lllltllHH* Computercentrum van de Centrale Rabobank te Zeist. Voor de rekencentra Zeist en Eindhoven verandert er nog steeds niets essen tieels. Alleen worden in deze derde stap de diskettes 's avonds niet meer aange voerd en daarna gelezen, maar worden de gegevens in de loop van de dag via telefoonlijnen overgezonden en opgesla gen totdat de eigenlijke verwerking be gint. Met behulp van de informatiebestanden in de regiocentra zal een steeds groter wordend gedeelte van de informatie voorziening automatisch tot stand ko men. Het samenstellen van bijvoorbeeld de maandstaat aan de hand van lijsten welke uit de computer komen, zal tot het verleden kunnen behoren. Deze ge gevens zijn dan zodanig gecodeerd, dat die maandstaatinformatie automatisch verschijnt. Het eindpunt zal zijn, dat de volledige financiële administratie en een grote hoeveelheid commerciële infor matie aan de bestanden in de centrales zal zijn te ontlenen. Gedeeltelijk uitzon derlijk snel, real-time, gedeeltelijk dage lijks, wekelijks of met een nog grotere periodiciteit. Voor de werkgebieden van de Centrale Bank betekent dit een snellere, meer éénduidige informatievoorziening over het gebeuren van de aangesloten ban ken. Overschrijfwerk en andere geestdo dende routinezaken zullen door de com puter worden overgenomen. Voor de aangesloten banken betekent het: snelle administratieve verwerking, up-to-date informatie voor commerciële en be- I O heersdoeleinden en vooral het sterk zelf betrokken zijn bij de geautomatiseerde verwerking. De vierde en laatste fase zou kunnen behelzen: het overbrengen van het hui dige verwerkingsproces binnen de re kencentra naar regiocentrales. Dit bete kent niet, dat de computercentra in Zeist en Eindhoven overbodig worden. De Centrale Bank zal tegen die tijd over een veelheid van geautomatiseerde syste men beschikken, welke ten dele kunnen worden ondergebracht in de centra in Zeist en Eindhoven. Geen ernstige bijverschijnselen In de komende jaren zal de automatise ringsinspanning worden gericht op een betere ondersteuning van het produk- ten- en het dienstenpakket, met daar naast en dit is nog belangrijker, een ver beterde informatievoorziening binnen alle geledingen van de Rabobankorgani- satie. De baten zullen grotendeels liggen in een verbeterde concurrentiepositie en een slagvaardig beleid, gebaseerd op juiste informatie, maar ook in het opvan gen van de groei, hetgeen kostenbespa rend zal werken. Wat betekent dit alles voor onze organi satie en voor onze medewerkers? Zoals gezegd, voltrekken de veranderin gen zich geleidelijk en over een betrek kelijk lange periode, waardoor ook de in stelling van medewerkers op verande rende situaties zich geleidelijk kan vol trekken. Andere vaardigheden kunnen nodig zijn, de medewerkers zullen daar op door speciale opleidingen worden voorbereid. Wellicht zijn per handeling minder mensen nodig, maar dat bete kent in onze situatie alleen dat het per soneelsbestand minder snel zal groeien. De druk zou eindelijk eens een beetje van de ketel komen als wij ons realise ren hoeveel onvervulde vacatures er nu zijn. De verwachting is thans, dat de personeelsgroei vrijwel even onstuimig zou doorgaan als wanneer geen doel matiger werkmethoden zouden worden gevonden. In dit kader kan ook de auto matisering een bijdrage leveren. Nog af gezien van het uitstralingseffect dat de verwezenlijking van een dergelijk plan op de werkgelegenheid in de toeleve ringsindustrieën zal hebben. Daarbij mag bovendien niet worden vergeten, dat de automatisering weer een stimu lans zal zijn voor nieuwe activiteiten bin nen onze banken. Gelukkig is de huidige situatie van onze organisatie alleszins gezond en lijken ook de verdere groeimogelijkheden gun stige bijverschijnselen kunnen worden wachten dat onze plannen zonder ern stige bijverschijnselen kunnen worden gerealiseerd. Natuurlijk vergt het aan passing aan nieuwe werkwijzen, wel licht verandering hier en daar van plaats of werkzaamheid binnen onze organisa tie, maar gelukkig in dergelijke gevallen niet plotseling en niet zonder voorberei ding of begeleiding. Het is te vroeg de automatiseringsplan nen op alle personele consequenties te overzien, maar natuurlijk moeten we ook die consequenties bij het plannen maken en meer nog bij de verwezenlij king voortdurend in het oog houden. De plannen zullen zoals is gezegd - stap voor stap ten uitvoer worden gebracht en bij iedere stap zullen alle consequen ties terdege worden bezien en gewogen en besproken met onder meer de Onder nemingsraad en met alle betrokkenen. Alleen zó zullen wij de taken, welke voor ons liggen, goed kunnen volbrengen. Ter wille van een grotere efficiency en beter dienstbetoon aan leden/cliënten en dat is niet alleen de basis, maar ook de rechtvaardiging van ons bestaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1977 | | pagina 15