer) tevens te maken met de hinder wetvergunning, welke we hier overi gens onbesproken laten. De bouwverordening is opgenomen in de Woningwet. De gemeenteraad stelt een bouwverordening vast. Voor zover de voorschriften van een bestemmings plan niet overeenstemmen met bepalin gen van de bouwverordening, blijven deze bepalingen buiten toepassing. In de bouwverordening zijn voorschrif ten opgenomen omtrent het bouwen van gebouwen (bestaand en/of nieuw) maar ook omtrent het bouwen van bouwwerken die geen gebouwen zijn. Bij nieuwbouw wordt aangegeven: - waar de rooilijnen dienen te liggen. - aan welke wegen mag worden ge bouwd - hoe de plaatsing van gebouwen ten opzichte van elkaar moet zijn - op welke wijze de brandpreventie in acht moet worden genomen - op welke wijze water en vuil afge voerd moeten worden - hoe het weren van ratten en muizen dient te geschieden - hoe licht- en luchttoetreding verzorgd dienen te worden etc. etc. Wanneer regelen en voorschriften niet compleet zijn, dan is de gemeenteraad verplicht binnen 6 maanden orde op za ken te stellen. Een bouwvergunning wordt verleend wanneer de ingediende aanvraag niet in strijd is met de van kracht zijnde bouw verordening, bestemmingsplan en/of momumentverordening. Voor verandering of vernieuwingen van ondergeschikte betekenis is geen bouw vergunning vereist. Overigens geeft een bouwverordening veelal ook een op somming van de gevallen waarin geen monumentverordening. Wij wijzen er ten slotte op, dat een wei- geringsgrond terzake van een hinder wetvergunning geen grond vormt tot het weigeren van een bouwvergunning en omgekeerd. Men doet er dus verstandig aan met het stichten van een bedrijf en met de bouw van bedrijfsgebouwen te wachten tot men zowel de bouwvergunning als de hinderwetvergunning definitief in zijn bezit heeft.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 36