voor varkensvlees zou dan functioneren
op een vergelijkbare wijze als dat voor
pluimvee en eieren.
In concreto zou dit voor Nederland, dat
veel varkensvlees exporteert naar het
Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië,
betekenen dat als gevolg van de dan la
gere monetaire compensatie een prijs
verhoging noodzakelijk zal zijn om het
rendement van de varkensmesterij op
peil te houden. Een dergelijke prijsver
hoging zou een gevoelige klap beteke
nen voor onze exportpositie. De vraag
dient zich dan ook aan of de ruimte voor
zo'n prijsverhoging wel aanwezig is. Het
produktschap voor vee en vlees heeft
berekend dat uitvoering van de voorge
stelde regeling voor Nederland een ex-
portverlies van f90 miljoen op zou leve
ren.
De Milk Marketing Boards
De positie van de Engelse Milk Mar
keting Boards (mmb) is op dit moment
een van de meest omstreden onderwer
pen op Europees landbouwgebied. In
een onlangs verschenen commissie
voorstel wordt namelijk voorgesteld de
mmb's, weliswaar met enige wijzigin
gen, te laten voortbestaan. De huidige
mmb's zijn ontstaan in het begin van de
dertiger jaren op basis van de markt-
ordeningswetten die beoogden de toen
malige verstoringen van de Engelse zui-
velmarkt te redresseren. Het recht en de
plicht van de Boards bestaat uit de aan
koop van alle melk. De belangrijkste
taak is de afzet van de melk via de con
sumptiemelkmarkt en industriemelk
markt te regelen. Deze twee markten
zijn duidelijk gescheiden, waarbij de in
dustriemelkmarkt lagere prijzen kent.
verrekening; een monopoliepositie in de
totale bedrijfskolom voorde mmb's.
Het is duidelijk dat ongewijzigde hand
having van een dergelijk stelsel zal lei
den tot strijdigheid met de principes
welke gelden voor de gemeenschappe
lijke ordeningen van landbouwmarkten,
i.c. de zuivelmarkt.
Het is dan ook op zijn minst verwonder
lijk dat van Engelse zijde gedurende de
5-jarige overgangsperiode na de toetre-
ding geen pogingen zijn ondernomen
om hun stelsel om te buigen in commu
nautaire zin.
In het wijzigingsvoorstel dat ingediend
is door de Europese Commissie wordt
aangegeven welke wijzigingen noodza-
kelijk zijn om de mmb te laten voortbe
staan zonder in juridisch opzicht in strijd
te komen met EG-bepalingen. Een van
de argumenten daarbij is dat de Boards
door hun bevordering van de afzet van
consumptiemelk bijdragen in de beper
king van het gebruik van de interventie-
mogelijkheden. Hierdoor wordt het be
roep op Brussels geld in principe ver
minderd. De voorstellen hebben betrek
king op de volgende punten:
- de afleveringsverplichting van melk
aan de Boards wordt vervangen door
de voorwaarde dat tenminste 80%
van de melkprodukten in het betrok
ken gebied vrijwillig toetreedt tot de
Board;
- de bijzondere rechten tot aankoop
worden verbonden aan de verplich
ting dat minstens 50 van de melk
direct tot consumptiemelk of verse
produkten moet worden verwerkt.
nistische maatregel is in strijd met de
EG-verdragen en dus onwettig.
Nederland zal de kwestie dan ook aan
hangig maken bij het Europese Hof van
Justitie, waarbij alle kans bestaat dat de
Britten deze maatregel zullen moeten
intrekken. Begin januari heeft de Euro
pese Commissie de Britse regering ge
vraagd welke maatregelen zij dacht te
nemen 'om tot de legaliteit terug te ke
ren'. Tot nu toe is echter enige reactie
van Britse zijde achterwege gebleven.
Slotopmerking
Wanneer wij de hierboven geschetste
onderwerpen waarbij nog werd afgezien
van het visserijprobleem beschouwen,
dan kunnen we ons niet onttrekken aan
de indruk dat de Britse houding weinig
loyaal is als het gaat om eenheid in de
Europese landbouwmarkten.
Het nemen van sterk nationalistisch ge
tinte maatregelen, waaraan overigens
niet alléén Engeland zich schuldig
maakt, maar ook andere lidstaten, kan
echter wel worden gezien als een slo
pende aantasting van het Gemeen
schappelijke van de landbouwmarkten.
Naast de inkoop en afzet van melk vindt
door de mmb's ook op beperkte schaal
verwerking in eigen fabrieken plaats.
Aan de administratie van deze fabrieken
ontleent het Britse ministerie van land
bouw kosteninformatie, welke als basis
bij de prijsvaststelling wordt gebruikt.
Deze prijs heeft betrekking op die waar
tegen de Boards hun melk verkopen aan
consumptiemelkfabrieken en wordt
vastgesteld voor een grotere gegaran
deerde hoeveelheid dan werkelijk in
consumptie wordt gebracht.
Op basis van een geschatte hoeveelheid
te produceren consumptiemelk (tegen
de garantieprijs) en ter verwerking van
industriemelk (tegen de lagere markt
prijs) wordt een gemiddeld uit te beta
len melkprijs berekend. Eventuele ver
schillen tussen schatting en realisatie
worden door de overheid verrekend.
Samenvattend behelst het Engelse sy
steem dus een nationale garantie van
de melkprijzen; een prijsverschil tussen
melk bestemd voor industrie dan wel
consumptie; nationale steunmaatrege
len mogelijk gemaakt via de nationale
De bepalingen van de Boards zijn niet
van toepassing op melk en melkproduk
ten bestemd voor export, op melk die
buiten het, door de desbetreffende
Board bestreken, gebied wordt verwerkt
en op melk die verwerkt wordt tot boter
of magere melkpoeder dat bestemd is
voor interventies.
Het Landbouwschap voorziet echter dat
ondanks de voorgestelde wijzigingen
een onvoldoende garantie zal bestaan
met betrekking tot het vrije verkeer van
zuivelprodukten en bestrijdt de juistheid
van de door de commissie aangevoerde
argumenten.
Het aardappeiconflict
Met name Nederland, maar ook België,
Italië en Frankrijk hebben terecht grote
bezwaren tegen de door de Britten af
gekondigde importstop van aardappe
len. Het Verenigd Koninkrijk houdt zijn
grenzen dicht met het argument dat er
nog géén Europese marktordening voor
aardappelen bestaat, maar de achterlig
gende reden is de bescherming van de
eigen aardappeltelers tegen concurren-
ties uit andere landen. Deze protectio-