Nederland bij het uitwerken van haar concertplannen ook op deze vrouw (en de man) met de bromfietshelm. Alle vergelijkingen met Engelse toestanden en het speuren naar overeenkomsten konden de stichting gestolen worden. Hoofdzaak was van meet af aan een reeks concerten zonder poeha en dat doel lijkt gezien de bezoekersaantallen aardig bereikt. Aangename bijkomstigheid van alle bedrijvigheid: de netto-opbrengst van de concertreeks kwam ten goede aan het Rode Kruis ter bekostiging van plaatselijke welfare-acties of uitstapjes voor zieken en invaliden. Overal werden de promconcerten gegeven in grote zalen of sporthallen. Behalve het voordeel dat men er grote groepen mensen in kon bergen, droeg ook de keus van de accommodatie bij tot het bedoelde ongedwongen sfeertje. Stichtingsdirecteur Antoon van Acquoy onderstreepte meermalen de bedoelingen: 'We hebben geen enkele pretentie, behalve de uitdrukkelijke wens om een groot publiek eens in aanraking te brengen met een muzieksoort waaraan de meesten normaal gesproken voorbijzien. Men maakt er zich in de regel vanaf met te zeggen: 'zware muziek is iets waar je verstand van moet hebben.' Acht gewestelijke symfonie-orkesten met in hun kielzog een keur van artiesten uit het populaire genre ondersteunden dat streven daadwerkelijk via een programma van klassieke muziek, gelardeerd en op smaak gebracht met brokjes kleinkunst. De druk bezochte uitvoering in Arnhems imposante Rijnhal werd bijgewoond door prinses Margriet en haar echtgenoot. Absolute toppers qua toeloop waren manifestaties in Den Bosch en Eindhoven met 2800 en 2400 bezoekers. Het minst drukbezochte concert telde 268 bezoekers, vijfhonderd minder dan verleden jaar. Maar ook hier rapporteerde een recensent achteraf: de thuisblijvers kunnen er alleen maar spijt van hebben. Hopelijk zal men het toch nog een keer proberen. Per slot van rekening was de belangstelling vorig jaar bijzonder groot en driemaal is scheepsrecht. Een KRO-ploeg filmde de Prom-uitvoering in Voorburg voor een televisie-uitzending, zodat ook kijkend Nederland via de huisbioscoop iets meekrijgt van de sfeer tijdens zo'n muzikale mengeling van klassiek en populair. Vooral voor medewerkende musici uit de diverse symfonie-orkesten was het optreden voor een talrijk publiek dikwijls een openbaring. Veelzeggend in dit opzicht was de in diverse toonaarden beluisterde opmerking: 'Je kunt heel de avond wel diep gaan zitten wroeten in de zware klassieke kost, maar dan is het ook niet bepaald een stimulerende gewaarwording wanneer je na de pauze en ondanks je geploeter tot de ontdekking komt dat grote bezoekersgroepen je inmiddels in de steek hebben gelaten en hun heil elders zijn gaan zoeken. Dan is dit toch wel wat plezieriger. Dat je wat water in de van Leer, Jules de Corte, Louis van Dijk en het cabaretteam van Farce Majeure bijvoorbeeld) zorgden met hun inbreng voor extra afwisseling in het geheel. Het vakmanschap en de bruisende vitaliteit van een Conny Stuart leidden tot menig tussentijds applaus. De vrees dat Thérèse Steinmetz slechts bij een select artistieke wijn moet doen door overwegend overbekende en prettig in het gehoor liggende mopjes te spelen is een ding dat ik dan graag voor lief neem.' De deelnemende kleinkunstartiesten (Thérèse Steinmetz, Conny Stuart, Thijs publiek zou aanslaan bleek volledig ongegrond, en met hun samenspel aan de piano zorgden Jules de Corte en Louis van Dijk voor wat verstilde momenten op menige uitvoering. Jules de Corte: 'Mijn aandeel is maar klein. Normaal gesproken mijd ik het hele grote werk, het massale. Ik mis er het talent voor. Maar de sfeer waarin deze concerten werden gegeven sprak me aan. Die is van hetzelfde karakter als de accommodatie: niet verfijnd, ongedwongen. Zo kan klassiek ook.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 17