functieclassificatie hoger personeel 32 Classificeren is letterlijk het rangschikken in klassen. Wie een grote hoeveelheid functionarissen, verdeeld over vele verschillende functies, wil gaan classificeren komt allereerst voor de vraag te staan, welk systeem hij daarbij gaat toepassen. De heer Meijer vertelt ons in zijn bijdrage het een en ander over de methode die de Centrale Bank gekozen heeft voor de functieclassificatie van het hoger personeel. Iedere functieclassificatie - te definiëren als: de systematische bepaling van de verschillende functies, waardoor men deze in een rangorde kan plaatsen - heeft de volgende doeleinden: 1 Het scheppen van de mogelijkheid tot systematische en geobjectiveerde interne en waar wenselijk externe vergelijkbaarheid en bespreekbaarheid van functies. 2 Het vormen van een basis van een zo rechtvaardig mogelijk beloningsbeleid en tevens een instrument voor het sturen van de ontwikkeling der salariskosten. 3 Iop een wat langere termijn) het vormen van een basis voor onder andere: - functiestructuur en functieafbakening. - selectiecriteria voor de personeelswerving. - loopbaanbegeleiding. - onderzoek naar de organisatiestructuur. - beoordeling van de functievervulling. In het nummer van april 1975 van Rabobank werd een artikel gewijd aan 'functieclassificatie'. De aanleiding van dit artikel was gelegen in het invoeren bij de Centrale Bank van een systeem van salariëring op basis van de resultaten van func tieclassificatie (door middel van de IMF-methode, de Integrale Methode van Functieclassificatie). Inmiddels is gedurende een tweetal ja ren ervaring opgedaan en mag gecon stateerd worden dat de functieclassifi catie heeft geleid tot een veel grotere duidelijkheid en acceptatie ten aanzien van functie-indeling en salarisverschil len. Daarnaast bewijst de functieclassifi catie al goede diensten bij het bepalen van selectiecriteria voor de personeels werving, bij onderzoek van organisatie structuur, bij het opstellen van oplei dingsprogramma's en dergelijke. Bovenvermelde - positieve - resultaten hebben er toe geleid dat (ingevolge een besluit van de Raad van Beheer op basis van een advies van de Adviescommissie Sociaal Beleid Rabobanken) binnenkort een aanvang wordt gemaakt met het in voeren van functieclassificatie bij die aangesloten banken, die zich hiervoor hebben aangemeld. Op dit moment is bij de Centrale Bank al weer een volgende stap gezet op het terrein van de functieclassificatie. In de tweede helft van 1976 is namelijk begonnen met het beschrijven en waar deren van de hogere functies bij de Cen trale Bank. (Het betreft hier de functies van de medewerkers thans ingedeeld in de richtlijnen en vrije categorie). Besloten is om bij de waardering van deze functies een andere methode te hanteren. De ervaring (ook bij andere bedrijven) heeft namelijk geleerd dat de IMF-methode gezien de aard van derge lijke functies moeilijk hanteerbaar is in complexe organisaties als de Centrale Bank. In z'n algemeenheid moet gecon stateerd worden dat op dit moment he laas nog geen zogenaamde 'integrale methode' beschikbaar is, dat wil zeggen één methode waarmee functies van 'laag' tot 'hoog' gewaardeerd kunnen worden. Echter dient bedacht te worden dat de Mr. J. H. Meijer medewerker Arbeidszaken Centrale Bank doeleinden van de functieclassificatie ten aanzien van de betrokken groep per soneelsleden in principe niet afwijken van die van de IMF-methode. Op een aantal overwegingen dat heeft geleid tot het besluit om te komen tot een invoering van functieclassificatie ook voor het hoger personeel van de Centrale Bank wordt hieronder in het kort ingegaan. Tevens zal globaal aan dacht worden besteed aan de gekozen functieclassificatiemethode. Waarom is nu besloten om tot invoering van functieclassificatie voor het gehele personeelsbestand van de Centrale Bank over te gaan? A Bedrijfsomvang De toenemende complexiteit van het bankbedrijf en de voortdurende uitbrei ding van het dienstenpakket hebben ge leid tot steeds meer verschillende func ties die steeds verder uit elkaar groeien en steeds moeilijker vergelijkbaar zijn. Voor hen die het salaris van een perso neelslid uiteindelijk vaststellen - de chef en Sociale Zaken - wordt het steeds moeilijker om zonder hulpmiddelen de zwaarte van een, vaak gespecialiseerde, functie af te wegen tegen die van een op een totaal ander gebied gespecialiseer de functie. Concreet gesproken hoe ver gelijken wij bijvoorbeeld onderling de functies van wisselarbitrageant, dis-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 34