wie beheert ons landschap?
Nederland in 5 categorieën; de zoge
naamde zones.
- Gebieden met hoofdfunctie land
bouw.
- Gebieden met afwisselend land
bouw en andere functies in grotere
ruimtelijke eenheden.
Het afwisselende landschap
dat we zo graag zien.
haalde gedachte is om er vanuit te
gaan, dat de agrariër dit in alle gevallen
voor een ieder optimaal zal doen.
Zeker bij de huidige technische ontwik
kelingen zullen de agrariërs, indien geen
regels worden gesteld, het landschap
inrichten op uitsluitend rationele over
wegingen.
Dit zal onder andere resulteren in goed
ontwaterde grote kavels met een min of
meer optimale vorm. Voor de stedeling,
die ook wil genieten van het landschap,
al dan niet als recreatie is dit nu niet be
paald een wensdroom. Deze problema
tiek komt nu reeds naar voren in diverse
ruilverkavelingsgebieden, waar van de
bestemmingsplan, zonder dat van enige
vergoeding sprake zou zijn. In het kader
van bebouwing is dit in feite nu reeds
het geval. Voor het beheer van natuur-
en landschap is, gezien het enorme be
lang, dus een methodiek gekozen van
vergoedingen. De vergoedingen kunnen
ook tot doel hebben te voorkomen, dat
de agrariërs uit een gebied met zeer be
perkte mogelijkheden wegtrekken.
Beheersgebieden en reservaten
Onderscheid moet worden gemaakt in
zogenaamde beheersgebieden en reser-
vaatsgebieden.
In de beheersgebieden is het uitgangs
punt een continueren van de landbouw
i
Gebieden met afwisselend land
bouw, natuur en andere functies, in
kleinere ruimtelijke eenheden,
-v Gebieden met als hoofdfunctie na
tuur.
Gebieden binnen de stedelijke in
vloedssfeer.
Met name in de gebieden, die vallen in
de als tweede en derde genoemde cate
gorieën zal de landbouw worden gecon
fronteerd met aspecten van natuur en
landschap. In genoemde gebieden zal
de landbouw zich moeten ontwikkelen
met inachtneming van de overige belan
gen. In de gebieden met als hoofdfunc
tie natuur zal dit in veel mindere mate
het geval zijn, omdat daar nu al nauwe
lijks meer landbouw voorkomt.
Vanuit de agrarische sector wordt de
vraag gesteld in hoeverre het nodig is
dat vanuit de samenleving regels wor
den gesteld ten aanzien van de inrich
ting en beheer van het landelijk gebied.
De afgelopen jaren is echter wel geble
ken, dat het een min of meer achter
zijde van de natuurbescherming bepaal
de eisen worden gesteld bij de uitvoe
ring.
Relatienota
De vraag hoe de belangen van de be
trokken agrariërs en het behoud van het
landschap het best kunnen worden ge
combineerd is onderwerp geweest van
uitgebreide studie. Het resultaat daar
van is neergelegd in de begin 1975 ver
schenen 'Relatienota'. De titel van de
nota zegt al veel over de inhoud.
Het in deze nota ontwikkelde uitgangs
punt is, dat als aan een agrariër uit een
oogpunt van landschaps- en natuurbe
houd beperkingen opgelegd moeten
worden hij hiervoor een passende ver
goeding dient te ontvangen. Hiermee
heeft de agrarische sector een zeer be
langrijk en volledig nieuw element bin
nen gehaald, dat in beginsel positief be
oordeeld moet worden. Denkbaar zou
ook geweest zijn, dat beperkingen zou
den worden opgelegd, bijvoorbeeld via
een democratisch tot stand gekomen
door de betrokken agrariërs, zij het met
een aantal nauw omschreven beperkin
gen. Dit hoeft echter bepaald niet te re
sulteren in een volledig achterblijvende
landbouw in dergelijke gebieden. De
landbouw zal zich ook in deze gebieden
kunnen ontwikkelen. Kleinere percelen
of een latere maaidatum hoeven niet di
rect een volledige stilstand van de ont
wikkeling tot gevolg te hebben. In de re-
servaatsgebieden zijn de belangen van
natuur en landschap zo groot, dat een
voortzetting van de landbouw, zelfs met
beperkingen, bijzonder moeilijk zou
worden. De op te leggen beperkingen
zouden zodanig moeten zijn, dat daarte
genover een zeer hoge vergoeding zou
moeten staan. Daarbij blijft dan nog de
vraag of het landschap, met inachtne
ming van de opgelegde beperkingen
geen geweld wordt aangedaan.
In deze gebieden is de mogelijkheid tot
aankoop, eventueel via onteigening,
door het Ministerie van CRM aanwezig.
Bij wijze van overgangsmaatregel zullen
ook in reservaatsgebieden beheersver-