lege van Overleg, waarin grote beleids zaken, als bijvoorbeeld de overgang naar het eenzijdig tarief uitvoerig worden be sproken. Maar denk niet dat deze commissies en dit college nu ook de touwtjes van de ei genlijke makelaardij in handen krijgen. Daar zijn ze niet voor bedoeld! De uit oefening van de makelaardij is een zaak, welke het CMK geheel onafhankelijk, ook van zijn advies- en overlegorgaan, wil verrichten. Wel kunnen de begelei dingscommissies een bemiddelende rol spelen als er conflicten met een cliënt mochten komen. Dat lijkt ons een ook voor de consument zeer welkome func tie. De heer Tapperwijn is het daar hele maal mee eens. 'Tot nu toe zijn er heel weinig conflicten geweest, maar één keer hebben we toch een meningsver schil met een klant in de begeleidings commissie van het betrokken regiokan toor besproken. Als zo'n commissie de klant gelijk geeft, zal het CMK daar met een naar handelen.' Om misverstand te voorkomen: de re gio-indeling van het CMK is geenszins een spiegelbeeld van de districts- of kringindeling waarmee de Rabobankor- ganisatie werkt. De bijkantoren van het CMK zijn en worden uitsluitend gesticht op plaatsen, gekozen omdat vandaaruit een in het geheel passend deel van het land door makelaardij-activiteit kan wor den bestreken. Groei en kwaliteit Het aantal bemiddelingen, waarbij het CMK betrokken wordt, vertoont duidelijk een stijgende lijn. De heer Tapperwijn is eerlijk: als beginnend landelijk kantoor kunnen we natuurlijk nog niet met re cordcijfers komen. De opbouw vergt nog veel aandacht, maar de groei zit er on miskenbaar in. Onze verwachtingen daaromtrent zijn bewaarheid. Een makelaar ontleent door de bank genomen zijn inkomen voor on geveer 80 aan bemiddelingscourtage en voor ca. 20% aan andere bronnen zoals taxaties, adviezen e.d. In de aanvang kwam bij ons het inko men voor 66 uit taxaties, maar dit aandeel is inmiddels al teruggelopen tot 50 hetgeen een gunstige ontwikke ling is omdat daaruit tevens blijkt dat het aantal bemiddelingen stijgende is. Overigens zijn ook dergelijke percenta ges in dit stadium maar van betrekkelijk belang, omdat het CMK nog steeds in de aanloopperiode verkeert. In de naaste toekomst zal echter, aldus de heer Tapperwijn, de nadruk vooral komen te liggen op de groei, zowel in de breedte als in de diepte. Dit zal gepaard moeten gaan met toenemende bekend heid van het CMK onder het publiek. Ad verteren kan daarbij een goed hulpmid del zijn, dat zullen we dan ook wel meer gaan gebruiken. Veel belangrijker is natuurlijk de wijze, waarop we het makelaarsbedrijf uitoefe nen. Als die goed is en daar zullen we voor zorgen - klinkt dat door in onze naam. Men zal ons vooral aan de kwali teit van ons werk moeten herkennen. Dit vergt natuurlijk tijd, afgezien van an dere inspanningen die nodig zijn. Het CMK is echter duidelijk op de goede weg. Het heeft bovendien bij het opbou wen van een goede, degelijke en be trouwbare naam op makelaardijgebied een goed voorbeeld op een ander ge bied bij de hand: de Rabobanken die, heel vroeger met niets begonnen, thans een naam te verliezen hebben! Wat ons betreft, geen bezwaar - ook niet uit 'on afhankelijkheidsoogpunt' - als het CMK daarin zijn voorbeeld zo gauw mogelijk navolgt! JRH Inmiddels werd bekend, dat minister Lubbers een verlaging met 18 heeft voorgeschreven, hetgeen - details daar- gelaten - betekent, dat het tarief be paald wordt op 1,23 van de koopsom.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 27