wie beheert ons landschap? Nederland in 5 categorieën; de zoge naamde zones. - Gebieden met hoofdfunctie land bouw. - Gebieden met afwisselend land bouw en andere functies in grotere ruimtelijke eenheden. Het afwisselende landschap dat we zo graag zien. haalde gedachte is om er vanuit te gaan, dat de agrariër dit in alle gevallen voor een ieder optimaal zal doen. Zeker bij de huidige technische ontwik kelingen zullen de agrariërs, indien geen regels worden gesteld, het landschap inrichten op uitsluitend rationele over wegingen. Dit zal onder andere resulteren in goed ontwaterde grote kavels met een min of meer optimale vorm. Voor de stedeling, die ook wil genieten van het landschap, al dan niet als recreatie is dit nu niet be paald een wensdroom. Deze problema tiek komt nu reeds naar voren in diverse ruilverkavelingsgebieden, waar van de bestemmingsplan, zonder dat van enige vergoeding sprake zou zijn. In het kader van bebouwing is dit in feite nu reeds het geval. Voor het beheer van natuur- en landschap is, gezien het enorme be lang, dus een methodiek gekozen van vergoedingen. De vergoedingen kunnen ook tot doel hebben te voorkomen, dat de agrariërs uit een gebied met zeer be perkte mogelijkheden wegtrekken. Beheersgebieden en reservaten Onderscheid moet worden gemaakt in zogenaamde beheersgebieden en reser- vaatsgebieden. In de beheersgebieden is het uitgangs punt een continueren van de landbouw i Gebieden met afwisselend land bouw, natuur en andere functies, in kleinere ruimtelijke eenheden, -v Gebieden met als hoofdfunctie na tuur. Gebieden binnen de stedelijke in vloedssfeer. Met name in de gebieden, die vallen in de als tweede en derde genoemde cate gorieën zal de landbouw worden gecon fronteerd met aspecten van natuur en landschap. In genoemde gebieden zal de landbouw zich moeten ontwikkelen met inachtneming van de overige belan gen. In de gebieden met als hoofdfunc tie natuur zal dit in veel mindere mate het geval zijn, omdat daar nu al nauwe lijks meer landbouw voorkomt. Vanuit de agrarische sector wordt de vraag gesteld in hoeverre het nodig is dat vanuit de samenleving regels wor den gesteld ten aanzien van de inrich ting en beheer van het landelijk gebied. De afgelopen jaren is echter wel geble ken, dat het een min of meer achter zijde van de natuurbescherming bepaal de eisen worden gesteld bij de uitvoe ring. Relatienota De vraag hoe de belangen van de be trokken agrariërs en het behoud van het landschap het best kunnen worden ge combineerd is onderwerp geweest van uitgebreide studie. Het resultaat daar van is neergelegd in de begin 1975 ver schenen 'Relatienota'. De titel van de nota zegt al veel over de inhoud. Het in deze nota ontwikkelde uitgangs punt is, dat als aan een agrariër uit een oogpunt van landschaps- en natuurbe houd beperkingen opgelegd moeten worden hij hiervoor een passende ver goeding dient te ontvangen. Hiermee heeft de agrarische sector een zeer be langrijk en volledig nieuw element bin nen gehaald, dat in beginsel positief be oordeeld moet worden. Denkbaar zou ook geweest zijn, dat beperkingen zou den worden opgelegd, bijvoorbeeld via een democratisch tot stand gekomen door de betrokken agrariërs, zij het met een aantal nauw omschreven beperkin gen. Dit hoeft echter bepaald niet te re sulteren in een volledig achterblijvende landbouw in dergelijke gebieden. De landbouw zal zich ook in deze gebieden kunnen ontwikkelen. Kleinere percelen of een latere maaidatum hoeven niet di rect een volledige stilstand van de ont wikkeling tot gevolg te hebben. In de re- servaatsgebieden zijn de belangen van natuur en landschap zo groot, dat een voortzetting van de landbouw, zelfs met beperkingen, bijzonder moeilijk zou worden. De op te leggen beperkingen zouden zodanig moeten zijn, dat daarte genover een zeer hoge vergoeding zou moeten staan. Daarbij blijft dan nog de vraag of het landschap, met inachtne ming van de opgelegde beperkingen geen geweld wordt aangedaan. In deze gebieden is de mogelijkheid tot aankoop, eventueel via onteigening, door het Ministerie van CRM aanwezig. Bij wijze van overgangsmaatregel zullen ook in reservaatsgebieden beheersver-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 28