wob wob de onderneming, bijvoorbeeld door de personeelsfunctionarissen te verzelf standigen, lijkt op een Baron Von Münchhausen die zichzelf bij de haren wil optrekken. VOORTAAN OOK HALFJAARLIJKS VERSLAG 'Het zal er in de toekomst toch wel eens van moeten komen', schreven we de vo rige keer. Het ging daarbij over het pu bliceren van officiële halfjaarcijfers van de Rabobankorganisatie. Dergelijke pu- blikaties hebben tot nu toe nooit plaats gevonden. Eensdeels is dit begrijpelijk, zeker als we bedenken hoe bewerkelijk het vooral vroeger was om al de cijfers van onze banken en Centrale Bank te verzamelen en te groeperen, aan de an dere kant werd onze organisatie wel een opvallende uitzondering onder de zeer grote financiële instellingen, die immers alle een tussentijds verslag plegen uit te brengen. Weliswaar speelt in ons geval een beursnotering van aandelen geen rol, maar erkend moet worden dat ook voor ons een openbaar maken van half jaarcijfers uit publiciteitsoogpunt zinvol is. Daarop wijst ook reeds de prospec tus, die ter gelegenheid van onze recen te obligatie-emissie werd uitgebracht. De halfjaarcijfers van de Rabobankorga nisatie stonden daarin vermeld. In ieder geval zal het er nu spoedig van komen. De Centrale Bank heeft in begin sel besloten voortaan, te beginnen met 1978, een tussentijds halfjaarlijks ver slag uit te brengen. Intern worden de nodige stappen daartoe thans voorbe reid. Geen wereldschokkend besluit, maar toch wel een besluit, dat past bij de positie die onze organisatie in de fi- nancieel-economische wereld inneemt. BEHANDELING VAN 'REISKLACHTEN' In een intern overzicht kwamen we een bericht tegen waarvoor niet alleen onze reizen-bemiddelende banken maar ook hun cliënten-reizigers belangstelling zul len kunnen hebben. In het eerste half jaar, dus 1 januari-1 juli 1977 vertrokken 80 000 personen, overeenkomende met 25 400 reiseenheden, geboekt door de aangesloten Rabobanken. Daarop kwa men 695 klachten, gedeeltelijk telefo nisch. Wat doen we met die klachten? Wij ne men ze serieus! Wij voelen ons mee ver antwoordelijk voor het produkt dat wij verkopen. Dat produkt wordt geleverd door de 17 reisorganisaties (touropera tors), uit wier pakket wij onze aanbiedin gen doen. Ondanks de zorg die aan het produkt - de door de cliënt uitgezochte reis - besteed wordt, is het haast onver mijdelijk, dat in een aantal gevallen het gebodene niet aan de verwachtingen beantwoordt. Dit kan aan de verwach tingen liggen - onredelijk hoog gespan nen - maar natuurlijk ook aan het gebo dene zelf. In alle gevallen moet de klacht onderzocht worden en niet lichtvaardig opgevat. Voor dit laatste biedt de Centrale Bank onze reis-cliënten een extra waarborg. Haar afdeling Kwaliteitsbewaking en Klachtenbegeleiding ziet nauwlettend toe op de afhandeling van de klachten door de reisorganisaties en is daarnaast ook intensief bezig om klachten te voor komen. Dit is, zoals gezegd, een extra waarborg, want de klachten volgen de zelfde behandelingsweg als die welke bij de ANVR (Algemene Nederlandse Ver eniging van Reisbemiddelaars) gebrui kelijk is. De ANVR streeft op dit gebied sterk naar waarborgen voor betrouw baarheid, solvabiliteit en vakkennis ten behoeve van het reizende publiek. Al zijn wij - zoals bekend - geen lid van de ANVR, vrijwel al onze touroperators zijn het wel en de ANVR-reisvoorwaarden zijn onverkort op de bij ons geboekte rei zen van toepassing. Klachten over 'onze' reizen worden dan ook op gelijke basis behandeld en begeleid als die welke in gediend zijn bij ANVR-leden. Indien ge wenst worden zij in laatste instantie nog beoordeeld door de 'Geschillencommis sie Reizen'. Dat wij daarnaast over een aparte afde ling Kwaliteitsbewaking en Klachtenbe geleiding beschikken komt niet voort uit twijfel aan de reisorganisaties of Ge schillencommissie (daar hebben we geen enkele reden voor), maar uit onze wens de cliënt ook te helpen wanneer hij klachten heeft. Niet alleen bij het boeken en tijdens de reis, maar ook na de reis wanneer hij daarover ontevre den is - blijft hij onze cliënt en willen wij hem als bemiddelaar bijstaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 7