Met deze berekening zal onder normale
omstandigheden de kous af zijn. Toch
wordt in de regeling de mogelijkheid ge
boden om de op 1 januari 1977 aanwe
zige stille reserve - verdeeld over 10
jaar - als aftrekpost op te voeren. Ook
kan in jaren, waarin de winst te laag of
zelfs negatief is, de 'negatieve' uitkomst
van de VAD-berekening volgens de ge
bruikelijke fiscale spelregels verrekend
worden met voorafgaande of volgende
jaren, zodat dan ook een eenmaal afge
dragen bedrag aan VAD kan worden 'te
ruggehaald' bij de werknemers.
geldt echter niet als aftrekpost. Het is
slechts een rekenkundige aanduiding,
dat de berekening gemaakt moet wor
den. Is de fiscale winst lager dan deze
drempel, dan is reeds zeker dat geen
VAD behoeft te worden afgedragen. Is
de winst hoger dan f200 000,-, dan
hoeft alleen VAD te worden betaald, in
dien de uitkomst van de rekensom posi
tief is.
Eigen vermogen
Alvorens met een voorbeeld een en an
der te verduidelijken, moet het eigen
vermogen nog nader worden belicht.
Omdat de vergoeding daarover een af
trekpost is bij de berekening van de
dus erg belangrijk. Het 'zuivere' eigen
vermogen mag volgens de regeling
worden opgewaardeerd op een wijze,
die ergens ligt tussen waardering op ba
sis van de historische kostprijs en op
basis van vervangingswaarde. De
grond, de gebouwen, de machines, de
vervoermiddelen en de voorraad wor
den volgens een bepaalde index, vol
gens een taxatie of volgens een nog na
der vast te stellen regel gewaardeerd.
Alles bijeengenomen kan dit in som
mige gevallen wel een verdubbeling van
het fiscale eigen vermogen betekenen
en derhalve een grotere aftrekpost bij
de berekening van de VAD. Overigens is
in het 'compromis-Albeda' afgesproken,
overwinst, geldt in het algemeen: hoe
groter het eigen vermogen, hoe hoger
de vergoeding en dus hoe kleiner de
overwinst. Derhalve kan nu reeds wor
den aangeduid welke categorie onder
nemingen de grootste druk van de VAD
zullen ondervinden. Dat is in het alge
meen niet het kleinbedrijf, aangezien
daar de fiscale winst doorgaans niet bo
ven de drempel van f200 000,- komt.
Grote ondernemingen hebben - gemid
deld genomen - een zodanig eigen ver
mogen en daarmee een zodanige af
trekpost, dat ze relatief minder VAD-
plichtig zullen zijn. Het is waarschijnlijk,
dat het middenbedrijf (met zo'n 50 a
100 werknemers), waar doorgaans re
delijke winsten worden behaald, doch
waar de groei van het eigen vermogen
zeker gedurende de laatste jaren de in
flatie niet heeft kunnen bijhouden, rela
tief het meest met de VAD te maken zal
krijgen.
De omvang van het eigen vermogen is
Minister Albeda, die vóór april met een
nieuw VAD-voorstel zal komen, achter
de regeringstafel in de Tweede Kamer.
dat de regeling zal worden onderzocht
op 'cumulatie van correcties op de
waardering van het eigen vermogen'.
Het is dus mogelijk, dat de herwaarde
ring zal worden beperkt.
Aan de hand van een voorbeeld kan nu
worden verduidelijkt hoe de regeling
werkt.
Voorbeeld
Bedrijf M. is een redelijk draaiend mid
denbedrijf met 50 werknemers. Het fis
caal eigen vermogen (kapitaal en reser
ve) bedraagt f 500 000,- doch door her
waardering van de bedrijfsmiddelen in
het kader van de VAD-regeling wordt
het eigen vermogen bepaald op
f900 000,-.
In 1977 is de fiscale winst f300 000,-.
Aangezien dit bedrag boven de
f 200 000,- drempel ligt, dient berekend
te worden óf, en zo ja, hoeveel VAD
moet worden afgedragen. In de tabel
wordt een opstelling getoond, waaruit
blijkt, dat de vermogensaanwas in 1977
f 66 000,- bedraagt, onder de veronder
stelling, dat er geen winst in het buiten
land is behaald.
VAD-schema, bedrijf M, 1977
(x f 1 000,-)
Fiscale winst 300
Vennootschapsbelasting 48 144
Winst ten aanzien waarvan vermin
dering van dubbele belasting wordt
verleend
Vergoeding over het eigen vermogen
10% over 900 90
Vermogensaanwas 66
In dit bestek is het niet mogelijk om op
de problematiek van de stille reserves
en de verrekening van rendements
tekorten nader in te gaan. In ons voor
beeld wordt hieraan dan ook geen aan
dacht besteed.
Hoeveel VAD?
De af te dragen VAD bedraagt in 1977
20% van de vermogensaanwas. In ons
voorbeeld: 20 van f 66 000,-
f 13 200,-. Volgens de laatste afspraken
zou dit percentage de komende jaren
met steeds 1 punt worden verhoogd.
Voordat zal worden ingegaan op de
vorm, waarin de VAD-afdracht kan
plaatsvinden, moet worden bezien aan
wie dat bedrag ten goede komt.
Bepaald is, dat de helft van het VAD-be-
drag (in ons voorbeeld dus f6 600,-)
wordt afgedragen aan een nieuw op te
richten VAD-fonds, waarvan het voor
namelijk uit werknemersvertegenwoor
digers bestaande bestuur moet zorgdra
gen voor een opbrengst, die benut zal
worden voor verbetering van pensioen
aanspraken van alle werknemers, dus
ook diegenen, die in niet-VAD-plichtige
bedrijven werkzaam zijn.
De andere helft van het VAD-bedrag
wordt afgedragen aan de individuele
werknemers van het VAD-plichtige be-