voor varkensvlees zou dan functioneren op een vergelijkbare wijze als dat voor pluimvee en eieren. In concreto zou dit voor Nederland, dat veel varkensvlees exporteert naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië, betekenen dat als gevolg van de dan la gere monetaire compensatie een prijs verhoging noodzakelijk zal zijn om het rendement van de varkensmesterij op peil te houden. Een dergelijke prijsver hoging zou een gevoelige klap beteke nen voor onze exportpositie. De vraag dient zich dan ook aan of de ruimte voor zo'n prijsverhoging wel aanwezig is. Het produktschap voor vee en vlees heeft berekend dat uitvoering van de voorge stelde regeling voor Nederland een ex- portverlies van f90 miljoen op zou leve ren. De Milk Marketing Boards De positie van de Engelse Milk Mar keting Boards (mmb) is op dit moment een van de meest omstreden onderwer pen op Europees landbouwgebied. In een onlangs verschenen commissie voorstel wordt namelijk voorgesteld de mmb's, weliswaar met enige wijzigin gen, te laten voortbestaan. De huidige mmb's zijn ontstaan in het begin van de dertiger jaren op basis van de markt- ordeningswetten die beoogden de toen malige verstoringen van de Engelse zui- velmarkt te redresseren. Het recht en de plicht van de Boards bestaat uit de aan koop van alle melk. De belangrijkste taak is de afzet van de melk via de con sumptiemelkmarkt en industriemelk markt te regelen. Deze twee markten zijn duidelijk gescheiden, waarbij de in dustriemelkmarkt lagere prijzen kent. verrekening; een monopoliepositie in de totale bedrijfskolom voorde mmb's. Het is duidelijk dat ongewijzigde hand having van een dergelijk stelsel zal lei den tot strijdigheid met de principes welke gelden voor de gemeenschappe lijke ordeningen van landbouwmarkten, i.c. de zuivelmarkt. Het is dan ook op zijn minst verwonder lijk dat van Engelse zijde gedurende de 5-jarige overgangsperiode na de toetre- ding geen pogingen zijn ondernomen om hun stelsel om te buigen in commu nautaire zin. In het wijzigingsvoorstel dat ingediend is door de Europese Commissie wordt aangegeven welke wijzigingen noodza- kelijk zijn om de mmb te laten voortbe staan zonder in juridisch opzicht in strijd te komen met EG-bepalingen. Een van de argumenten daarbij is dat de Boards door hun bevordering van de afzet van consumptiemelk bijdragen in de beper king van het gebruik van de interventie- mogelijkheden. Hierdoor wordt het be roep op Brussels geld in principe ver minderd. De voorstellen hebben betrek king op de volgende punten: - de afleveringsverplichting van melk aan de Boards wordt vervangen door de voorwaarde dat tenminste 80% van de melkprodukten in het betrok ken gebied vrijwillig toetreedt tot de Board; - de bijzondere rechten tot aankoop worden verbonden aan de verplich ting dat minstens 50 van de melk direct tot consumptiemelk of verse produkten moet worden verwerkt. nistische maatregel is in strijd met de EG-verdragen en dus onwettig. Nederland zal de kwestie dan ook aan hangig maken bij het Europese Hof van Justitie, waarbij alle kans bestaat dat de Britten deze maatregel zullen moeten intrekken. Begin januari heeft de Euro pese Commissie de Britse regering ge vraagd welke maatregelen zij dacht te nemen 'om tot de legaliteit terug te ke ren'. Tot nu toe is echter enige reactie van Britse zijde achterwege gebleven. Slotopmerking Wanneer wij de hierboven geschetste onderwerpen waarbij nog werd afgezien van het visserijprobleem beschouwen, dan kunnen we ons niet onttrekken aan de indruk dat de Britse houding weinig loyaal is als het gaat om eenheid in de Europese landbouwmarkten. Het nemen van sterk nationalistisch ge tinte maatregelen, waaraan overigens niet alléén Engeland zich schuldig maakt, maar ook andere lidstaten, kan echter wel worden gezien als een slo pende aantasting van het Gemeen schappelijke van de landbouwmarkten. Naast de inkoop en afzet van melk vindt door de mmb's ook op beperkte schaal verwerking in eigen fabrieken plaats. Aan de administratie van deze fabrieken ontleent het Britse ministerie van land bouw kosteninformatie, welke als basis bij de prijsvaststelling wordt gebruikt. Deze prijs heeft betrekking op die waar tegen de Boards hun melk verkopen aan consumptiemelkfabrieken en wordt vastgesteld voor een grotere gegaran deerde hoeveelheid dan werkelijk in consumptie wordt gebracht. Op basis van een geschatte hoeveelheid te produceren consumptiemelk (tegen de garantieprijs) en ter verwerking van industriemelk (tegen de lagere markt prijs) wordt een gemiddeld uit te beta len melkprijs berekend. Eventuele ver schillen tussen schatting en realisatie worden door de overheid verrekend. Samenvattend behelst het Engelse sy steem dus een nationale garantie van de melkprijzen; een prijsverschil tussen melk bestemd voor industrie dan wel consumptie; nationale steunmaatrege len mogelijk gemaakt via de nationale De bepalingen van de Boards zijn niet van toepassing op melk en melkproduk ten bestemd voor export, op melk die buiten het, door de desbetreffende Board bestreken, gebied wordt verwerkt en op melk die verwerkt wordt tot boter of magere melkpoeder dat bestemd is voor interventies. Het Landbouwschap voorziet echter dat ondanks de voorgestelde wijzigingen een onvoldoende garantie zal bestaan met betrekking tot het vrije verkeer van zuivelprodukten en bestrijdt de juistheid van de door de commissie aangevoerde argumenten. Het aardappeiconflict Met name Nederland, maar ook België, Italië en Frankrijk hebben terecht grote bezwaren tegen de door de Britten af gekondigde importstop van aardappe len. Het Verenigd Koninkrijk houdt zijn grenzen dicht met het argument dat er nog géén Europese marktordening voor aardappelen bestaat, maar de achterlig gende reden is de bescherming van de eigen aardappeltelers tegen concurren- ties uit andere landen. Deze protectio-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 25