r tnjrGüt.B>m 00 vakantieland en variëren we ook onze kennissenkring niet wekelijks. Maar anderzijds één slecht paar schoe nen, één verregende vakantie of één banale ruzie kan bestaande banden on middellijk en onherroepelijk doen ver breken. 'Verliefd, verloofd getrouwd'? Het uitlenen van geld is nu eenmaal een eerste taak en een onmisbare inkom stenbron van een bank. De cliënt moet voor het geleende geld meer rente beta len dan de bank aan een spaarder ver goedt. Maar het is alleen maar interes sant om spaargeld aan te trekken, als er voldoende mensen zijn die het weer wil len lenen. Het komt slechts zelden voor, dat ie mand die een hypotheek of een per soonlijke lening wil hebben, die gele genheid aangrijpt om voor het eerst in zijn leven een bank binnen te gaan. Meestal zal hij wel werken, dus salaris ontvangen, dus ergens een betaalreke ning hebben. Het openen van een be taalrekening gaat daarom vrijwel altijd vooraf aan het afnemen van andere diensten. Maar hij hoéft natuurlijk niet naar diezelfde instelling te gaan. Dat hangt af van zowel het aanbod als van de hechtheid van de relatie. Die hecht heid nu hangt nauw samen met het aantal produkten of diensten dat hij reeds afneemt. Buiten het stambedrijf (sparen/lenen) plegen de andere produkten of diensten niet vreselijk veel bij te dragen tot de winst van een bank. Soms zelfs kosten zij de bank geld. Toch zijn ze van belang. Daarvoor zijn enkele redenen - zij horen er nu eenmaal bij; de cliënt verlangt ze - aan te wijzen: zij versterken de band met de cliënt. Naarmate een cliënt méér diensten bij een instelling heeft, wordt het onwaarschijnlijker dat hij voor een volgende naar een andere bank loopt. De aangeboden diensten bepalen het gezicht van de bank. De reisbemiddeling werd mede geïntroduceerd als middel om de bank wat 'op te fleuren'. Koppel zonder koppelarij Het verbreden van het cliëntenbestand wordt niet slechts bepaald door de kwa liteit van het aangeboden produkt, maar ook door met een fijn afgestemd gevoel in te spelen op de behoefte van de cliënt. Onze organisatie gedraagt zich daarbij in veel gevallen anders dan de concur rentie. Is het elders veelal voorgeschre ven dat de afname van de ene dienst moet samengaan met het aanvaarden van een tweede (bijvoorbeeld hypothe ken - verzekeringen), de Rabobank wijst deze gedwongen koppelverkoop af. Opgelegde vriendschappen zijn nooit de meest hechte. De opstelling van de Rabobank sluit aan bij de marketinggedachte. Die houdt in, dat marketing gericht moet zijn op het bevredigen van bestaande behoeften van de afnemer van een dienst of pro dukt. En waar zou een dergelijk Leitmotiv be ter passen dan in een coöperatieve be drijfsvorm? Juist omdat onze organisa tie vanuit die afnemer is ontstaan, is het voor ons ook geen vrijblijvende vraag of behoeften eerst bewust mogen worden gecreëerd opdat wij die vervolgens kun nen bevredigen. Behoren tot een coöpe ratie impliceert immers ook het dragen van maatschappelijke verantwoordelijk heid. Dit besef vinden we terug in de wijze waarop en de mate waarin bij voorbeeld kredieten worden verstrekt Confectie, dacht ook Arend van Dam, maar met optimale pasvorm. voor woningaankoop of voor consump tieve besteding. Toch zijn - zelfs binnen deze coöpera tieve benadering - groei, ontwikkeling en verdediging van de bereikte markt positie een levensvoorwaarde. Bij de huidige concurrentieverhoudingen komt dan tevens naar voren, dat het bereikte resultaat sterk afhankelijk is van de hou ding van de man of vrouw, die namens de bank met de cliënt in contact komt. Voldoen aan commerciële eisen bete kent niet alleen een goed produkt tegen een concurrerende prijs: het optreden in de relatie met de cliënt is ten minste zo belangrijk! Een klant moet goed ge waardeerd worden ten aanzien van zijn wensen en mogelijkheden. Als een ver koper u alleen maar dingen toont die uw begroting te boven gaan, voelt u zich niet op uw gemak en zult zo'n zaak gaan mijden. En andersom, een verkoper die alleen maar bijzaken verkoopt faalt ook. Bij het beoordelen van een cliënt zal een bank moeten beseffen dat de bank er is voor de cliënt en niet omgekeerd. Dienstverlening houdt daarom vooral ook in, dat de bank meedenkt en mee-oordeelt bij de vraag waar het evenwicht ligt tussen wat een cliënt graag zou willen en wat hij kan. En deze beoordeling gaat verder dan een uitslui tend financiële I I HT de neder! indJt* M fW»«J vureSTwikrrim

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 25