rabobankpersoneel tie verschijnen. Ondernemingsraden, die geen contact met elkaar hebben en die ieder afzonderlijk spreken over aangele genheden, die vaak in feite de gehele organisatie aangaan. Wij denken hier niet alleen aan zaken op sociaal terrein, maar ook aan zaken op het gebied van de gezamenlijke bedrijfsvoering en de toekomstige bedrijfsontwikkeling van de Centrale Bank en de aangesloten banken. Wil de door de wet beoogde onderne mingsraadinvloed werkelijk functione ren dan kan ik mij voorstellen dat in onze Rabobankorganisatie binnen af zienbare tijd een overkoepelende onder nemingsraad wordt ingesteld. Deze zou bijvoorbeeld kunnen worden samenge steld uit per district gekozen vertegen woordigers van lokale ondernemingsra den alsmede uit vertegenwoordigers van de ondernemingsraad van de Cen trale Bank. Er moet dan vanzelfsprekend duidelijk vastgesteld worden welke za ken door een dergelijke centrale onder- neminsraad worden behandeld en wel ke taken meer liggen op het terrein van de lokale ondernemingsraden. Ondersteuning voor leidinggeven den Te weinig realiseert men zich nog dat participatie van de medewerkers voor Vervlechting van sociale aspecten en van de zakelijke bedrijfsaspecten: medewer kers denken mee in de beleidssfeer en in de uitvoering. Op de bovenste foto zien we de ondernemingsraad van de Rabobank Apeldoorn, op de onderste een vergadering van de Taakgroep Verzekeringen van de Rabobank Nijmegen. de leidinggevenden inhoudt dat zij er een taak in hun management bij krijgen, namelijk de verantwoordelijkheid voor de hiervoor aangegeven nauwe ver vlechting van de sociale aspecten met de technische en de financiële aspecten in hun bedrijfssector. Teveel nog krijgt de inbouw van het so ciale aspect óf niet voldoend aandacht óf wordt door de leidinggevenden afge schoven of overgelaten aan de functio narissen van personeelzaken en oplei dingen. Deze laatste functionarissen hebben weliswaar initiërende, ondersteunende en begeleidende taken in dit opzicht, doch kunnen de eigen verantwoordelijk heid van de leidinggevenden voor hun sociale management nimmer overne men. Duidelijk is dat de geschetste ontwikke lingen voor de leidinggevenden een ver zwaring van hun taak betekenen. Parti cipatie vereist nu eenmaal een andere stijl van leidinggeven, andere werkpro cedures en ook het verantwoorden van beleid naar beneden. Meer tijd en aan dacht moeten worden gegeven aan on dersteuning van individuele medewer kers in hun functioneren. Het motiveren van de medewerkers, het zorgen voor hun opleiding en hun ontplooiing en het onderhouden van een goede vertrou wensbasis vereisen een permanente ge- spreksrelatie van iedere leidinggevende met alle medewerkers. Dit alles kost veel tijd. Tijd die tot meer waarde komt in een grotere betrokkenheid, eigen ver antwoordelijkheid, doelmatigheid en produktiviteit bij die medewerkers. Het aan het slot van dit artikel opgeno men praktijkvoorbeeld laat duidelijk zien dat de einduitkomst als gevolg hiervan een plus vertoont. Om de leidinggevenden van onze Rabo bankorganisatie hierbij te ondersteunen zal een goede begeleiding nodig zijn. Begeleiding, waarmede overigens al een aanvang is gemaakt via manage- mentcursussen voor leidinggevenden van de Centrale Bank en directeuren van de aangesloten banken. In deze cursussen wordt aan de taken op het terrein van het sociale manage ment de nodige aandacht besteed. Participatievoorbeeld in de praktijk Doel van het Marketing-planningspro- ject van de Rabobank Nijmegen was de marketing-gedachte integraal in het be drijf door te voeren en daarbij het perso neel in alle functies en op alle niveaus zoveel mogelijk te betrekken. Aan alle medewerkers werd een stuk medeverantwoordelijkheid gegeven om de plannen op te stellen en uit te voe ren. Na uitvoerige informatieve en voor bereidende besprekingen hebben alle medewerkers bij de bank enthousiast en eensgezind hun schouders onder het project gezet. Dit gebeurde door middel van werkgroepen bestaande uit mede- MNMf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1978 | | pagina 26